Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Import af kitcar og vægtafgift

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej overvejer at importerer en Nova kitcar fra Sverige bygget på en VW platform bund fra 1967 med en 1500 motor. Alle delene skulle være der, men der mangler en del montage endnu, vel sådan ca ½ færdig.
Er det så bedst/billigst bare lige at lave kitcar køre-og synsklar til afgiftvurdering, og så monterer lidt flere deltaljer bagefter?
Betaler man så også reelt afgift at kittet, eller bare VW platformbunden?
For lige hvad jeg har fundet af gamle hele VW biler er afgift ca 5000 kr, men hvis det er en buggy på VW så er afgift 10-15000 kr Hvad gælder så mon for en Nova kitcar?

Glasfiber karrosseri er jo lettere end jern, kommer bilen så under veteran kørsel og kun syn 8. år?

ang motorlyd, synes ofte at de VW bobler 1300 motor har sådan en pivende motorlyd, er det kendetegnet for den motor, eller for en luftkølet motor?
For mødte engang en kitcar på vejen og der var ikke den lyd, men mere kraftigt brummmmm, er det mon udstødningen der giver den pivende lyd?
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
du spørger om mange spørgsmål og har ikke rigtigt taget dig tid til at gøre det velformuleret.

men ang afgift så er det jo lavet om mht vurdering så de bare laver standard vurderinge og så kan du bagefter komme til fremvisningsvurdering hvis du vil,
til fremvisning er det jo "godt" hvis der ikke er blimmer, alufælge, anlæg og lak på.
så bliver den jo mindre værd og dermed mindre afgift, men den skal stadig være lovlig og dermed opfylde lovens krav.

men du skal passe på hvis det er en uforkortet bund, der er mange der snakker uden at vide noget om det og der hersker lidt tvivl om man kan registrere en uforkortet bund. når der sider et glasfiber karos på. det er dog gjort uden at jeg vil nævne navne.

standart afgiften for en buggy er mellem 11.000 og 9000 kr for en buggy, nova ved jeg ikke.

den hylende lyd skyldes boblens standart udstødnings system med piperne der går bagud og det er ikke en lyd der normalt findes på performance systemer. det er mere den der Brummmmmm lyd du snakker om, sådan siger min ihvertfald.

det vil altid lyde som en bokser 4 motor men ikke nødvendigvis som en bobel motor, der fundes jo andre også moderne bokser 4 motore. som ikke lyder sådan som du beskriver.
(permalink) SJN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ellers tag en snak med kitcarlasse .... han skulle vide hvordan det hele foregår. Han har prøvet det hele et par gange før. Og hvad angår nove, så kører der flere herhjemme. så det skulle ikke være et problem at få den synet og indregistreret.
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Chritte Member
Skrev for 19 years siden | | | |
cardude skrev:
.

men ang afgift så er det jo lavet om mht vurdering så de bare laver standard vurderinge og så kan du bagefter komme til fremvisningsvurdering hvis du vil


Standard? Den skal jo stadig vises frem - det foregår bare i synshallen, den bliver stadig vurderet, mht. stand og udstyr, men selve afgørelsen om hvor meget den koster i afgift træffes af skat, men på baggrund af synsmandens vurdering.
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Chritte skrev:
cardude skrev:
.

men ang afgift så er det jo lavet om mht vurdering så de bare laver standard vurderinge og så kan du bagefter komme til fremvisningsvurdering hvis du vil


Standard? Den skal jo stadig vises frem - det foregår bare i synshallen, den bliver stadig vurderet, mht. stand og udstyr, men selve afgørelsen om hvor meget den koster i afgift træffes af skat, men på baggrund af synsmandens vurdering.


sådan har det vel principielt altid været? synsmanden har jo konstateret hvad der er af udstyr og kvilken type bil og så videre det er.

(permalink) Chritte Member
Skrev for 19 years siden | | | |
cardude skrev:
Chritte skrev:
cardude skrev:
.

men ang afgift så er det jo lavet om mht vurdering så de bare laver standard vurderinge og så kan du bagefter komme til fremvisningsvurdering hvis du vil


Standard? Den skal jo stadig vises frem - det foregår bare i synshallen, den bliver stadig vurderet, mht. stand og udstyr, men selve afgørelsen om hvor meget den koster i afgift træffes af skat, men på baggrund af synsmandens vurdering.


sådan har det vel principielt altid været? synsmanden har jo konstateret hvad der er af udstyr og kvilken type bil og så videre det er.



neeej, ikke helt... jo, rent teknisk med udstyr osv, men det nye er at synsmanden laver selve vurderingen på standen i forbindelse med toldsyn dvs. under middel, middel eller over middel...(og selvfølgelig stadig notering af afgiftspligtigt udstyr) dette bruger skat til at vurdere afgiften ud fra... det blev foretaget af skat selv før.. en fremvisningsvurdering om du vil... den slipper du stadig ikke for.. er du så ikke tilfreds med den kan du så anmode om at få den fremvist ved skat selv.
(permalink) fartvind Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak for svar

Cardude ja jeg har nogle gange tilbøjlighed med at skrive lange indlæg/spørgsmål, og så kan det samlet blive et for langt indlæg, så jeg begrænser tekst, uden helt at blive stikordsform.
Og spørger jo for at få noget at vide, som jeg ikke ved.

