Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kitcar til nybegynder

Tags:

(permalink) SJN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kitcar verdenen er faktisk rimelig stor, men når du kommer til et lille land som Danmark, er den jo faktisk indsnævret til kun at dreje sig om kits der kan monteres på en vw undervogn. Der findes også enkelte producenter der stadigvæk laver disse kits, men ellers skal du være heldig med finde et kit der endnu ikke har været monteret, eller finde et strandet projekt, som ikke er helt ødelagt. For så at gøre det endnu sværere så begrænser det sig yderligere kun til kits der er godkendt til at blive monteret på en uopkortet bund, samt til kits der kan monteres på en opkortet bund. Derfor ser du heller ikke så mange kitcars herhjemme som du f.eks ser i england.
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er begrebet godkendt kun et spørgsmål om Tüv eller skal de også være godkendt i af bilinspektionen eller lign.?

Hvorfor er det ikke ok med andre kits.
Der findes jo kits lavet på Pontiac Fiero, Toyota MR2 ja selv Ford Sierra....
Man burde da "måske som forening" kunne presse Danmark til at følge EU.


Johnny
(permalink) SJN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tror jeg ikke at du får så meget ud af. Kittet skal have gennemgået test der beviser at karossen er lige så stiv som med oprindelig karosseri monteret. Bent fra KB har disse test liggende til flere af de kits der er blevet solgt i danmark gennem tiden.

Har da også snakket men mange om de andre kits, men kræver så mange test og godkendelser at det kommer til at koste mange flere penge end at købe en "original".

Man kan lige så godt vænne sig til at Danmark bare ikke er egnet for den slags, som tingene er nu.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Johnnyr Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det er jo surt...
Jeg troede egentlig at Tüv var netop en sådan godkendelse til VW også.

Dengang jeg lavede Ford, var det ikke et problem at bygge en bil med selvbærende om til Cab, hvis man kunne finde en Tüv godkendelse på ombygningen, den indeholdte i det tilfælge en detaljeret beskrivelse af hvor man skulle forstærke karrossen osv. og derudover en godkendelse (crashtest) af en bil med denne konstruktionsændring.

Der må da så være noget speciel mht. VW der gør rat en Tüv ikke er nok.
Eller er det fordi der ikke er Tüv tests på alle de Kits man kan købe?

Nå.. men det betyder jo bare at jeg må holde mig til en af de "alm." kits så

Hilsen Johnny

(permalink) SJN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg tror at hvis du kan finde en t¨v godkendelse på et kit vil den kunne bruges... men har endnu ikke set en ....


Det er også meget med hvilken synsmand man kommer til.


Nogen kan godt se fornuften i den man har lavet og andre vil bare have papir på det hele.

Men hvis det skal være "nemt" .... ja så hold dig til de kits der er godkendt her i dk .... evt snak med Bent fra KB ... han ved hvilke der kan godkendes.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) supersteff Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har tit tænkt på, om jeg skulle skrive til VW i tyskland, så de kunne sætte nogle pensionerede ingeniører på opgaven, at beregne, hvad der skal til for at bruge et uopkortet chassis, forstærkninger af selve bunden. Så kunne de lave en standardgodkendelse til alle os entusiaster i hele verden. Ville da være en flot gestus fra dem til os og dem der elsker deres boble!

Bare en ide. Måske gør jeg det en dag.
(permalink) vmpaso Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SJN skrev:
Eller hvad med sådan én som jeg går og bygger ....

http://mini66.pointclark.net/mania/arcs/fullsize/rightFront.jpg



SJN hvor har du fået fat i det kit?
for jeg vil også gerne til at bygge en kitcar og er blevet vild den model
du linker til
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
også kører MAINA manien igen - i aner ikke hvor meget der er skrevet om netop denne bil i dk - uden der er nogen der har fået noget godkendt , og uden nogen er blevet ret meget klogerer på noget som helst - prøv at skriv mania i søgefeltet og læs DET HELE vist i gider - jeg gider ikke - der er alt for meget ...

tror der er 200 siders læsning om det her MANIA problem - og der sker ikke en skid mht til at få det løst...

der er mange der siger den kan godkendes - andre siger det ikke kan - og aldrig kommer til at kunne blive godkendt i dk før vi får EU regler ...

jeg tror selv på det sidste - og syntes ikke der er grund til at drømme om en bil der IKKE kan godkendes - så lad den nu hvile i fred i stedet for at blive helt maniske over det danske lovgivningssystem - det er som det er . PUNKTUM

er der ikke nogen der har noget konkret der kan bruges i SAMTLIGE synshaller i dk , så er der ikke grund til at få mani over den mere - REST IN PEACE...

jeg har et svensk VW blad fra 1993 hvor den optræder som projekt første gang - og lige siden har mange danskerer sagt den vil jeg ha - det er så nu 14 år siden og der er stadig ikke en i danmark der kan synes i SAMTLIGE synshaller..

det er en fed kitcar - en af de få der er fede på den rigtige måde (fordi den er orginal og ikke en dårlig kopi af noget andet) - men hvor tålmodig bør man være -få gjort noget ved det eller glem den..

når i får noget konkret vil jeg har en til daylidriver med hardtop og vandboxer i - men indtil det sker , så gør noget konkret i stedet for at tro noget det måske sker.

