Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  type 4 motor på type 1 ( 1500 ) gearkasse ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) werth Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hvad behøver jeg for at sætte min, type 4 motor 2,0 fra en porsche 914 ( mener den hedder -GB- ). sammen med min type 1 gearkasse ( 1500 ), fra min buggy, der er bygget på en 67´er bund.???
og er det noget der holder..???
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 19 years siden | | | |
GB motoren er for lækker ;O)

Type_4_motorkoder.jpg

-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) werth Member
Skrev for 19 years siden | | | |
JA DET ER EN (GB)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja det holder, findes ikke bedre.
Jo altså man kan blokere oliekøleren og hvis ikke det er nok, så køre den tør for olie. Så kan den godt trænge til nye stempelringe bagefter.

Eller som Jørn Dalsgård, ødelægge wastegaten og køre med 2 bar ladetryk, 160 grader på olien og -- nej det skete der vist ikke noget ved !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
Du skal :
-sørge for at der er 215 eller 210mm kobling på
-sætte rulleleje i midten af svinghjulet,
-den mekaniske benzinpumpe skal fjernes
-og så skal du måske file en anelse inde i koblingshuset på din gearkasse

så passer den på!

derudover kan der være noget med udstødning osv, men et var jo ikke det du spurgte om!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja det holder, findes ikke bedre.
Jo altså man kan blokere oliekøleren og hvis ikke det er nok, så køre den tør for olie. Så kan den godt trænge til nye stempelringe bagefter.

Eller som Jørn Dalsgård, ødelægge wastegaten og køre med 2 bar ladetryk, 160 grader på olien og -- nej det skete der vist ikke noget ved !!


Nu vi er ved det... hvad er forskellen på en 412s 1.8 og en 914 2.0 ?

ventiler ?
kompression ?
karburatorer ?

har nemlig fundet mig en 71´er krumtap.... så nu bliver der planlagt ;-) (og frank du ringer bare mig når du vil sælge den knast du har til dit T4 projekt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Rasser skrev:
Frank_Andersen skrev:
Ja det holder, findes ikke bedre.
Jo altså man kan blokere oliekøleren og hvis ikke det er nok, så køre den tør for olie. Så kan den godt trænge til nye stempelringe bagefter.

Eller som Jørn Dalsgård, ødelægge wastegaten og køre med 2 bar ladetryk, 160 grader på olien og -- nej det skete der vist ikke noget ved !!


Nu vi er ved det... hvad er forskellen på en 412s 1.8 og en 914 2.0 ?

ventiler ?
kompression ?
karburatorer ?

har nemlig fundet mig en 71´er krumtap.... så nu bliver der planlagt ;-) (og frank du ringer bare mig når du vil sælge den knast du har til dit T4 projekt.



ja ventiler ihvertfald generelt større men 412s næsten samme størrelse.
412s (41mm intake, 34mm exhaust),
914 (42mm intake, 36mm exhaust),

dog er er udstødnings ventilen på en 914 motor "sodium filled" kontra 412s og alle andre t4 motore, det altså hvis det er den originale ventil fra fabrikken. og så er tændrøret lidt anderledes vinklet.

GB motoren har en 8.0:1 kompresion og var orignalt udstyret med D-jetronic.

udover det kan det tilføjes at 914 og 912 e basalt havde den samme motor.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja, men GB motoren har 45 graders sæde på indsugningsventilen, mod 30 grader på de andre.
30 grader giver et større tværsnit, men "styrer" ikke ventilen så godt.
Måske derfor så man brændte indsugningsventiler på type4.

Den knast bliver ikke til salg. Det er en samlet "pakke"

HA!

Men jeg har et sæt cylindre, der er borede til 94mm. Så mangler du kun stemplerne ?

