off topic: flækket køler på morfar-vinterslaveøsen, hvorfor???
Efter at have kørt luftkølet de sidste fire år som eneste bil har jeg nu købt en vandvogn som vinterbil. Min viden om disse er derfor ikke særlig stor.
Ved godt, at det ikke er luftkølet, men håber der er nogen, der vil hjælpe mig med et råd!
Det er en Mercedes 123 fra 1981. 200-model med karburator og masser af morfar-cigar-stil:-)
Problemet opstod idet vognen overophedede, da jeg lå i kø på motorvejen. Motoren blev ret varm da jeg åbner motorhjelmen var køleren flækket på toppen, ude i siden, en ca 20 cm bred flænge.
Hvad forårsager en sådan stor skade på køleren? Er det et udtryk for slitageskade eller er det noget, der forårsager en sådan skade, som jeg bør udbedre/tjekke???
(Jeg skal jo til at skifte køler, men vil jo nødigt smide en ny køler i for blot at opleve det samme igen!)
Inden overophedningen tjekkede jeg kølervædskestanden, der var ok. Køleren er iøvrigt pæn/nyere at se på.
Er der nogen vwnettere, der kan give mig et godt råd?
-Mikkel-
(og ja, ja, jeg ved godt at et alternativ er at blive ved med at køre min gamle lufdtkølede som eneste vogn:-))
Jeg har på et tidspunkt rodet med en opel som sprangkøler slanger. Her var problemet at føleren til el-køleblæseren ikke virkede og derfor gik den ikke igang når motoren blev varm og kølede som den skulle.Problmet for ham kom også i forbindelse med kø på motorvejen.
Løsninge for dig er vel at tjekke at termostat, vandpumpe, slanger, følere og hvad der eller måtte sidde i dit kølersystem, er tæt og virker efter hensigten.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Spørg dog på et relevant forum!
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Kølerdækslet har ikke virket, måske sammen med en defekt toppakning. Men dækslet er tit et overset problem
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
F.eks. det her:
http://www.mercedesklub.dk/forum/viewforum.php?f=5
De er dog ikke HELT så kvikke som herinde.
mvh
JAKOB
Hej Mikkel
Tag og lav en 'lus' til den elektriske termostat (den der starter blæseren) den sidder et eller andet sted på køleren - og se om blæseren starter. Derefter ser du efter om overtryksventilen virker - den sidder sandsynligvis kombineret med dækslet til køleren. virker alt det, så er det vel bare at købe en ny køler?! - hov se også efter om der er gang i vandpumpen...
venlig hilsen
Jan
-------------------------------------------
VW181 - "Hitlerpotten"
Så Jango. se at der står merc 123. Det er før den elektriske termostatsfølers tid.
Jeg har fabrikeret og solgt kølere i knapt 10 år. Lige i ryggen kan en kølertop fra presningen være tyndest. Hvis de så samtidig er over 20 år, så tærer de og bliver meget tynde.
Men fremgangsmåden vil være at sætte ny køler på. Kan købes ny på 98158800 og så fylde vand på og starte motoren.
Når den er varm og og har luftet sig ud skal du fylde køleren HELT op. Der må ikke være plads til luft, så kan du ikke se det du skal.
Hvis den så, uden dæksel på, står og bobler og småroder og måske ligefrem brækker vandet af sig, kan du være 95% sikker på at toppakningen er utæt.
Hvis vandet står stille og kun synker lidt ved gasgivning er der sikkert ikke noget i vejen. Tøm lidt vand af igen så toppen kun er halvt fuld ved varm motor. Den store top virker jo som ekspansionsbeholder og skal ikke være fuld.
Når den er varm og termostaten har åbnet skal køleren blive varm på hele elementet hvis du mærker med flad hånd, eller cirkulere vandet ikke. Det kan så være pumpen der er defekt eller der er luft i systemet.
Saml med et ny dæksel til 0.7-0.9 bar eller 7-10lbs. tror jeg.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Se, det er fa..... guldkorn fra Frank.
Utrolig hvad den mand kan ryste ud af ærmet.
Rigtig mange tak til alle for de de gode svar - nu har jeg noget at gå ud fra.
Især til Frank - det svar du har givet må være et fortilfælde for en god besvarelse. Du forklarer mig, hvorfor skaden er sket - forudsætningerne herfor, et konstruktivt udbedringsforslag incl. fejlsøgnignstips, der er rigtig gode for "vand" - begyndere som mig! Det er helt kanon, jeg er blevet klogere og har nu en konstruktiv måde at gribe det an på!
(Og ja, jeg synes også vwnettet primært skal være om de vandkølede, men som JK skriver, så er der altså bare kvalificeret hjælp at hente på vwnettet - i modsætning til fx Mercedes fora, hvor det mest handler om, hvor man kan købe den mest pletfri over-priced gamle mercer, og om hvilket værksted der er billigst...
Måske er det også ok at en fast vwnetter en sjælden gang imellem spørger lidt "off topic" ind imellem?:-))
Pluk også lige termostaten ud og smid den i kogende vand.. Hvis den åbner sætter du den glad tilbage igen..
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com