Er der nogen af de erfarne tunere herinde som her viden om kvaliteten af stumperne fra henholsvis SCAT og CB tuningsdele. Jeg tænker her på fks. krumtapper-plejlstænger-ligeskårettandhjuls sæt-toppe osv.
Priserne er omtrendt ens, dog er CB lidt billigere nogle steder, men sværere at finde i europa.
Hvilke cylinder og stempel kombinaioner er de bedste, i forhold til pris!
Kender jo kun til mahle, men der er også andre fabrkater på markedet.
For mig gælder det stumper til en 2332cc som skal bruges både til hverdag og til race. Så stumperne skal kunne holde længe, og også gerne give lidt ydelse.
Umidelbart kikker jeg efter følgende setup:
Ny blok-CB super race krumtap 84mm-Cb super race plejlstænger 5.600-Cb big foot lyftere- fk10 knastaksel- eleminator 2000 toppe med 44/37 ventiler-48 idf. Cylinder og stempler har jeg ikke valgt endnu.
Jeg har heller ikke købt stumperne endnu, så jeg kan stadig ombestemme mig.Pt spare jeg op til en gearkasse som farmer har givet en god pris på- Men santidig er jeg begyndt at lede efter dele til motoren- Knasten er bestilt og krumtappen bliver det så snart jeg har hørt fra Finland.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hold dig fra Eliminator toppene, når det er en "hverdagsbil" Der er ikke nok køling i dem til det brug. Køb CB wedge port, eller DRD´s L7 toppe.(DRD´s trækker typisk 5-10 hk mere end wedge, men er jo osse dyrere)
Mht. krumtappene Scat/CB er der ikke den store forskel, hverken i pris eller kvalitet.
Mht. cylindersæt syns jeg du skal holde dig til Cima/Mahle. Ved godt at AA kommer stærkt ind på markedet, men deres stempler er af slipperskirt typen, og igen knapt så egnet til en motor der skal køre en del km.
PS.
Fik mig tygget igennem det finske sammen med en kammerat af finsk afstamning. De krumtappe de sælger der er NON nitreret !!! Så kan jeg sku nemt være med på prisen. Jeg vil dog mene at du skal vælge den nitrerede udgave til dit brug. Den er ca. 1000 kr dyrere.
T
Lad være med at bruge bigfoot løftere, de er bare får tunge og de originale er store nok.
Nøjes med 44 mm karb.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank, Er der ikke nogen gevinst ved at bruge 48 weber, frem for 44mm?
Jeg har jo bare set hvad "de andre" gør.
Men hvis forskellen er meget lille- Så koster 44 weber jo også en del mindre.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det er muligt der kan være 3-5 HK på toppen. Men når du skal bruge den på gaden kan det være rart at have det mindre spjældet til kørsel i tomgangsområdet.
Desuden, hvis det er 44-48 IDF. Så er en 48 jo blot en opboret 44. Det er kun spjældet der er større.
En "ægte" 48, som 48IDA vil nok gøre en større forskel, men igen er endnu dårligere til "tomgangsområdekørsel" På en VW vil det sige op til 140 på motorvej.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
48 IDF kan køre fint på en 2275ér. Der kan være et spørgsmål om at ændre venturistr. til det motoreren nu bedst ka li´. 44ére er generelt nok til mindst 170 hk. Derefter er det en go ide at upgrade.
T
Jeg prøver bare at få folk til at forstå at det, i tomgangs og lavlast området, ikke har nogen betydning hvilken størrelse venturi man kører med.
Jeg vil bare gerne have at folk ikke begår de samme fejl som jeg selv gjorde i 20 år. Jeg fik ikke øjnene op for det før Laulund engang stak mig en minilommelygte og bad mig kigge ned i karburatoren medens han kørte med min bil i rullefeltet.
Ved 140 km/t, brugte min 2,6´er ikke hovedsystemet. Det så ud som om spjældene var lukkede.
Kære venner. Så hjælper det ikke at skifte hoveddyser, luftdyser og venturier, når motoren kører tomgang.
Tyskerne har i mange år kørt med 40mm på en 2,4 med 160 HK. De var så pligttro at de ikke kørte med noget de ikke kunne få synet.
Jeg føler selv jeg er blevet klogere. Til gadebrug drejer det sig ikke om store huller, men mere om lufthastighed.
Hellere miste 3-4HK ved 6500 omdr. end 12-15 ved 3000.
For 30 år siden kørte jeg med en type1 1968cc med 40mm Weber DCN. Om venturien var 32 eller 36 var ligemeget. Min første 2000cc type4 kørte med 48IDA. Derefter 2,4 og 2,6L med 48 IDA og en elendig benzinøkonomi. Det var først på Morten Iversens 1800 type4 med 46 IDA at vi fandt ud af at det var tomgangsområdet vi skulle rode noget mere med. Så var det Laulund viste mig de lukkede spjælde ved 140 km/t.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Fuldstændig enig mht tomgangssystemet. Der hvor man kan gøre en forskel med venturistr. er, overgangsområdet fra tomgang til fuldlast systemet, samt selvfølgelig "justere" lidt på motorens topeffekt.
T