Hvad kan dette betyde og er der nogen der har et godt trick til hvordan jeg afhjælper problemet????
Jeg genopliver lige denne tråd.
Jeg har netop købt en 1300 fra 1970, efter at have væk fra vw-scenen i nogle år.
Ladelampen begyndte at lyse igår . Der kommer en summelyd (advarselslyd) fra instrumentbrættet, når jeg sætter tænding på. Lyden forsvinger, når jeg starter bilen, men lampen bliver ved at lyse. Den går ikke ud af at sætter omdrejninger på.
Samtidig er tankmåleren holdt op med at virke.
I følge sælgeren af bilen, er der inden for de sidste 14 dage blevet skiftet batteri.
"Vw Camp" taler om, systematisk fejlfinding og om ikke udskifte dele unødvendigt. Det vil jeg meget gerne, men er ærlig talt lidt usikker på, hvor jeg starter min systematiske fejlfinding?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh.
Christopher
Har du tjekket sikringerne? Jeg har for nyligt knaldet en sikring i bussen. Så døde både tankmåler og ladelampen lyste.
Hej Matthias
Tak det virkede!
Mvh.
Christopher
Nååh. Så tænder ladelampen når bilen lader, fordi I mangler "klemme-15-spænding".
Ja det ville jo ikke ske hvis I gennemgik de gamle biler i stedet for bare at køre videre i noget vores bedsteforældre, jeres oldeforældre, har slidt op.
Øh ok Frank. Super hjælpsomt. Jeg brændte sikiringen ved et uheld pga af noget fumleri med noget uoriginalt ledningsnet, netop da jeg gennemgik bilen. Og lavede ovenstående betragtning. Hvad har det med mine bedsteforældre at gøre? Mine oldeforældre kørte vist ikke den slags automobiler....
Jeg har et spørgsmål inden for samme emne.
6V bil med dynamo.
Er der nogen der kan give en opLYSende forklaring på hvordan systemet virker med ladelampen - altså hvad får den til at lyse?
Synes der var en person der engang fortalte mig at hvis dynamoen ladede med 4v så lyste pæreren med 2v. Det var så her jeg stod af.
Mvh.
@Tonni:
Den ene side får spænding fra tændingslåsen når du drejer nøglen. Den anden side får direkte fra dynamo.
Hvis der så er FORSKEL på de to spændinger du sætter på hver side, så vil lampen lyse. 5v på den ene side og 7v på den anden side, så vil den lyse "2v".
Når bilerne er gamle og slidte, er ledningsnettene og stikkene også godt irrede, og så opstår der spændingstab gennem dele af ledningsnettet, derfor vil lampen lyse lidt når det hele ikke er tip top. Eksempelvis hvis der er spændingstab gennem tændingslås osv., men fint knald gennem ledning fra dynamo til ladelampe.
Så længe der er et spændingspotentiale så vil lampen lyse.
Lige når du drejer nøglen over til tænding så har du 6v på den ene side, og den anden side trækker så stel gennem dynamoen - så snart du starter motoren, så lader den jo 6v hvor den før trak stel (0v). Derfor holder den op med at lyse! 6v på begge sider af pæren = ingen spændingspotentiale = ingen lys.
Giver det mening?
Super - hej Rasser - ja, det lyder meget meningsfuld.
jeg er bare, desværre, total - de taler hollandsk til mig nu - når folk taler el fagsprog, men læser det lige igen :)
Tak.
En pære lyser når der er forskel på spændingen på hver sin side af glødetråden. Spændingsforskel. Når man sætter tænding på kommer der 12volt, eller 6, på den ene side. Så lyser pæren. Når så ladeanlæget lader, kommer der 12 volt på den anden side. Så går pæren ud.
Trådstarte har så oplevet det modsatte fordi han manglede strøm fra tændingssiden. Klemme 15.
Undskyld hvis jeg trådte nogen over tærene. VW nettets tekniske forum er et af de mest aktive og det er selvfølgeligt positivt. Men det er i høj grad fordi mange brugere kører med biler der ikke er renoverede. Hvorfor folk lige kaster sig over VW er mig en gåde. Det er pokkers svært at lave en gammel bil i stand og gøre den stabilt kørende igen.
You must log in to post.