Særiøs flot rustarbejde!
det er for vildt og så uden sko på
Og så uden CO2 svejser, alt er lavet med gas og ilt. Det må have taget timer.
-------------------------------------------
99557244
Imponerende.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Er meget imponeret over dette gulv lavet kun ved hjælp af hammer og mejsel.
Snak lige om en der kan sit håndværk.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
fuck... når jeg kigger på mit pick up projekt føler jeg mig som en jord og betonarbejder der er blevet sat til at udføre en trippel byebass operation, efter at have set de billeder...
RESPEKT OG H
..vil fa..... hellere lave en trible by-pass, end det rust !!
få da den gale thai hentet her op. og det kan da kun gå for langsomt,,,
og så vælger han lige at bruge 1,5 mm plade i stedet for det originale 1,0 mm til ladet...
Det gør jo ligesom ikke arbejdet nemmere når det skal bankes ud i hånden.
For f..... han er dygtig, og så er det ikke engang hans egen bil.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan han får lavet de profiler der "rejser" sig op fra pladen. Det ser ud som om at han slår med hammer og mejsel på SAMME side som de rejser sig op fra ??? ( jeg mener: hvis man slår på en plade, så buler det vel ud på den modsatte side ???).
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Det må da være verdens bedste pladesmed!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
birke skrev:
Er der nogen der kan forklare mig hvordan han får lavet de profiler der "rejser" sig op fra pladen. Det ser ud som om at han slår med hammer og mejsel på SAMME side som de rejser sig op fra ??? ( jeg mener: hvis man slår på en plade, så buler det vel ud på den modsatte side ???).
Fuck, han er faneme sej til pladearbejde...
mht. profilerne... tja, jeg er ikke pladesmed, men måske markerer han dem i første omgang eller har et modhold på den anden side.... men imponerende ser det ud...
Jeg kender en mand der kan lave noget tilsvarende. (No shit) Men han arbejder næsten udelukkende på Ferrari, Porsche, Jag´s, Aston´s o.lign. Det er der nok en grund til. $$$$$ Han er en af DK´s få uddannede karetmagere.
Men de to gutter der kan da få arbejde hvor de måtte ønske. - RESPEKT !
Det er intet mindre end fantastisk.. Det er det alle pladesmede kunne for 75 år siden, men som er glemt nu, og det er jo synd.. Men sådan går udviklingen jo når maskinerne kommer ind i billedet.
Der er også en mand på Frederiksberg i Kbh der laver sådan noget på fine veteranbiler der kommer i trafikskader. Han kan banke en ny skærm i hånden til en Bugatti fra 1930 ud af et stykke flad plade, men det tager ham så også 3 uger.
Og når han så er færdig er der ikke noget der hedder spartel.. Hvis det er gået HEEEELT skævt for ham KAN han overtales til at lægge et par gram tin i, men så er det også blevet noget skidt.. !
Han er vel også efterhånden et sted mellem 85 og 90 år gammel..
det der er seriøst håndværk!!!! er faldt helt ned af stolen tænk hvis de havede de værktøjer som vi har idag...
manden er jo syg
arbejder selv som smed til dalig og jeg kunne ALDRIG finde på at gå igang med et så omfatende projekt men respekt til ham taien det er sku håndværk
Alt den gas og ilt svejsning får mig til at længes efter skolearbejdet i silkeborg, synes virkelig det er en af de fedeste måder at svejse på, ærgeligt man næsten ikke bruger det mere idag!
flot arbejde... udformningen af pladedelene er jo helt fantastisk!
men så er det også sagt, selve teknikken er jo forældet og det burde karrosserismede jo vide ikke Kim79, det er jo derfor man ikke bruger det mere i dag!
kreativitet og øvelse er en stor del af arbejdet...
Man ville undgå mange reklamationer på rust hvis man brugte teknikken idag jvang, grunden til man gik over til co2, er at svejsningen jo kan holdes mange grader under og derved undgå for meget opretning efterfølgende! Men tilgengæld opstår der mange flere huller i metallet ( tydeligt at se hvis man kan få en lampe ind bag svejsningen), det undgår man ved brug af gas og ilt! Der er også en anden grund til man stadig brugte mere gas og ilt end co2 svejsning under uddannelsen da jeg blev udlært i 2001! Min lærer sagde hvis man kan svejse med gas og ilt kan man svejse med alt! Det giver jeg ham ret i efter at have arbejdet som co2, tig, elektrode svejser samt pulver svejser !
