ændring af indpresning.
hvis jeg skal have et par 10" fælge på buggyen. skal ET være = 0 så vidt jeg har forstået.
så er der bare det lille problem at den der lille stopfætter for affjedringen bagunder, kommer til at ramme dækket/fælgen.
betyder det noget at fjerne lidt af den når det er på en buggy. og Fran A,,, må man?
Hvorfor skal ET være 0? Indpresningen skal da være som på en original fælg, for at beholde sporvidden som originalt.
ET er det antal mm som navet sidder fra centrum af fælgen, og hvis sporvidden ikke skal ændres, så skal ET være det samme.
Er du sikker på at du ikke forveksler med den Amerikanske måle enhed som hedder RS?
Det er afstanden i mm fra fælgens inderside til navet, og den er lidt svære at regne omregne til ET.
Eller har jeg misforstået et eller andet??
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
jeg er ret sikker på at jeg har ret.
fælgene hedder ET -36... de SKAL vist nok hedde ET 0 for at skåne lejerne mest muligt.
jeg synes måske også at det er lidt skørt hvis hjulene skal sidde og flagre ude på siden af bilen og jeg skal hen og sætte 13 cm breddere skærme på.
det er 10" fælge med 295/50 15 dæk... de fylder jo en del:-)
jeg ville sådanset frygteligt gerne se de dokumenter danborn engang havde liggende. der stod noget omkring hvad man må.
Jeg er heller ikke sikker! Men er rimelig sikker på at du ikke må ændre din sporvidde, så det er muligt at du må bygge dine skærme ud(det gjorde jeg- netop for at beholde sporvidden)
Men igen- Jeg kan jo tage fejl, spørg evt i synshallen, det er trods alt der den skal synes!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
FRANK!!!!! synsguru... hvor er du?
Umiddelbart tror jeg du ryger ud af synshallen på r.. & albuer hvis du viser dig med 1o" bagfælge - er der ikke noget med en max størrelse dæk på en opkortet bund ?
Det ka´ Frank helt sikkert kommentere på...
Jeg har ikke nogen problemer med mine 10" - de kan fint være der for gummifidusen - selv med korte bagaksler...
mvh
Biffo
Som "synsguru" må jeg sige at 10" ikke kan godkendes. Det har det kunnet men blev så senere ændret til 8". Det ligger i en gammel meddelelse, men det er fra 70´erne.
Hvis du vil ændre ET må du skære centret ud og flytte det.
Den med at bevare det oprindelige ET, hører jeg også dækmænd sige. Nu har jeg lavet mange brede stålfælge og kørt med alt muligt og målt og kloget og bygget brede skærme på. Den forstår jeg ikke Niels, men du snakker godt nok om sporvidden. Jeg har selvfølgelig bygget efter skærmene og om skidtet kunne dreje.
Men jeg sidder lige og tegner. Det passer ikke. Hvis fælgen bliver bredere og midten af fælgen skal blive samme sted, så "stiger" ET med det halve af forøgelsen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej det er jo ikke den. Der findes en nyere hvor det så ikke tillades at køre med 10"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
takker for avarene. dvs det er ikke tilladt at køre med 10" !
det gør nu heller ikke så meget:-)
det jeg sådanset mest er i tvivl om er hvorvidt at jeg må skære af den der stopfætter til gummidutten så der bliver plads?
Nej det må du ikke. det må også være nogen helt forkerte fælge du bruger. Det problem har jeg ikke set før, eller er det smalle bagaksler du kører med.
Ka´du så se at få dem skiftet ud med nogen lange. Det var det første vi gjorde da jeg var dreng.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak. det er bredt bagtøj... vil bare gerne have hvjulene helt ind til torsionspladerne.. synes måske at bilen bliver lidt bred med dem på:-)
Den skal sku´da være bred for at køre godt. I unge mennesker har sku nogen underlige normer. Det næste bliver vel at I vender badekaret om så den bliver forhjulstrukket. Det er jo mere sikkert at køre med. "så trækker den jo sig sæld rundt om hjørnern"
Der er formel 1 på søndag. Prøv at se hvor mange af dem der bygger bilerne så smalle som muligt.
Der er jo også en grund til at Werket gjorde dem bredere i 67- og hævede dem foran.
Den kører bedre smalle hjul der sidder langt ude end brede der sidder langt inde.
Nej nu må jeg stoppe inden nogen bliver sure igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ahemmm. Det der med at montere smalle aksler på en buggy er nu brugt emn del nu om dage, for netop at have mulighed for at holde de store dæk nogenlunde under skærmene. det afføder så af og til det problem som andreas har nu.
Løsningen er, at montere en GODKENDT spacer sammen med GODKENDTE længere bolte. 5 mm gør ofte en stor forskel.
T.
Hej Frank
Det gør ikk´ noget vi bli´r sure når vi bare bli´r en helt masse klogere ved samme lejlighed.. :-)
Så fortsæt du ENDELIG med at gøre os sure og kloge...
mvh
Biffo
Spacere kan KUN godkendes hvis de er påført godkendelsen til et specifikt fælgsæt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Spacere kan KUN godkendes hvis de er påført godkendelsen til et specifikt fælgsæt
Næj, se i vejledningen afsnit 8.02 side 11
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
rolig rolig.
jeg skal jo have hjulene indad på mit bagtøj.
derfor ville det sku da være lidt fiffi og begynde med at sætte spacere på:-)
jeg har fået det og vide som jeg skulle... mange tak
MEN FORTS