Svejse i benzintank ?
Kan man svejse i en benzintank uden fare for eksplosion, eller er der andet man skal højde for ?
/G
man kan godt svejse i en benzintank, den skal fyles med vand, 2 3 gan så dampen er ude så er den klar
-------------------------------------------
JR auto.pladearbejde
4262 sjælland
Pas på med det. Det er ikke nok. Har selv gjort erfaringen. Dog var den fyldt flere gange. Problemet er at dampen sidder i metallet, og ikke bare er til at skylde ud.
Jan_vw
Vil lige komme med lidt brandteknisk info omkring antændelse af benzin. Som de fleste ved, så er det jo kun dampene der kan antændes, men jeg har hørt flere snakke om at man "da bare kan tømme tanken, og så svejse"...men pas nu på! For at dampene kan antændes, skal der være den rette blanding mellem dampe og luft. For benzin´s vedkommende er det fra 1,5 til 6%...altså er 1,5% benzindampe i en tank nok! Som Jan også skriver, så vil der altid være lidt benzin tilbage i en tank...en benzintank vil jo også altid lugte af benzin.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
Er det ikke noget med at den kan renses i "siliconefortynder"?
hvis manden bode på sjælland så ville jeg svejse den gratis for ham
-------------------------------------------
JR auto.pladearbejde
4262 sjælland
Jeg har set vores lokale smed fylde en tank med vand, vende den så hullet vendt opad, påbegynde svejsning- tanken sprang iluften og smeden røg 1 meter op i luften, han sad overskrevs på tanken for at holde den. Og han havde ondt i rø... resten af dagen.
Svejser ikke på tanke mere! Så hellere lave/købe en ny tank.
Men hvis du virkelig vil sætte liv og helbred på spil for at spare nogle kroner, så svejs den, måske er du heldig og der sker ikke noget!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Jeg drøftede faktisk emnet idag. En af gutterne havde gode erfaringer med at man skulle sende trykluft gennem tanken indtil benzindampene/lugte var helt væk. Det duer ikke med vand, det havde en af dem også prøvet med det resultat at tanken "svulmede" op med et brag. Benzin er jo heller ikke vandopløselig, så der vil altid være nogle dampe tilbage i tanken. Jeg har ikke selv erfaringer med trykluft-metoden, men synes dog det lyder rimeligt fornuftigt. Jeg vil tro man skal sende luft gennem tanken forholdsvis lang tid for at være på den sikre side.
Preben
Hmm... lyder som om, det er bedst at forsøge at finde en anden tank. Kender I nogen som har en benzintank til en spros-bus liggende (type 2, årg. 65) ?
/G
Lige lidt billeder af mit projekt...
Seriøst arbejde B.S. Christiansen og Doktor VW.... haha
Ser ud til i havde en fantastisk dag ved vandet :)
Helt seriøst. Hvorfor skal der svejses på tanken ?
Hvis den har et område der er tæret med små porer, kan man fortinne og lodde område.
Det kan et autokølerværksted gøre.
Jeg reparerede et stykke af mit panel på Poloen. Der kom jeg til at skære hul i påfyldningsrøret på min tank.
Der fyldte jeg tanken op med vand, så påfyldningsrøret var opad og tom OG UDEN D
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er helt korrekt. Man kan sagtens lodde, uden den store fare. Men svejse, dur ikke!!
En blikkenslager, kan lodde den for dig. Og en sådan findes der mange steder. Man rengør, fortinner, og lodder en lap (eks.vis messingplade) på. Og så kører den fint igen. Samme opskrift ved en "rigtig" køler. Dvs. IKKE en alu/plast...
Jan_vw
Der vil altid være nogle succes historier som nogle kan fortælle om, men er det risikoen værd ?? personligt vil jeg da fraråde det, næ få den loddet det er lige så godt og så er det mindre farligt det må da gøre det til en vinder løsning.
Jeg har set en demonstration på korsør brandskole af en tom tank som var skyllet igenem der så blev varmet det er nogle uhyggelige kræfter som bliver sat i gang det var udendørs i et bur jeg kunne lige se det samme ske indendørs føj.
For hvad er det værd hvis det lykkes med 9 også den 10" dræber.
Mvh Henrik
det var så mig uden login
Vi forsøgte at lodde...
/G
Ja det gjorde i. Men i havde jo ikke nødig at slaglodde, alm tin lodning havde været både nemmere,billigere og hurtigere.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Ja det er det jeg mener, sandblæse sådan et område, rense det af med saltsyre og så fortinne det med "tinea". Et produkt som er en blanding af loddevand og tinpulver. Det pensles på og varmes op og tøres rent med en våd pensel eller klud og varmes efter så det flyder helt sammen.
Det der slaglodning bliver til noget gratværk. Og skal jo alligevel være rødvarmt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Anonym skrev:
Vi forsøgte at lodde...
/G
hvori er lige forskellen på det der,og så svejsning??
thansen har noget kemisk gams der virker,har brugt det 2år,stadig tæt.
mvh Henrik.
Når der alligevel er gang i svejseren, hvad så med at lukke tanken til og fylde den med CO2/argon/what-ever I nu bruger? Det skulle i hvert fald gøre at der ikke er ilt til stede i tanken => ingen kaboom :-)
Ellers skulle et par skud med en CO2-slukker i tanken kunne gøre det - eller en gang tøris og lidt vand.
/Brian
Slaglodning er lidt for risikabelt. Som skrevet bli'r det jo rødglødende.
En gammeldags tinlodning, med loddekolbe, det er noget der virker.
Og noget grams ude fra taiwansen, turde jeg sq ikke bruge ved en benzintank. Det er jo et sted der skal være i orden...
Jan
I den virkelige verden kører man en ikke brændbar væske igennem tanken og fylder den derefter som Brisse skriver med Co2 eller Argon. Så står man med en tank med meget lidt ilt og derfor er der meget lille chance for kaboom.
hej jeg har en tank som i kan købe fin stand skriv en pm
hvorfor ikke bare svejse tanken med vandet stadig i, amps nok så går det da fint.