Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Konvertere fra dynamo til generator

Tags:
No tags yet.

(permalink) Pharma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min oprindelige motor fik et ildebefindende, så nu har jeg købt en ny. Den oprindelige var monteret med dynamo og eksternt laderelæ, billede 1 og 2. Den nye med generator og dertilhørende eksternt relæ billede 3 og 4. Begge med en spænding på 12 V.

Hvem kan guide mig igennem konverteringen? Og, ja, jeg ved at det er muligt at skifte generatoren med dynamoen fra den oprindelige, men kunne nu godt tænke mig, at udnytte generatoren fordele, når motoren nu er monteret med en sådan.

PS: Jeg har noteret en nummer ud for ben/stik, så det er nemmere at guide.

MVH Ole
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Ole

Her er et diagram for generator-setup:
http://www.nls.net/mp/volks/schem/altreg.gif

og her er et for dynamo:
http://www.nls.net/mp/volks/pics/gen.jpg

Dvs:
Den blå ledning der sidder på klemme 61 på laderelæ'et under bagsædet (nr. 7 på din tegning), skal føres om til D+ på generatoren. Brug evt en af de til oversblevne ledninger.

+polen på batteriet skal direkte til B+ (nr. 11 på din tegning) på generatoren, og ikke igennem laderelæ. Dvs nr 5 og 6 på din tegning splejses sammen, og nr. 3 sættes på nr. 11.

DF, D+ og D- (8, 9 og 10) skal til stik med samme navn på laderelæ'et.

Du kan selv bestemme om det ny laderelæ skal sidde i motorrummet, eller du vil bruge de eksisterende ledninger og placere samme sted som det gamle laderelæ... Er det et laderelæ den sorte dims med nr. 13 og 14?

Tjek også denne beskrivelse af "operationen"
http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.htm

;-)
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Anders
Længe siden
5.jpg
6.jpg

(permalink) Pharma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tja, har fundet to fejl i mit eget skriv og så uden log in.. DAH.

"Vi er også enige i, (7) skal til (3)" skulle være
"Vi er også enige i, (7) skal til (9).

og samme fejl ved:

"Undrer mig over, at det ene diagram viser en forbindelse fra relæet til D+ (3). " skulle være
"Undrer mig over, at det ene diagram viser en forbindelse fra relæet til D+ (9). "

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hmmm, prøver lige at forklare det forfra:

Jeg ville sætte laderelæet lige ved siden af generatoren, det er nemmere at overskue, og du skal ikke trække ekstra ledninger ind i kabinen. Opskriften kan omskrives til flg:


1) af med dynano-ladrelæ'et.

2) de 2 røde tykke (5&6) sættes sammen, så du får en god tyk ledning direkte fra B+ på generator til + på batteriet.

3) den grønne ledning (4 på laderelæ-billedet, og nr 2 på dynamo-billedet) sættes sammen med den blå (7). Nu har du en ledning fra ladelampe om til generatoren (den tiloversblevne er nr 2->4).

4) sæt 2->4 på d+ med en "dobbelt-fætter" ala den på nr. 6 på laderelæet. -Altså så der kan sættes en kabelsko til på.

5) var det med internt laderelæ var vi færdige nu, men vi mangler at forbinde d+ med d+, df med df og d- med d-. Altså 3 korte ledninger fra generator til laderelæ. Det er lidt bøvlet er at der ikke står noget om d+, d- of df på dit generator-laderelæ

Jeg har vidst et liggende, hvis du ikke kan tyde navneene på det du har. Jeg kan smide over til dig, skal til Fyn i december...

Ledning 3,1 ender inde i multistikket i venstreside af motorrummet. Det var vidst meningen af man skulle aflæse ladespændingen med en datamat.

-Jeg skal nok lade være med at skrive mere nu ;-)

/Anders (som var igennem en del defekte stumpemarkedets generatorer med og uden laderelæ inden bilen begyndte at lade)
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Pharma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
OK, vi er enige.

Mht. relæet har jeg taget konsekvensen og bestilt et nyt. Jeg regner med at skulle skifte motor og lege med relæer i den kommende weekend (efter julefrokost), så det skulle være her og nu. Men tak for dit tilbud!

Og så lige en gang til for Prins Knud... Vi er enige i, at (1) skal monteres som stel på generatorens gevindhul (ej på billede), right?

Og måske jeg alligevel giver en Ale No. 16 (det kan de sgu på Fyn, Refsvindinge), hvis du skulle få behov for et pitstop i dec.!

Bonusinfo: Der er kommet en ny VWtøs i min verden, Sofie 11 mdr.
DSC00953red.jpg

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Godt beskrevet

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) erik1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det er da godt beskrevet, og sød lille datter, men indlægget er altså 4 år gammelt, så man må formode at problemet er løst.
Men sådan går det når man "kigger" og ikke obs. på datoer.

-------------------------------------------
1303 cabriolet 1976 - mobil 25142653 mail: erik-lene@webspeed.dk
(permalink) kristian-k Member
Skrev for 13 years siden | | | |

super, har lige kigget på bugservice hj.side og der fås en ikke bosch generator der er 1000 kr billigere, spørgsmålet er om den er noget værd?


Reply

You must log in to post.