Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Særiøs flot rustarbejde!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Co2 og Gas og ilt svejsning. Grunden til at man startede med Co2 Var tiden. De gamle biler havde en helt anden udformning og stålet var nemmer at forme. Så da Co2 kom på værkstederne første gang blev de brugt som punktsvejser og til sammensvejsning af feks. skærmkanter da den ikke fik pladerne til at trække så meget. Men de steder hvor man kunne komme til med en retteklods f.eks. skaring bund i en dør hvor pladerne blev samlet kant mod kant de blev lavet med Gas og ilt.

Men i dag er det på grund af karosseriet er lavet i højstyrkestål og der må der ikke svejses med gas og ilt. Der er kun en svejseform der overgår co2 svejsning, det er tig. svejsning hvor der bruges en tråd til højstyrkestål. Der er svejsningen meget stærkere end co2.

Co2 svejsning er nemmer men svejsningen er meget hård og ikke til at strække.
Gas & Ilt Kræver et meget bedre håndelag, og svejsningen er meget nemmer at strække.

Mange dele bliver desvære overlappet i stedet for kantsvejst på grund af at pladesmedene ikke lære det gamle håndværk mere.

Mvh Allan 2712

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Allan

altså hvor arbejder du? jeg har ikke hørt eller set noget dokumentation på at TIG svejsning skal bruges på nogle bilproducenter!

Ved du hvorfor man overhamre en gas og ilt svejsning?

citat " Mange dele bliver desvære overlappet i stedet for kantsvejst på grund af at pladesmedene ikke lære det gamle håndværk mere.

Nej det er ikke korrekt!!! de lærer de skam, men de benytter det ikke enten fordi de ike evner det eller fordi de er tænker på penge! der går langt mindre tid med MAG svejsning end hvis det samme skulle laves med TIG eller gas og ilt!

jesper

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Jesper jeg er udlært Pladesmed ved SMC i 1971.
Du har ret i at der ikke er noget krav om at der skal bruges Tig. Jeg skriver. Der er kun en svejseform der overgår co2 svejsning, det er tig. svejsning hvor der bruges en tråd til højstyrkestål. Da den sammensvejsning er meget stærkere ind Co2.

Hvis du tager 2 stykker plade og kantsvejser dem. med gas og ilt vil pladerne trække sig sammen i svejsningen og for at få dem plane igen er det nødvendigt at strække svejsningen så man fjerner spændingerne der er opstået i svejsesonen, eller får du dem ikke plane igen. Det samme gør sig også gældende ved Tig. svejsning.

Hvid du gør det samme med co2 vil du kunne mærke at co2 svejsningen er meget mere vanskelig at strække en gas og ilt svejsningen.

Gas og ilt svejsning er ikke godt til Højstyrkestål.

Mvh Allan2712

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Allan

Ja, TIG er en super svejsemetode, hvis det er muligt og nødvendigt! Tigsvejsning efterlader en utrolig fin svejsning, der ikke er porøs som en MAG svejsning!
Højstykestål er snart helt bandlyst at svejse i, da det mister sin styrke, når det bliver opvarmet! udglødet!

Gas/ilt er DIREKTE forbudt til højstyrkestål!!!!

man overhamre altså ikke en gas og ilt svejsning for at rette den, man overhamre den for at give metallet sin styrke tilbage, man koldhærder den faktisk! derfor vil eller kan man opleve at sine fine I-SØM (KANT TIL KANT) kan revne umiddelbart efter smeltebadet! Selvfølgelig skal den også rettes, men det er ikke det primær.

jesper

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Jesper
Det kræver nogle specielle forholdsregler når man svejser i højstyrkestål. Mange ting bliver lavet i højstyrkestål, men der er udviklet nye svejsematerialer til det.

Når man svejser to plader sammen vil svejsningen få pladen til at trække sig sammen,
og for at få det sprald væk der kommer i pladen er det nødvendigt at strække svejsningen, men du har ret i at nær du strækker svejsningen bliver den også deformatisions hærdet.

Mvh. Allan 2712

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Allan
ja, det er udskiftning og ikke så meget svejsning i højstyrkestål, medmindre andet er opgivet fra producenten!

Hvad er det for nogle nye svejsematerialer???

Jeg er helt klar over at en udglødning af metallet vil få området ved svejsningen til at trække sig sammen, som når nar retter! stuk og stræk!

MEN det væsentlige er altså at genskabe styrken i pladen og derefter at rette den : )

PS - jeg underviser i det her hverdag, så er altid nysgerrig for nye ,metoder osv

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Jesper
jeg kommer tilbage, jeg tror vi har en del fælles interasser omkring svejsning.
Jeg startede med at svejse med acetylensvejsning som 10 årig på min fars værksted,
sener fik jeg en udannelse som pladesmed, efter 10 år som pladesmed, blev jeg kleinsmed og tog en off chore udannelse, efter det fik jeg arbejde i et Australsk firma som svejsekonsulent. I dag har jeg mit eget firma hvor vi udvikler svejsematerialer. laver alle former for svejsning primært reparation i Aluminium Magnesium Zink støbejern stål, etc.
Jeg er 57 år i dag så jeg mener selv jeg ved en hel del omkring metaller.Og svejsning.
Men syntes altid det er godt at kunne udveksle erfaringer.

Mvh. Allan Levisen

(permalink) T4-dk Member
Skrev for 14 years siden | | | |

holda op hvor et stykke arbejde han får lagt i den split, syntes det er synd at han også lige frem skal til at bevise overfor nogle at det også er ham selv der laver de ribs i bundpladerne, men klart en tråd hvor man skal tage sig tid til at læse alle 17 sider og tillægs links med vidio og billeder...

-------------------------------------------
Hilsen Thomas

der drømmer om et stort værksted og en splitbus
(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Jesper
For snart flere år siden lavede jeg et forsøg sammen med Scrøder som var faglære for pladesmedene. Scrøder havde lige været på et svejsekursus i højstyrkestål, der havde de fået at vide at den eneste form for svejsning der kunne holde var co2.Så det var kun co2 der kunne holde. Vi svejste 5 stykker plade kant mod kan med co2.
og gjorde det samme med tig. der efter lavede vi strækprøver på dem.Samtlige co2 svejste prøver sprang i svejsningen, hvor imod de 5 der var svejst med tig rev pladen over 20 til 40 mm fra svejsningen.

Mvh Allan2712


Reply

You must log in to post.