Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kørelys montering

Tags:
No tags yet.

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er jeg træt af, at stå med en død bil, fordi jeg ikke kan huske at slukke lyset. Jeg har købt et kørelys, og på monteringsvejledning står der at det bla. skal forbindes til D+ på generatoren, men det betyder at man skal trække en ledning fra motor og frem til sikringsboksen. Men spørgsmålet er så om det ikke kan gøres på en nemmere måde.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja du bruger du bruger bare ledningen til ladelampen, i den anden ende om du vil.
Det er jo D+
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ok jrg regnede med at relæet i kørelyset slog til ved spænding, og ikke ved "tab" af spænding(ladelampen får strøm når der ikke lades, ikke?). Et andet ? er så om man kan forbinde ledningerne til lyset før sikringen (inden de deler sig til H & V)Der kommer selvfølgelig sikring på strømtilgangen på kørelyset.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu går det for hurtigt for mig. Altså om du forbinder relæet til D+ med en lang eller kort ledning er ligemeget.
Hvis du forbinder den ude på motoren, sidder ladelampen jo bare i den anden ende af en lang ledning. Det skal du ikke spekulere på. Det har jeg aldrig gjort.

Ja du er nødt til at koble til på den side af sikringen hvor der kun er én ledning og det er nok "før Sikring"
Men som du siger så kommer der jo en sikring på fødeledningen til relæet. 25 amp. Den skal jo bære meget strøm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg var af den opfattelse at relæet tændte lyset når der kom spænding fra D+, altså når bilen begynder at lade. Hvorefter lyset vil blive tændt(der skal være forsinkelse ikke?). Men det er jo sådan at lade lampen lyser når der ikke lades, og at den går ud når der så lades. Hvilket i min logik ville give et kørelys der tændte når nøglen bliver drejet, og går ud når bilen begynder at lade.

Men hvis det har virket for dig, så virker det nok også i århus.
Grunden til at jeg spørger er at da jeg fik bilen var der et kørelys der ikke virkede rigtigt, det var sådan at når man tændte på lyskotakten (for at kunne blænde op og ned) så kunne bilen køre selvom nøglen blev fjernet.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) kylle200 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ladelampen lyser når motoren står stille fordi den får plus på den ene side, og stel gennem generatoren på den anden side.
Når motoren startes lader generatoren, og sender strøm ud på D+. Ladelampen har nu 12V på begge sider, og er således spændingsfri, hvorfor den så ikke lyser.
Dvs. slutter du dit kørelys på D+ vil der altså komme 12V på dit relæ når motoren kører.

Hvorfor dit gamle kørelys opførte sig så mærkeligt som du skriver er svært at sige noget om, andet end at det ikke bør være sådan.

Carsten
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |

Grunden til at jeg spørger er at da jeg fik bilen var der et kørelys der ikke virkede rigtigt, det var sådan at når man tændte på lyskotakten (for at kunne blænde op og ned) så kunne bilen køre selvom nøglen blev fjernet.

Er det ikke derfor det hedder K
(permalink) luplau Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Husk at lodde alle forbindelser eller brug ordentlige kabelclips og monter relæerne inde i kabinen eller bag instrumentet, hvis du bruger strømtyve er det på forhånd dømt til at svigte på et tidspunkt. Med hensyn til at bruge D+ er der en ulempe. motoren skal nok pænt op i omdrejninger når du har startet den for at slukke ladelampen og tænde dit kørelys og det er ikke altid det lyder godt på en kold motor. Glem D+ og forbind ledning til kl.15. Det er den sorte ledning der går fra tændingslåsen og til sikringerne og helt ud på tændspolen. Så tænder lyset godt nok når du sætter tænding på og ikke efter du har startet bilen, men hvad betyder de 2 sekunder. Det er vel ikke en diesel der skal forvarmes. Jeg har været VW mekaniker i 20 år og jeg mener du bliver mere glad for denne her løsning.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad gør man så i en bil uden kørelys ? Kører man den kolde motor så forsigtigt at ladelampen ikke slukker i et stykke tid eller hvad skal man gøre ?

For når ladelampen slukker så tænder kørelyset.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) luplau Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der er forskel på om ladelampe slukker i tomgang eller om motoren skal op omkring 2500 omdr. for at ladelampe slukker, fordi den også skal trække et kørelysrelæ af ofte tvivlsomt kvalitet, som det ofte er når man køber et af de færdige sæt. MEN gør som i vil og vil du køre i tomgang så ladelampen ikke slukker, så gør du det. Et tip, pil ledningen af på D+ og forbind den til stel så slukker den slet ikke, så kan du køre lidt over tomgang også. Jeg skal ikke spilde din eller min tid på råd mere i forummet her når i er så useriøse. God weekend
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Herregud, det er sku´da ikke noget at tage på vej over. Dengang det blev "moderne" med kørelys satte jeg da 20 sæt på flere biler,Opel og VW, deriblandt da også bobler. Det har aldrig giver problemer. Det kunne måske måske være den type der var lavet, hvor man kun brugte et relæ, der jo så tit også smeltede. Dem jeg satte på har da kørt i mange år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.