14 ja sgu FJORTEN
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Outlaw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
http://www.topkits.co.uk/manufacturers.html


Fandt lige en ret god liste over kitcar producenter. Ved godt det efterhånden er en gammel tråd, men alligevel :)
-------------------------------------------
Type 1 1964
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Outlaw skrev:
http://www.topkits.co.uk/manufacturers.html


Fandt lige en ret god liste over kitcar producenter. Ved godt det efterhånden er en gammel tråd, men alligevel :)


kan du ikke finde en på godkendte danske kitcars - så vi kan forholde os til noget brugebart i stedet for noget drømmeagtigt ??

jeg kan ikke bruge biler uden danske nummerplader til ret meget..

jeg er ikke bildesigner - men bilist

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
også kører MAINA manien igen - i aner ikke hvor meget der er skrevet om netop denne bil i dk - uden der er nogen der har fået noget godkendt , og uden nogen er blevet ret meget klogerer på noget som helst - prøv at skriv mania i søgefeltet og læs DET HELE vist i gider - jeg gider ikke - der er alt for meget ...

tror der er 200 siders læsning om det her MANIA problem - og der sker ikke en skid mht til at få det løst...

der er mange der siger den kan godkendes - andre siger det ikke kan - og aldrig kommer til at kunne blive godkendt i dk før vi får EU regler ...

jeg tror selv på det sidste - og syntes ikke der er grund til at drømme om en bil der IKKE kan godkendes - så lad den nu hvile i fred i stedet for at blive helt maniske over det danske lovgivningssystem - det er som det er . PUNKTUM

er der ikke nogen der har noget konkret der kan bruges i SAMTLIGE synshaller i dk , så er der ikke grund til at få mani over den mere - REST IN PEACE...

jeg har et svensk VW blad fra 1993 hvor den optræder som projekt første gang - og lige siden har mange danskerer sagt den vil jeg ha - det er så nu 14 år siden og der er stadig ikke en i danmark der kan synes i SAMTLIGE synshaller..

det er en fed kitcar - en af de få der er fede på den rigtige måde (fordi den er orginal og ikke en dårlig kopi af noget andet) - men hvor tålmodig bør man være -få gjort noget ved det eller glem den..

når i får noget konkret vil jeg har en til daylidriver med hardtop og vandboxer i - men indtil det sker , så gør noget konkret i stedet for at tro noget det måske sker.

14 ja sgu FJORTEN
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
JUBIIIII - det glæder vi os til - og husk at få den godkendt på en måde der kan bruges i ALLE synhaller... ;-)

jeg er ikke sur - jeg er glad for at der endelig er en der gør noget ved det ..
held og lykke med det ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
JUBIIIII - det glæder vi os til - og husk at få den godkendt på en måde der kan bruges i ALLE synhaller... ;-)

jeg er ikke sur - jeg er glad for at der endelig er en der gør noget ved det ..
held og lykke med det ;-)



Hvordan satan skal man som menigmand vide om ens bil kan godkendes i alle synshaller????man må vel gå ud fra når bilen er synet så er den vuderet så den overholder de krav som gælder for en bil som køre på de danske veje??


West
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det kan man heller ikke West , men man/vi ved jo ca hvilke godkendelser der evt forlanges på ombyggede biler , det jeg mener er at en bil bliver synet med de rette godkendelser på den mest almindelige måde - dvs uden bestikkelse , kammerateri , ekstreme overtaleleses evner eller lign detaljer - dvs et syn uden alle mulige finurligheder.
skulle jo gerne være at sån at når der er nogen der spørger om en speciel bil kan synes i dk - så kan man svare , at det kan den godt - også skal dette svar gælde alle synshaller , det er for at undgå at forklare at vist man køre hen i en bestemt synshal og snakker med den samme synsmand en dag han er i godt humør og vejret er godt , og farven på bilen er flot - så kan den godt synes - det var mere for at undgå den slags situationer...

