Hej jeg har en omdrejningstæller mrk Jäger til min bil.... dog er den beregnet til en V12.... jeg ved det er muligt at bygge den om så hvordan får jeg den til at virke til en 4 cyl motor ?
(permalink)Frank_AndersenMember
Skrev for 19 years siden
| | | |
Nu bander du, så kan jeg godt finde på at sige: " Hvorfor i hele hule helvede vil du absolut bruge den"?
Hvorfor køber du ikke bare en 4-cyl ?
------------------------------------------- Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der sidder ikke en lille justerskrue bagpå et sted? Det jeg købte kan man dreje fra position 1-4 alt efter om det er 4-6-8-10cyl man kører...
Så det kan da være du har samme lille gemte feature på din...
Ja rigtigt gættet det er den helt rigtige omdrejningstæller til lige netop denne bil... hentet i italien for flere kr end de fleste ville give for 6 instrumenter
! Så det skal laves... den har ingen skrue eller switch bagpå.... Men da Jäger jo laver til et hav af 4 cyl motorer også må der bare være en vej.... Havde samme problem med benzin ud/målere disse fik jeg bygget om og fik ny indmad i for små 1800 kr....... Leder stadig efter en der ved hvordan eller hovr man får sådan en dims til at sætte antallet af impulser ned ???????
Man kunne godt lave et kredsløb som sidder mellem tændspolen og instrumentet som klare problemet. Jeg vil umiddelbart sige at en optokobler, et par dioder og et skifteregister eller PIC processor ville kunne klarer problemet. Men det kræver selvfølgelig at man har lidt elektronikkundskaber.
------------------------------------------- I love anything that goes fast enough to do something stupid in. meanbug@gmail.com
Kan man ikke som på nogle ældre diselbiler monter nogle magneter på remhjulet som så skal give den ønskede inpuls til en modtager eller kommer det ikke til at virke i forhold til omdregninerne
Arnaa
(permalink)Per MadsenMember
Skrev for 19 years siden
| | | |
Jeg vil godt kunne lave det, men designet er lidt afhængigt af hvordan trigger signalet til omdrejningstælleren ser ud. Jeg kan godt prøve lige at lave en skitse af et diagram, men bliver nødt til at vide hvad trigger spændingen er for omdrejningstælleren er først. Nogen der ved noget om hvad den normalt er?
------------------------------------------- I love anything that goes fast enough to do something stupid in. meanbug@gmail.com
Den metode med magnet på svinghjulet eller remhjulet og så en hall-sensor er nok den nemmest løsning. Jeg mener at man kan købe sådanne kits der er lige til at montere. At lave et stykke elektronik selv kan også lade sig gøre, men er noget sværer og mere tidskrævende. Der skal sikkert testes og redesignes et par gange før det kommer til at virke ordenligt eftersom det skal passe til lige præcis din tændspole og specifikke omdrejningstæller.
------------------------------------------- I love anything that goes fast enough to do something stupid in. meanbug@gmail.com
Hurtig skitse. Der mangler nogle komponenter til de forskellige kredse, men hovedkomponenterne er der.
Nogen med lidt elektronik i blodet må gerne lige komme med lidt input. :-)
HEEY ! Vi tænker i den forkerte rækkefølge ! Signalet skal jo multipliceres istedet !
Ja, jeg ved godt jeg selv hoppede i med samlede ben (heldigvis da ;-) )
Men man vender vel bare skitsen på hovedet, så er den i vinkel du. Hæ !
Nå, ikke .
T
Du har ret!
Det gør tingene meget mere kompliceret at lave ...tror ikke det kan klares uden en micro processor.
Løsningen må helt klart være noget med magneter på svinghjulet eller som anders foreslår noget med at bytte indmaden i stedet.
------------------------------------------- I love anything that goes fast enough to do something stupid in. meanbug@gmail.com