Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
18:30 staer: staer
09:44 Mads B: Bagspiss
17:05 Hedam: Bagsæde
18:19 staer: gearolie
22:25 fvee: Tak for besøget i dag Torkild,nu mangler du bare at se de sidste 600 lademeter
20:35 miknelpet: Indsugning
09:15 kleinbusRonnie: Streetnoir; hvad er det for noget garagem ligger det tæt på S-station, pris osv

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Platiner

Tags:

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |
Nu har jeg efter meget ævl igen fået en VW-ejer til at kontrollere platinindstillingen, som jeg sagde var fejlen.
Det får så nogen til at foreslå at man bygger noget kontaktløst tænding i, fordi det platinlort ikke dur.

Problemet er ikke nyt. Der er mange platinsæt til andre bilmærker, der passer i en VW/Bosch fordeler. Så er det jo nærliggende for div. leverandører og forhandlere af uoriginale dele at sælge dem til VW også. Sådan har det været i 30 år.

Nylon eller plastikklodsen der kører på strømfordelerens knast smelter eller kan ihverfald ikke holde. Der går kun 800-1500 km før det går galt. Altså justeringen smutter, men der går jo så lidt længere inden bilen decideret ikke kan køre.
Jeg har tidligere hjulpet flere på vej til og fra træf i udlandet.
Eller hvis det er nysamlede motorer har ventilerne lige "sat" sig så de ingen spillerum har mere. Men det var et sidespring.

Platinerne til en VW skal være til den bestemte strømfordeler ellers holder de ikke. Vores forældre og bedsteforældre har da ikke gået og monteret elektronisk tænding på deres biler. De satte dem til service, nogen af dem, og kørte så 10.000 km igen.
Men der stod VW eller Bosch på æskerne de kom i. Og Made in Germany. Ikke Brazil, Mexico eller Tyrkiet.
Forlang kvalitet i stedet for altid at spørge om hvad det koster.

Men elektronik virker som regel godt og længe.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Flere af Franks gode råd om service:



Ud med tændrørene og af med olien og ventildækselerne på varm motor.

Vask sien og dækslerne, skift platiner. Mål tændkabler og hætter igennem med ohmmeter, Justér bremser og kobling og kontollér lufttryk i hjulene, smør dørhængsler, låse og speederforbindelser og drik kaffe til motoren er kold.

Stil ventiler, sæt dæksler på, hæld olie på og skru tændrør i.
Start motoren, kontrollér kamvinkel, indstil evt. igen og stil tænding mens motoren varmer op.
Kør en tur og stil tomgang til sidst.
Så kører den 7500 km igen.





Det er MEGET vigtigt at motoren står på det rigtige sted i sin cyklus når man stiller ventiler.
er det den originale knast og justerskruer, så 0,15mm.
"Tuningsknast" med alu.stødstænger 0,10mm
Med stålstødstænger 0-0,05mm.

Man stiller ventiler på en given cylinder, altså både ind- og udstødningsventilen, når den står til tænding. Altså når begge ventiler er LUKKEDE, og hvis motoren kørte, ville tænde på den cyl.
Cyl. 1 og 3 (de to forreste) cyl. 2 og 4 (de bageste) "følges ad". Hvis I har set en knastaksel ville I forstå hvorfor.
Når ventilerne på 1´eren overlapper kan man stille 3´eren og når 2´eren overlapper kan man stille 4´eren. Og omvendt.
Overlapper vil sige at hvis man drejer motoren lidt frem og tilbage og samtidig kigger på de to ventiler, kan man se at den ene er ved at lukke og den anden er ved at åbne. DER T
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
En mere:

Hvis man skulle lave en liste over de mest almindelige fejlkilder på en bilmotor:

1. Tomgangsdysen er tilstoppet.
2. Platiner snavsede eller defekte.
3. Tændkabler og hætter defekte.
4. Accellerationspumpen virker ikke.
5. Manglende kompression pga. mangel på indstilling eller brændte ventiler.

Derefter kommer alt muligt andet. Men de fleste fejl er blandt de 5 og alt kan jo ske på en bil der er så gammel. Men normalt har det været noget stabilt gammelt grej. Som jeg har skrevet op og ned af vægge om er platinerne blevet en hyppig fejlkilde pga. af dårlig kvalitet. Men jeg har måske også en mistanke om at ejeren "glemmer" at servicere deres motorer fordi det er "mystisk" eller man tør ikke sætte sig ind i det.
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
En mere.


