Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
09:22 hostrup: Compu fire
20:29 John Pedersen Skagen: https://en.hoffmann-speedster.com/beetle/lighting/license-plate-lamp-add-on-parts/4240/support-license-plate-light-63-66?c=138688
14:38 Bolis84: Hvor finder jeg pakning til nr plade lys på en type 1 fra 64
02:36 bjornen: brede fælge
08:04 Dillen: Hvad sagde Indiana Jones hos bilforhandleren? - "Har I sån'n Ford"?
22:36 kim1957: westfalia
12:38 vilbro: kuffert

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Konstruktive ændringer og tuning

Tags:
No tags yet.

(permalink) WBXManden Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Hey..!

Jeg har søgt lidt rundt i forummet for at finde noget om regler osv. mht. konstuktive ændringer og tuning.

Jeg ville bare lige høre, om jeg har forstået det rigtigt i mit tilfælde...

Der er to forskellig kategorier:

Bremser:
Jeg går med planer om at opgraderer mine bremser til nogle større.
Det er nogle jeg selv vil ombygge og montere og er ikke nogle man kan købe som opgraderingskit.
Så vidt jeg har forstået skulle det ikke koste ekstra afgift og heller ikke være nogen problemer med det, hvis ellers synsmanden synes det er lavet ordenligt !?

Motor:
Næste step er motoren, som jeg ville tune mere end 20% og det vil jo sige bremser osv. skal vurderes om det er godt nok.
Også er der noget om den ikke må forurene mere end før...?
Men hvordan gøres det ?
Hvad skal man betale afgift for, effekt forøgelsen i % eller hvordan ?

Andet?

Er der nogen som kan fortælle om mulighederne (her tænker jeg måske på Frank :-) )
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 13 years siden | | | |
altså med hensyn til bremserne, skal der selvfølgelig udfyldes papirer osv. !?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Du skal ikke betale afgift hvis du tuner mere end 20% på det originale motornummer(!)

Du skal deriomod betale afgift hvis du lægger en anden motor med mere end 20% effekt-forøgelse i din bil. (et andet motornummer)

Et eksempel:

En golf 1.6 (+ alt det du vil tune) = ingen afgift

en golf 1.6 med 1.8 gti motor = afgift

:-)

(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Jeg er ret sikker på jeg skulle betale ekstra afgift hvis jeg ville ha skivebremsere bag på buggyen... Så jeg tror altså du skal svare afgift af det hvis du laver de konstruktive ændringer.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Udfyldes papirer ? Hvilke papirer ?

Hvad det koster i afgift er noget SKAT vurderer. Min egen bil var så gammel og værdiløs at de ikke ville have noget.

Hvis man tuner, over 20%, også på den originale motor, skal man dokumentere, fra tuningsfirmaet eller bilfabrikkens side, at bilen er EGNET til effektforøgelsen.
Synsmanden har også lov til at bruge "personligt kendskab"

Det betyder, f.eks. at hvis man har en Golf GTI med 112 HK som er tunet til 150 HK, så kan den godkendes med bremser, for- og bagbro mv. fra en 160 HK Golf G60. Så skal man blot bevise at det er den undervogn der sidder på bilen.

Trykladning anses altid for at være mere end 20 %

Med hensyn til forurening skal den blot overholde kravet til CO i tomgang. (5,5%)
Efter 84 skal man dokumentere at den overholder forureningskravene for den pågældende årgang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Angående de 20%. Fik at vide fra told og skat på et tidligere tidspunkt:
Motorforøgelse, under 20%, målt på HK, er afgiftsfri.
Motorforøgelse, over 20%, målt på HK, er afgiftspligtig.
Tuning, under 20%, målt på HK, er afgiftsfri.
Tuning, over 20%, målt på HK, er afgiftsfrit, med mindre, at tuningen ligner en tilsvarende fabrikskonstrueret motor. Så betragtes det som en motorforøgelse. Og så er det 20%-reglen der er gældende.
Det var det jeg fik at vide for nogle år tilbage, hos told og skat. Om reglerne er ændret til "vores" side senere, skal jeg lade være usagt.

Jan





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Anonym Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Udfyldes papirer ? Hvilke papirer ?


Skal der ikke udfyldes papirer ved godkendelse af konstruktive ændringer ?

Frank_Andersen skrev:

Hvis man tuner, over 20%, også på den originale motor, skal man dokumentere, fra tuningsfirmaet eller bilfabrikkens side, at bilen er EGNET til effektforøgelsen.
Synsmanden har også lov til at bruge "personligt kendskab"


Hmm, det lyder som det meget kommer an på, hvilken synsmand man får fat i ..

Frank_Andersen skrev:
Det betyder, f.eks. at hvis man har en Golf GTI med 112 HK som er tunet til 150 HK, så kan den godkendes med bremser, for- og bagbro mv. fra en 160 HK Golf G60. Så skal man blot bevise at det er den undervogn der sidder på bilen.

Trykladning anses altid for at være mere end 20 %


Hvordan vurdere du chancen er for at få godkendt en type 2, T3 med stadart 1,9 WBX motor og kompressor (anslået 160 hk.), der har fået 300 mm ventilerede 4-stemplede bremser foran og 280 mm. skiver bagi?
T3'ern er godkendt fra fabrikken op til 130 HK.


Frank_Andersen skrev:

Med hensyn til forurening skal den blot overholde kravet til CO i tomgang. (5,5%)
Efter 84 skal man dokumentere at den overholder forureningskravene for den pågældende årgang.


Er det virkelig kun tomgang der tages hensyn til ???

Frank_Andersen skrev:

Hvad det koster i afgift er noget SKAT vurderer. Min egen bil var så gammel og værdiløs at de ikke ville have noget.


Hvad ville du skyde på det beløber sig i ?


JAN_VW skrev:
Angående de 20%. Fik at vide fra told og skat på et tidligere tidspunkt:
Motorforøgelse, under 20%, målt på HK, er afgiftsfri.
Motorforøgelse, over 20%, målt på HK, er afgiftspligtig.
Tuning, under 20%, målt på HK, er afgiftsfri.
Tuning, over 20%, målt på HK, er afgiftsfrit, med mindre, at tuningen ligner en tilsvarende fabrikskonstrueret motor. Så betragtes det som en motorforøgelse. Og så er det 20%-reglen der er gældende.
Det var det jeg fik at vide for nogle år tilbage, hos told og skat. Om reglerne er ændret til "vores" side senere, skal jeg lade være usagt.

Jan


Af det jeg har læst på siden her på siden og på færselsstyrelsens hjemme siden, er der afgift på alt over 20% effekt.

Det der kunne være interessant var om afgiften blev beregnet pr.antal ekstra hk. eller om alt over 20% koster X-kroner, for det pågældene køretøj?

(permalink) WBXManden Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Hov, det var så mig uden login..
Jeg synes der er lidt bøvl med den nye hjemmesideengang i mellem...
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Rasmus L
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 13 years siden | | | |
Farmer skrev:
Rasmus L
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!

Reply

You must log in to post.