Blok levetid?
Hvolænge holder en ny Mexico blok??? Hvis den nu bliver kørt til 6500 med standart krumtap, afbalanceret med svinghjul selvfølgelig, og i orden det hele...
Men hvor lang er leve tiden så??
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
6500 omdr. uden kontravægte ? 5000-25000 km.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ifølge de kloge (kan ikke huske hvem) så er det ikke nødvendigt med kontravægtet krumtap-Når svinghjulet også er standard.
Det er derimod ikke tilrådeligt at monter lettet svinghjul på en standard krumtap.
Men 25000 km med 6500 omd.-det er altså 200kmt, herfra og til Italien med gassen i bund 5 gange hver vej
Hvis den derimod køre med 2500 til 3500 omd. hver dag- Og så ca 10 gange årligt kommer op på 6500-I 5 sek. Så holder den væsentligt længere.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote=niels-erik]Ifølge de kloge (kan ikke huske hvem) så er det ikke nødvendigt med kontravægtet krumtap-Når svinghjulet også er standard.
Det er derimod ikke tilrådeligt at monter lettet svinghjul på en standard krumtap.
Men 25000 km med 6500 omd.-det er altså 200kmt, herfra og til Italien med gassen i bund 5 gange hver vej
Hvis den derimod køre med 2500 til 3500 omd. hver dag- Og så ca 10 gange årligt kommer op på 6500-I 5 sek. Så holder den væsentligt længere.
Hilsen Niels Erik
tror nu frank regner det i normalt kørselsmønster.....
og har godt nok aldrig hørt om det med at så længe man har et tungt svignhjul så stopper vibrationerne fuldstændig ??!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jørn dalsgård lavede nogen motorer med Scat C45 knaster da vi var i lære.
Der holdt det midterste hovedleje kun nogen uger.
Den gamle tuningsbog, How to hotrod VW engines, sagde 5500 omdr. som max. Det tror jeg på.
1776-1914 med std. knast. 40/35,5 ventiler, Kadrons og stramme enkeltfjedre er smertegrænsen for std. krumtap.
Men der vil også være 85-90 HK ved 4200-4500 omdr.
En std. krumtap med påsvejsede kontravægte koster heller ikke så meget at det kan gå at tage chancen. Det var bare ubetaleligt da vi var i lære for 30 år siden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Den 1914 motor der omtales, er min den gamle. Den lever sit max ved 5500 omd.(115hk)
Motoren før den kørte i 2 år,og den nåede også op på 6500 under ræs.
Det var ikke pga dårlige lejer at den døde-Det var et svinghjul som løsnede sig-sikkert pga at det kun havde 4 stifter.
Jeg tror ikke at fordi at en motor runder et bestemt antal omd. engang imellem-Så dør den. Det er mere hvis den får tæsk som kold, eller ligger over eller nær smerte grænsen hele tiden at den bliver ødelagt.
Men hvis en motor hovedsagelig skal bruges til ræs-så bør den naturligvis have en modvægtet krumtap.
99% af køre timerne med min gamle motor var ved 2500 omd (ca 80-85 kmt)
Den har været med til ræs på Holeby 3 gange og kørt ca 12 gange 201 meter
Og den kørte perfekt da jeg solgte den!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
How to hotrod VW engines er en god bog!
Det er jo heller ikke bare det den snuser til 6500 en gang hver trejde måned.
Men vedvarende omdrejninger over de 5500 medfører at dine krumlejer "banker" blokken større, når din motor så bliver godt varm får den svært ved at holde det krævede olietryk i dine plejllejer, fordi det sprøjter ud ved lejet. Ja også går der ikke længe før du kan kigge ind i motoren, uden at skille noget som helst ad:)
Men kører man fornuftigt og kun gør det sjældent, altså runder de 6500 kan den sikkert leve 25k.
[quote=niels-erik]Ifølge de kloge (kan ikke huske hvem) så er det ikke nødvendigt med kontravægtet krumtap-Når svinghjulet også er standard.
Det er derimod ikke tilrådeligt at monter lettet svinghjul på en standard krumtap.
Men 25000 km med 6500 omd.-det er altså 200kmt, herfra og til Italien med gassen i bund 5 gange hver vej
Hvis den derimod køre med 2500 til 3500 omd. hver dag- Og så ca 10 gange årligt kommer op på 6500-I 5 sek. Så holder den væsentligt længere.
Hilsen Niels Erik
Jeg mente ikke dårlige lejer, da jeg skrev at det midterste hovedleje un holdt nogle uger.
Men det midterste leje faldt ud i 8 stykker. Man skal læse mellem linierne at det næste der stod for tur var blokken og alt muligt andet.
Hvis jeg i dag skal bygge en gademotor der skulle køre race engang imellem, så ville jeg bygge en racermotor.
Hvis jeg skulle bygge en dagligmotor ville jeg godt kunne køre 100.000 km med en 1776cc på 90HK uden kontravægte. Men det vil kun være for at bevise det. Det er egentligt helt tosset at spare den smule en påsvejset krumtap koster.
Men jeg skal gøre vold på mig selv for ikke at bygge en 2L type4
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja men hvis skal afbalanceret så kom til os har en god ven der har en maskine i sin værksted til 250000 kun til afbalancering af krumtappe det er i orden når han laver det
ca 12-1350 kr med afvejning af plejlstænger
MVH Dennis