Hvis man nu har en seksvoltsbil der virker helt fantastisk uden problemer, men alligevel gerne vil prøve at sætte en motor med 12V dynamo i den bare for at se hvordan DEN kører?
Kan det så klares med en art formodstand eller lign, i stedet for at begynde at skifte dynamo, pærer, visker ud o.lign.?
På forhånd tak for kvalificerede gode svar :-)
Jeg går ud fra at det er en 30HK motor du bytter ud med en nyere?
At begynde at rode med formodstande, kan jeg kun forestille mig bliver langt sværere at få til at fungere, end det alternativ der hedder at du skaffer/låner en 6V dynamo og tårn, som du kan montere på motoren. Dem bør der findes masser af, idet de fleste jo tager dem af og bygger om til 12V. Så flytter du tændspolen over og så er du klar (automatchokeren skal du også lige have byttet). Så vidt jeg ved har VWMorten masser af de her dele liggende.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Det ville jo ikke tage så forfærdeligt længe at bygge 6 volt dynamoen på den 12 volt motor. Og selvfølgelig tændspole og choker.
Det er meget værre at startkransen ikke passer til en 6 volt starter og at du sikkert ikke kan ombytte svinghjulene.
Så skal du skaffe et såkaldt 109 tands O-ringssvinghjul.
Men hvis du nu gav lidt flere oplysninger om årgange mv. så !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu er jeg jo ikke El mand,men en glad amatør(har dog rodet en hel del)mener når vi snakker jævnstrøm(står Dynamo)så er det faktisk relæet der har mest og sige,så umiddelbart vil jeg forslå man bytter 12V relæ ud med 6V(hvis de andre ting Frank nævner bliver løst)jeg har gjort det omvendt,alså sat en 6V Dynamo på et 12 V relæ uden og kunne mærke den store forskel(har målt spændingen på en dynamo uden regulator,som den vel kaldes når det er jævnstrøm og den var så vidt jeg husker et godt stykke over 100V)
West
Der findes en(større)6v dynamo der kan mont.
direkte på 12v soklen,da den har samme mål.
jeg har et par stk.af denne model.
har også et nyt svinghjul der passer.
Mvh Arne
100 volt er nu nok at stramme den.
Der er vist nogen sene 6 volt dynamoer til type2 som er med den store diameter. Det må dem Arne mener. Der skal så det rigtige relæ til også. Det kan godt være det virker med et type1 relæ men så kan den nok kun give 30 ampere. jeg mener type2 hedder 45 A.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hej Jakob
Når du har 12 volt motoren ude så sætter du bare 6 volt setup på.
jeg har det hele (og lidt til :-),du kan bare komme forbi og låne.
Det er til salg anyway, og så kan du jo lige teste det for mig hehe.
svinghjul/starter er nok det der kan drille mest.
Ronnie
23736962
Jeg takker for de gode tilbud Ronnie - og Dan pr PM.
Og for gode ekspertsvar fra jer andre garvede :-)
Det var en idé til et lille vintereksperiment i Jakob K's Garage.
Ser ud som om det faktisk er næsten ligeså let/svært at konveretere den bil motoren kommer over i til 12V, når man nu alligevel er igang (?)
mvh
JAKOB
Klart en god ide..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707