Co2 og Gas og ilt svejsning. Grunden til at man startede med Co2 Var tiden. De gamle biler havde en helt anden udformning og stålet var nemmer at forme. Så da Co2 kom på værkstederne første gang blev de brugt som punktsvejser og til sammensvejsning af feks. skærmkanter da den ikke fik pladerne til at trække så meget. Men de steder hvor man kunne komme til med en retteklods f.eks. skaring bund i en dør hvor pladerne blev samlet kant mod kant de blev lavet med Gas og ilt.
Men i dag er det på grund af karosseriet er lavet i højstyrkestål og der må der ikke svejses med gas og ilt. Der er kun en svejseform der overgår co2 svejsning, det er tig. svejsning hvor der bruges en tråd til højstyrkestål. Der er svejsningen meget stærkere end co2.
Co2 svejsning er nemmer men svejsningen er meget hård og ikke til at strække.
Gas & Ilt Kræver et meget bedre håndelag, og svejsningen er meget nemmer at strække.
Mange dele bliver desvære overlappet i stedet for kantsvejst på grund af at pladesmedene ikke lære det gamle håndværk mere.
Mvh Allan 2712