Jeg har svaret på mange spørgsmål i dette forum og et problem der vender tilbage er noget med startproblemer, tomgangsproblemer eller hakkeri ud af vejen.
Jeg sidder med fornemmelsen af at dem der spørger ikke har taget tyren ved hornene fra starten.
De par gange jeg har købt en brugt VW jeg skulle køre i til daglig har jeg simpelthen gjort følgende:
Udskiftet tændrør, platiner, vacuumslanger, benzinslanger med filter, også den oppe under tanken, tændkabler med hætter og ventildæksler og motorolie. Og justerer ventiler og kontrollere rotor og dæksel med ohmmeter.
Udskift også gearolie. På en std. bil kan man hælde en 75W/90 i og drage fordel af de gode koldegenskaber. Men det hjælper tit på gearskiftet bare at skifte olien.
Adskil og rens karburatoren.
Helst vil jeg sætte noget kontaktløs tænding i.
Kabler og hætter skal være std.type med kobberledere og 1K.ohms Bosch eller Beru-hætter med præstekraver på. På andre typer hætter passer kraverne ikke og på mange sæt man køber er hætterne af den håbløse type hvor den lille gevinddims skal bruges. DUR IKKE.
Tændrørene skal være Nippondenso, men Bosch kan bruges i nødstilfælde. NGK skulle også være godt. Men det er jo også japansk.
Hvis jeg kører med kontaktløs tænding øger jeg elektrodeafstanden til 1mm.
Ventildækslerne udskifter jeg fordi jeg ikke gider se på de gamle rustne og utætte. Evt. finder jeg nogen gode fjederklemmer og smører hullerne i topstykkerne med fedt så klemmerne ikke ruster fast.
Motorolien til en std. motor vil være Bilkas 15/40 Rally-Collection som bliver skiftet hver 7500 km. Oliesien kommer ud og bliver vasket HVERGANG og jeg løber lige ventilernes indstilling over også. Ihvertfald indtil jeg har lidt erfaring med hvordan den her motor opfører sig.
Ellers service med nye platiner og tændrør hver 15000 km. Altså hveranden gang jeg skifter olie.
Jeg har 35 km på arbejde, hver vej, og især den sidste type1 jeg havde tjente mig trofast i 4 år. Det var en der var købt ved en ophugger og bare blev misbrugt af mig, ingen vask eller rustbeskyttelse, men motoren kørte mange kilometer uden vrøvl, overhovedet.
Men at rode videre med noget anden har opslidt og f.eks. skifte et tændkabel ad gangen og prøve om ikke det går -- glem det. Det giver kun ærgelser. Lav den kære venner og den vil tjene jer trofast.
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Vi tar lige den her med:

(tak til Morten - AircooledBoxer for at han fandt det gamle indlæg)


Opstart
Denne gang vil jeg prøve at komme med nogle råd og sure opstød om opstart og
indstilling af en ny motor med 2 eller 4 karburatorer, samt indstilling af tændingen på
modificerede motorer.
De færreste har gjort sig ret mange tanker om hvad der skal ske i det øjeblik man har
sin nye motor klar til start. Det er let nok at ringe til Kit og buggy eller Bugservice og
købe knastaksel og karburatorer mm. Mange tænker ikke på at man måske kunne
bruge noget af det VW i sin tid fandt ud af var godt. Jeg har set flere fornuftigt
byggede
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Lige en mere om originale karburatore:



Den store er LUFTOML
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) virring Member
Skrev for 9 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]Flere af Franks gode råd om service:






Det er MEGET vigtigt at motoren står på det rigtige sted i sin cyklus når man stiller ventiler.
er det den originale knast og justerskruer, så 0,15mm.
"Tuningsknast" med alu.stødstænger 0,10mm
Med stålstødstænger 0-0,05mm.

Spørgsmål: jeg har en eagle 284g knast i og cromoly stødstænger i, er det "tunning" og hvor meget skal jeg stille mine ventiler til????
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg

Reply

You must log in to post.