500 kr
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) werth Member
Skrev for 19 years siden | | | |
i må gerne skrive hvis i kan tilføge noget, til mortens liste.. tak morten
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
man kan vel sige at i og med at din mekaniske benzin pumpe skal fjernes skal du jo så montere en elektrisk, sørg for at den er til dit setup (fuel injected contra karburator) den ene skal normalt have højt tryk og den anden lavt.

gb motoren bør originalt være udstyret med 215 mm svinghjul.

derudover bør du sikre dig at din kobling passer med den type af trykarms mekanisme du har. med eller uden føringsrør. hvis din gearkasse har førrings rør så bør din kobling ikke have en ring i midten, er din gearkasse uden SKAL du have en ring monteret i midten af din kobling, som jeg regner med er en solfjeder kobling. hvis ikke du følger dette så går det galt for din udtrykker arm. muligvis andet.

du skal have monteret et brændstof filter, under alle omstændigheder.

du bør også montere et såkaldt gene berg foreste gearkasse ophæng og derudover have gearkasse bøsninger på som er i god stand, der er der lidt diskution om det er nødvendigt med et gene berg gearkasse beslag, jeg synes at der er det, også fordi at du kører buggy og du nok kommer til at give den lidt tæsk.

hvis du vil ud og lave hjulspind eller hårde starter med de 90-100 hk som du får bør du montere en eller anden form for tourque bars fx csp tourque bars. så du undgår hjulhop, som kan ødelægge ret mange ting. har jeg ladet mig fortælle

(permalink) Biffo Member
Skrev for 19 years siden | | | |
.. Nemli´ :)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tag det nu roligt. Vi andre har kørt tusindvis af kilometer med std. type gearkasseophæng og senere fandt vi ud af at udnytte den originale bøjle under type4 motoren. Den kunne også være praktisk at køre med hvis man have frontmonteret oliekøler, der var forbundet med en sandwichplade over det originale oliefilter.
Så slog man bøjlen mod vejen i stedet for filteret. Man kan også bruge det korte filter fra en Volvo 240-serie.

Jeg og andre vil gerne svare på hvad der skal til for at bygge en type4 motor i en type1.
Morten er inde på det. Men vi glemmer måske noget så "opskriften" ikke er komplet. Og hvad så ?
Da vi andre startede på at lave denne ombygning havde man ingen internet. Vi var nødt til at købe en type1, købe en type4 motor, fordi vi havde hørt at det gjorde man nede i Tyskland.
Hov ! Der mangler et leje til at styre højgearakslen. Hvor får vi sådan et fra ?
Det ligner det der sidder i en Passat ! Kan det købes løst ? Det kunne det ! HOV! det passer ikke i svinghjulet ! Findes der et maskinværksted der kan bore hullet op ? Hvor stort skal hullet være ? Lejet måler 19,02mm. Gad vide om ikke det dur hvis vi nu borer hullet på 19,00 ?
Hva´pokker ? Koblingens mangenot passer ikke på højgearakslen !! Hvad mon der sidder på en type2 med type4 motor ? Nååh ! Der sidder sku en 210mm kobling med samme notgange som en type1. På med den !
PIS ! Blæserhuset med den underlige blæser der i enden af krumtappen kan sku´ik være der !
Så må vi jo bygge et type1 blæserhus hus på. PIS ! Nu mangler vi en remskive til krumtappen ! Hvad med maskinværkstedet fra tidligere, kan de ikke lave sådan en ?
S
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Selv om jeg har prøvet det før, ville det da også tage mig en måned i min fritid at ombygge en type4 motor. Alternativet er at købe det hele fra Tyskland. Men det koster jo så jorden ryster og det passer sikkert ikke. Så hellere lave det selv.


Og det virker åbenbart ok det du lavede... det både kører og køler da endnu ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja, men GB motoren har 45 graders sæde på indsugningsventilen, mod 30 grader på de andre.
30 grader giver et større tværsnit, men "styrer" ikke ventilen så godt.
Måske derfor så man brændte indsugningsventiler på type4.

Den knast bliver ikke til salg. Det er en samlet "pakke"

HA!

Men jeg har et sæt cylindre, der er borede til 94mm. Så mangler du kun stemplerne ?

500 kr



jeg er int. Jeg ringer lige til dig, så kan vi lige få en snak om det.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.