"Little Bastard..."
Af CLAUS WORUP
Helt ægte er den jo ikke. Men til gengæld tør man bruge og køre denne Porsche 550 replica. Og så er den til at betale.
Da begrebet replica for mange år siden begyndte at dukke op, gik hele den klassiske bilscene i spin. For hvad var nu det for noget? Nogle tillod sig at kopiere de originale ikoner.
Siden er replicaerne blevet stuerene eller i hvert fald accepterede. Blandt andet fordi de markerer en form for hyldest til den originale, ekstremt sjældne og uopnåelige originalvare, men samtidig ikke forsøger at snyde sig til en originalitet, som de ikke har.
Et godt eksempel står hjemme hos Søren Høgh i Silkeborg. Den lille tosædede racervogn er som snydt ud af næsen på en Porsche 550 Spyder fra 1950'erne, en bil der om nogen var med til at grundlægge hele Porsche-myten.
En argentiner fra Belgien
Høghs eksemplar er i virkeligheden ikke en Porsche, men en "JVA", som er bygget i Argentina, og som Søren Høgh har fundet i Belgien.
Ud over de lave linier, de korrekte dimensioner og den sølvgrå lakering er der ikke ret meget ur-Porsche over JVA'en.
Den er bygget op med et glasfiberkarrosseri uden på en rørgitterramme og forsynet med en 1,8 liters motor med 115 heste fra en ældre VW Passat. Med nummerplader og det hele kan man velsagtens få sådan en hjem i carporten for omkring 250.000 kr., og det skulle ikke undre, om kopien med sin justerbare undervogn, lave vægt og pæne effekt kører bedre end en original 550'er.
James Dean's død
»Og så er vi jo ved at være fremme ved det, som det handler om. En ægte 550'er er ingen almindelige mennesker i stand til at betale. Men den her er jo ikke mere dyrebar, end at vi godt tør at køre i den«, siger Søren Høgh og fremviser uden grimasser en ordentlig skramme, som bilen pådrog sig forleden på Padborg Park.
Sportsvognsentusiasten Søren Høgh er også med til at arrangere de kendte Sportscar Events, hvor ejere af spændende sportsvogne kører penge hjem til Børnecancerfonden. Det har Porsche-kopien også været brugt til med den ene af sønnerne, Lasse, ved rattet.
Det var også i fortiden det vilde liv på racerbanerne, der gjorde Porsche-navnet kendt, men alligevel sætter de fleste betegnelsen 550 Spyder i forbindelse med et af verdens mest berømte trafikdrab: 30. september 1955 kørte den 24-årige amerikanske skuespiller James Dean sig ihjel i sin nyerhvervede Porsche 550, da han var på vej til motorløb. Bilen fik efter James Deans død øgenavnet "Little Bastard".
Fra 70 til 135 hk
Konstruktionen af model 550 blev indledt i slutningen af 1952. De første to prototyper fik motoren fra Porsche 356, men den blev hurtigt erstattet af VW's Super 1500, som i gadetrim ydede 70 heste. Siden fik den fire overliggende knastaksler, og ydelsen steg til 110 heste, og kort før 550 gik på pension i 1958, var effekten steget til 135 heste. Ganske pænt, da den stadig kun vejede 550 kg. Undervejs havde den slået Porsches navn fast i alle vigtige væddeløb.
Firmaet JVA Automoviles i byen Don Torcuato i Argentina bygger en hel serie af replicaer ud over 550 Spyder, blandt andre Alfa Romeo TZ2, Alfa Romeo 6C 3000 og Mercedes 300 SLR.
claus.worup@jp.dk