Jeg har lige en lille spørsmål angåne små revner ved tænrørne og ud i kammert, har det nogle betydning. Det er på 1600 toppe,vil det hjelpe med hellekøjler med krave ?
Nej det har ingen betydning hvis da revnerne er indenfor rimelighedens grænser. VW havde selv i tidernes morgen en tolerance på hvormeget de måtte være revnet før de skulle kasseres. Det er som regel i godset mellem tændrørsgevind og ned til ventilerne.
Hej
Jeg har lige renoveret min 1600 motor,og i den forbindelse glasblæste jeg alle de 6 topstykker som jeg havde liggende, de havde alle helt små revner fra tændrørshullet ud til ventilsædet. Jeg forhørte mig hos MN Motorrenovering i Varde,som har renoveret motorer i en meneskealder. De sagde at det ikke havde nogen betydning. Det bliver ikke bedre med køjl. Det er hvis mest 1600 toppene som har dette lille problem.
Så vidt jeg husker er det revner mellem sæderne VW tager stilling til.
Revner ved tændrøret har betydning i den forstand at når de bliver store nok så bliver de utætte og sviner op ved tændrøret.
Det kan man køre med længe. De gør det fleste gamle std.motorer.
Jeg har en teori om at man skal lade være med at skifte tændrør. Eller rettere undlade at sætte nye i på varm motor.
Så når topstykket bliver koldt trækker det sig sammen om tændrøret, der jo er stål, og så -- ?
Men det passer jo fint med at man skal justere ventiler på kold motor.
Ud med tændrørene og af med olien og ventildækselerne på varm motor.
Vask sien og dækslerne, skift platiner. Mål tændkabler og hætter igennem med ohmmeter, Justér bremser og kobling og kontollér lufttryk i hjulene, smør dørhængsler, låse og speederforbindelser og drik kaffe til motoren er kold.
Stil ventiler, sæt dæksler på, hæld olie på og skru tændrør i.
Start motoren, kontrollér kamvinkel, indstil evt. igen og stil tænding mens motoren varmer op.
Kør en tur og stil tomgang til sidst.
Så kører den 7500 km igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak skal i ha, det er lige de svar jeg mangle så kan jeg godt slibe sæderne op og rette ventiler op
hilsen kallesøe og god jul til jer
Inden du begynder at fræse ventilsæderne og slibe ventilerne, ville jeg prøve at slibe ventilerne mod ventilsædet med slibepasta. På den måde kan du se om sæder og ventiler er ok. Sædet må ikke være for bredt og skal ligge midt på ventilets anlægsflade. Hvis dette er ok er der ingen grund til at slibe ventiler/sæde.
NB.1600 toppene har 8mm ventilstamme på udstødningsventilen op til ca årg 72,herefter har de en 9mm ventilstamme,formentlig en forbedring pga tabte ventilhoveder.
Se efter at vetilstyret ikke er for slidt,da ventilhovedet så kan ramme skævt i sædet
og slå hovedet af!
Håber du kan bruge oplysningerne!
Hvis ikke man vil skifte ventilstyr skal man holde sig fra at slibe/fræse/polere.
Er de tætte, så hold pilfingrene væk.
Det er min erfaring at man uvægerligt kommer til at flytte sædet lidt så ventiler slider styret anderledes. Så kan man slide dem op på 2000-5000 km.
Men hvis man skifter styr og laver et ordentligt sædearbejde, så er der HK at hente, selv på en std. motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Det er min erfaring at man uvægerligt kommer til at flytte sædet lidt så ventiler slider styret anderledes. Så kan man slide dem op på 2000-5000 km.
Men hvis man skifter styr og laver et ordentligt sædearbejde, så er der HK at hente, selv på en std. motor.
I second that.
T