OK med at den pivende lyd kun kommer fra de små udstødningsrør, det var godt, for lige den tone bryder jeg mig ikke om, lige som visse toner fra violiner og saxofon.

Jeg var forbi en synshal samt told og skat idag, men begge steder fik jeg sådan diffuse usikre svar. Og når de var i tvivl ville de helgarderer sig ved at bare skulle betale alt i afgift. Sågar synshal startede med at sige at selvom det var en gammel VW fra 67 så ville den få ny indentitet for nu år 2006 og skulle så opfylde EU krav med bla motor, og det ville den nok ikke kunne. Han trak delvist kommentaren tilbage og lod det være ubesvaret, og spillede så "bolden" videre til Told&SKAT, og der var første kommentar man kan ikke bygge bilen om! Jeg sagde jamen der er ca 350 stk kitcar i DK. SKAT nå men så kan man jo godt!
Latterligt.
Og hun fandt også den dyreste kitcar i systemet 13000 kr i afgift og det skulle jeg så ihvertfald også betale. Men skulle komme med flere data på bilen, og så ville de bestemme nærmere.

Eneste de var enige om var rækkefølgen, bil klar til syn, så vejes, og inden 3 dage, til toldsyn i synshal, sammen med alm.syn, så betale afgift, forsikring, og nr.plader.

Men igen defust hvad normen er på sådan en kitcar, om den er undermiddel, middel eller over middel.

Er der et sted i landet hvor en synshal og Skattekontor er mere vant til at syne en kitcar?

Jeg ved ikke og bunden er afkortet, men længde må jo nødvendigvis passe til skærmkasserne på kittet?

Skal det være en benzin motor på en VW kitcar bund?
Må der godt sidde et anhængertræk på også?
Hvad må motoren yde er det stadig vist +/- 20% ydelse?
Kommer en sådan nylavet kitcar på en bund fra 67 til stadig at være veteran og kun syn hvert 8.år?
(permalink) Piraten Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ang syn vil det blive hvert 8 år, men du kan ikke få den forsikret som veteran da den ikke er orginal, så du skal nok også lige tjække om dit forsikringsselskab vil tage en sådane bil, da det ikke er alle der er vil tage biler der er lidt anderledes end golf2 og opel astra 1.3
(permalink) Piraten Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ups fik ikke lige skrævet færdig, det skal ikke være benzinmotor men det er ikke besværdet værd at ligge en diesel i. jo der må gerne side anhængertræk på, men hvorfor du må nesten ikke trække noget da bilen kun vejer ca 600kg.
motoren må stadig kun yde +20% i ydelse.
(permalink) Chritte Member
Skrev for 19 years siden | | | |
fartvind skrev:


Men igen defust hvad normen er på sådan en kitcar, om den er undermiddel, middel eller over middel.

Det kommer jo helt an på stande3n af bilen.

Skal det være en benzin motor på en VW kitcar bund?

nej, men tror ikke andet kan betale sig - så er der bare mere du skal have papirer på og mere at betale afgift af.

Må der godt sidde et anhængertræk på også?
ja, undervognen er jo godkendt af vw med træk

Hvad må motoren yde er det stadig vist +/- 20% ydelse?

max + 20%

Kommer en sådan nylavet kitcar på en bund fra 67 til stadig at være veteran og kun syn hvert 8.år? ja



(permalink) fartvind Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak for gode præcise svar.

Jo jeg kender godt at nogle forsikringselskaber ikke tager lidt specielle biler, nu har jeg en bil med 2.8 L motor på 9.år , og fx GF forsikring har kun biler op til 2.0L. Men det går vel at finde gode forsikringer, ansvar, og elitebilist.

Med anhængertræk, ja jeg skal heller ikke trække det store, men en gang imellem. Så en camplet ombygget til anhænger med rampe til MC op 100-200 kg så går det da indenfor grænsen, samlet vægt 300 kg.

Ja jeg vil lade benzin motor være i, men det er godt at have reservemotor og dele, og en kammerat har nemlig en diesel motor fra en VW bus type 2, jeg må få. Og der er vel chance for at noget VW passer sammen, eller er motorbeslag/aksler så forskellige? Og en diesel kan jo yderligere køre på rapsolie, hvis det skulle være med større moment.

Med vurdering under, middel eller over, troede jeg man mest så på selve bunden, hjul, bremser, motor fra oprindelig bil, og så knapt så meget på kit karrosseri, men kan forstå at det er helheden.

Reply

You must log in to post.