Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slør i styretøj.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rocco Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hejsa allesammen.

Nu er tiden endelig kommet til at gøre min käfer klar til syn. :p

Det jeg selv lige har kunne se mig ud af skulle laves er:

Styretøj, bremser, lygter, visker og et lille rusthul i venste fillet.

Hvor meget skal jeg have pillet ud for at udskifte selve styrehuset? Er der evt. nogen der har taget billeder da i selv skiftede det.

Er der andre steder hvor der kan opstå slør end i styrehuset? Det ville være lidt skidt at skifte det, og det så ikke kun er det der er problemet.

Håber der er nogen der vil og kan uddybe nogle svar, og hvis nogen af jer er fra odense eller omegn ville en hjælpende hånd være meget værdsat.

Kim L.
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
der kan opstå slør i alle styrekugler og alle bærekugler. plus at dit styrehus kan sidde løst. der sidder en snekke i styrehuset du kan rode lidt med for at mindske slør hvis det ikke har været gjort før. mere udførlig vejledning skal du have ved en anden, da jeg kun har rodet i buggy og der er oceaner af plads:-) køb evt. haynes håndbog.
(permalink) Andreas Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du skal ikke pille noget ud for at skifte styrehuset...det kan godt drejes af øverste torsionsrør, men det er lidt lettere hvis du kan kommer til at fjerne pitmans-armen først. Men prøv først at se om ikke det kan lade sig at gøre, at justere sløret væk...
Front.JPG
Styrehus.jpg

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er ikke særlig svært at skifte styrehus. Du skal bare have en donkraft ind under bilen. Så kan du faktisk se dig ud af det. Du skal løsne armen der sidder på styrehuset(og som går op til styrestængerne), du skal løsne to bolte ved hardyskiven og du skal løsne styrehuset fra forbroen. Det er rimelig nemt at krænge styrehuset omkring forbroen. Det tager dog nok en time til halvanden at skifte til et nyt. Jeg plejer at lade hardyskiven sidde på ratstammen.
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja men kontroller nu lige de forskellige kugler først:-)
(permalink) Jesper Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ifølge min Haynes manual er der to justeringer på styrehuset: Den And har markeret på billedet justerer afstand mellem snekke/rulle. Den er nem at komme til gennem bagagerummet. Pas på ikke at spænde skruen for hårdt. Så 'binder' styrehuset.
Den anden skulle justere endeslør i styrehuset, men jeg har ikke selv erfaring med det - jeg er ikke helt klar over hvordan det foregår. Haynes beskriver det som "the adjuster plug at the lower end of the steering box". Jeg kan kun se én anden skrue og det er den der sidder modsat ratstammen - er der den? Hvis nogen har erfaring med det, vil jeg også gerne høre om det.

Jesper.
-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Andreas Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det ratslør der er tale om, hvordan mærker du det? Er det ratslør, eller er det når du rusker med hjuler´n, eller når du kører ud af lige vej...eller hva´?

VW66 skrev:
Ifølge min Haynes manual er der to justeringer på styrehuset: Den And har markeret på billedet justerer afstand mellem snekke/rulle. Den er nem at komme til gennem bagagerummet. Pas på ikke at spænde skruen for hårdt. Så 'binder' styrehuset.
Den anden skulle justere endeslør i styrehuset, men jeg har ikke selv erfaring med det - jeg er ikke helt klar over hvordan det foregår. Haynes beskriver det som "the adjuster plug at the lower end of the steering box". Jeg kan kun se én anden skrue og det er den der sidder modsat ratstammen - er der den? Hvis nogen har erfaring med det, vil jeg også gerne høre om det.

Jesper.


På billede er "første" og "anden" møtrik vist.

Den "anden" møtrik justerer rullens aksialspillerum. Hvis der er tale om meget ratslør, og fejlen ligger i aksialspillerummet, så vil man kunne se at rattet bevæger sig op når man drejer til venstre og i når man drejer til højre...kig fra siden af rattet. Tror ikke det er nødvendigt at justere rullens aksialspillerum, medmindre styrehuset har været skilt ad...så skulle det da være fordi man engang har glemt at spænde den bolt/møtrik der låser den "anden" møtrik.
Styrehus_2.jpg

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Rocco Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu begynder det at ligne logik.... Jeg takker og prøver mig lidt frem med de forskellige tekniker.... Tak skal i have.... :p

Reply

You must log in to post.