Kim, jeg vil ikke ud i en længere diskussion med dig, men jeg syntes du skal prøve at undersøge, hvor varmt smeltebadet er i en gas og ilt svejsning kontra en mag svejsning!!!
kunne også være meget sjovt at undersøge , hvor varmt smeltebadet er, når man tig svejser i jern...
jeg ved, hvad du har lært... og du husker forkert!
men jeg er ening med dig i, at det er nemmere at lave en gas og ilt svejsning tættere, mindre poriøs...
for hyvlede... det var jo så mig... ikke!!!
Nu hvor du er expert inden for området jvang, kan du jo meget passende forklare mig grunden til man gik over til co2 istedet for gas og ilt for efter hånden mange år siden! De grunde jeg har fået er: Man kan styre temperaturen i smeltebadet bedre da man har mulighed for at starte og stoppe (punktsvejse med mag). Man har meget mindre opretning af emnet da temperatur omkring svejsesømmet er betydelig mindre med mag!
Min lærer forklarede mig for efterhånden 5 år siden, at man gik over til co2 svejsning på grund af det store boom af bil salg i de år, værkstederne var pressede og mange mestre kunne se man kunne spare tid på bla. opretning, derfor startede man med co2 til stor irritation for mange dygtige karetmagere, som følte man gik på kompromi med kvaliteten!
Jeg ved ikke med jer andre , men jeg har det stadig bedst med mig selv, når jeg tænker tilbage på nogle ældre biler jeg har fået lov og gas/ilt svejse med efter følgende opretning og spartling med tin, fremfor mange hurtige reservedels skift med efterfølgende opretning udført med klistret bongo (spartel) ! Dermed er jeg ligeglad med om metoden er forældet, for mig at se er det denne asiat udfører et fantastisk stykke arbejde som kræver langt mere end det de fleste faglærte håndværkere herhjemme nogen sinde kommer i nærheden af!
Kim79 skrev:
Nu hvor du er expert inden for området jvang
hehe... ja, sidst jeg tjekkede underviste han vist i det... hehe :-)
Jvang skrev:
flot arbejde... udformningen af pladedelene er jo helt fantastisk!
men så er det også sagt, selve teknikken er jo forældet og det burde karrosserismede jo vide ikke Kim79, det er jo derfor man ikke bruger det mere i dag!
kreativitet og øvelse er en stor del af arbejdet...
Overhovedet ikke forældet...
Bruger det næsten hver dag.
jeg vil ikke kalde mig verdensmester, jeg kan da sagtens tage fejl... har du lagt mærke til varmezonerne ved de forskellige svejsetyper?
gas/ilt - meget stor, langsomsvejsning, pga den lave varme, som kerneflammen er! 3100 grader celsius, dette giver en langsom svejsning med en stor varmezone, hvilket igen betyder en stor udglødning af pladen, det er jo netop derfor at der opstår alle de spændinger i emnet og den efterfølgende opretning bliver så omfattende!
ved du hvorfor en svejsning skal overhamres??? det er jo ikke kun opretning?
når du nu har svejset med næsten alt, så har du sikkert også set, hvor lille varmezonen er på en tig svejsning. hvorfor? fordi varmen i lysbuen er så stor! jo større varme i lysbuen jo mindre varmezone... sådan er det bare!
hvordan kan det være en dårlig ting, at skulle bruge mindre tid på opretning???
og husk nu på, at jeg har skrevet at det asiaten har lavet er fantastisk, jeg påpeger blot at sådan fungerer det bare ikke mere... der findes metoder til at svejse, der overgår det flere gange! de har nok ikke de samme rust problemer som her!
A2B - jeg tvivler på at du står og laver moderne biler med gas og ilt!!!
PS : man skal ikke tro på alt, hvad læreren siger!!! : )
Anonym skrev:
PS : man skal ikke tro på alt, hvad læreren siger!!! : )
Hørt hørt
men Lejf viste sku hvad han snakkede om for det meste
det kan vi vel blive enig om???
JB