du ved jo godt hvad jeg mener når jeg siger alle synshaller

dvs at den er synet lige efter reglerne til punkt og prikke.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
det kan man heller ikke West , men man/vi ved jo ca hvilke godkendelser der evt forlanges på ombyggede biler , det jeg mener er at en bil bliver synet med de rette godkendelser på den mest almindelige måde - dvs uden bestikkelse , kammerateri , ekstreme overtaleleses evner eller lign detaljer - dvs et syn uden alle mulige finurligheder.
skulle jo gerne være at sån at når der er nogen der spørger om en speciel bil kan synes i dk - så kan man svare , at det kan den godt - også skal dette svar gælde alle synshaller , det er for at undgå at forklare at vist man køre hen i en bestemt synshal og snakker med den samme synsmand en dag han er i godt humør og vejret er godt , og farven på bilen er flot - så kan den godt synes - det var mere for at undgå den slags situationer...

du ved jo godt hvad jeg mener når jeg siger alle synshaller

dvs at den er synet lige efter reglerne til punkt og prikke.


En VW er nok(efter min mening) den bil der er nemmest og få synet som ombygget,da der ligger HELT klare regler og forskrifter på selve bunden,og så længe den er forskrift opkortet korrekt og lys bremser og alle de andre sikkerhedsmæssige ting er iorden så skal den kunne synes(afgiften er et HELT andet spørgsmål)men det er der nok andre der ved mere om

Sidst men ikke mindst så syns jeg herinde den løftede pegefinger tit er oppe, istedet for og glæde sig over hvad andre får ud af kreativitet,vi er vel her for og hjælpe ikke rende og lege små politimænd(dem er der såmænd også nok rundt omkring)

West

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det er ikke fordi jeg vil lege politimand eller være pessimist eller noget west - når den er godkendt ved jeg af erfaring der kommer en mængde mere der gerne vil ha en lign bil og de har en række spørgsmål til hvordan og hvorledes - jo mere klokkerene svar og råd man kan give dem jo bedre - en mania er en fed nok bil - og den skal nok blive populær - når den altså kan godkendes efter bogen.

der er jo også det issue , at vil man feks købe en selv og køre i et par år - også sælge den viderer - så skulle den nye ejer jo også gerne kunne få godkendt sin bil i tiden fremover.

det kan man feks jo ikke med en AC cobra replica mere - det må sgu være en træls situation at stå i, tænk at ha solgt en bil til en mand , og han køre i den et halv år også bliver indkaldt til syn , og får at vide hans bil ikke kan godkendes - det er sgu en rimmelig øv oplevelse at stå i - i sær vist man har brugt pengene.
ma kan i grummeste tilfælde blive tvunget til at købe en ubrugelig bil tilbage til fuld pris.

der er PT 3 stk AC cobra replicaer til salg på DBA , frækt når man tænker på de i princippet ikke kan godkendes mere.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) webmate Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej!
Lige en bemærkning til emnet kitcar!

Det er stort set umuligt at få godkendt en kitcar i Danmark, også selv om den er TüV godkendt i Tyskland. Undtagelsen indtil videre er VW baserede modeller

I oktober 2006 satte færdselstyrelsen "minimums antal fremstillet af modellen indenfor et år" til 500 stk. Ellers kan den ikke registreres i Danmark.

Derfor er jeg "brændt inde" med en Griffon 110 Roadster "1972"
http://www.yamahaniac.dk/Griffon.htm
Investering indtil nu ca 63K, det er lidt vel meget at investere i en museumsgenstand

Istedet har jeg købt den Vokaro, der tidligere har været omtalt her på siden.
http://www.yamahaniac.dk/Vokaro.htm

Den er bare dejlig, den har en Osted motor på 1500 cc og den kører perfekt.
Det kunne nu være dejligt, hvis der havde været plads til et par dobbelte Weber, men alternativet er at vente til der dukker en Judson op til en rimelig pris.

EN GANG TIL! Pas på med kitcars.

Hilsen

Per
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
JUBIIIII - det glæder vi os til - og husk at få den godkendt på en måde der kan bruges i ALLE synhaller... ;-)

jeg er ikke sur - jeg er glad for at der endelig er en der gør noget ved det ..
held og lykke med det ;-)


Ja, den bliver lavet så den kan godkendes i alle synshaller (forhåbentlig). Den bliver nemlig opkortet som en buggy :D
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
vmpaso skrev:
SJN skrev:
Eller hvad med sådan én som jeg går og bygger ....

http://mini66.pointclark.net/mania/arcs/fullsize/rightFront.jpg



SJN hvor har du fået fat i det kit?
for jeg vil også gerne til at bygge en kitcar og er blevet vild den model
du linker til


Hvis du ikke kan finde et strandet projekt i sverige, så sælger de den fra www. dalhems.com

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers

Reply

You must log in to post.