Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  DARK CHILD: Nu garage projektet

Tags:
No tags yet.

(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Renoveret og modificeret kitcarprojekt

Det hele startede i 1976 da min far tog mig ind og så Bjergkøbing Grandprix. At tænke sig man selv kunne lave sådan en drøm af en bil selv. :

"Da Theodor Fælgen byggede Il Tempo Gigante, slog han sig ikke til tåls med en to-takter eller en almindelig firecylinder.
Han lavede 12 huller, som blev polstret med konkave cylinderforinger. Derefter indsatte han en hel flok højspændte tændingsrør med gnistfangere til tre-fire tommers højpolerede udstødningsrør.
En samlet motorkonstruktion på 2,8 ton som burde vække uro hos en og anden bilkoncern ude i verden. Den dag Theodor satte tændingsnøglen i prototypen, slog seismografen ud med 7,8 i Bergen - ingen dårlig start for en som pusler med hjemmeindustri!
Under præsentationen af bilen afslørede Fælgen desuden følgende detaljer:
- Bilen har en radar, som kan være nyttig ved stenslag og tåge og i tilfælde af, at der skulle dukke nogle små sideveje op, der er svære at se.
- Starthåndtaget starter motoren foran, som starter aggregatet under instrumentbrættet, som til slut starter raketmotoren bagerst. Med ren alkohol på tanken og nogle arbejdsvillige raketter i bagenden er Il Tempo Gigante ikke just nogen efternøler på vejene.
- Bilen er både for- og baghjulsdrevet med benzinindsprøjtning direkte i dysen efter klystermetoden. Den har to speedometre koblet sådan, at det ene overtager, hvor det andet slutter.
- Desuden har den en roterende vindmåler samt en blodbank med B Rhesus plus, B Rhesus minus samt et lille skvæt blåt blod, hvis man skulle være så uheldig at støde ind i en baron - eller en anden adelig."

______________________________________________

I 86" var min far og jeg så småt igang med at renovere min føste bil en Peugeot 504 ? Denne blev totalrenoveret efter alle kunstens regler - Jeg fandt hurtigt ud af særligt det elektriske var lige mit område :-)

Efter at have vist bilen frem for alle gutterne i 88" hørte jeg ofte at jeg var "syg i bolden" pga jeg havde monteret 2 stk 2x80watt forstærkere i den ene side af bagagerummet - disse skulle spille de store 6x9" højtalere op i hattehylden og de små Roadstar kabinet højtaler der var monteret foran på sparkepanelerne - Sammen med en 10" subwoofer i hattehylden var folk ved at flad på halen over disse dengang sindsyge lydtryk :-) Man skal jo tænke på den gang var et stort anlæg en radio med 4 højtalere og boostet op af en Equalizer med forstærker i !

Senere i 90" blev der monteret Pioneer stereo anlæg for hele lærlingelønnen og monteret 2 store monoblokke forstærker til at trække 2 stk Fane 18" basenheder, 2 stk 8" subs, 1 stk 10" sub, 1 stk 12" sun,2 80 watt forstærkere mere til at trække 6 stk 4" mellemtoner, 2 stk 6x9" højtaler, 16 stk 1" dome diskanter. 2 stk 6,5" højtaler (i bagagerummt) CD changerene måtte monteres på en plade ophængt i læderremme fra et alu-stativ (alla DJ ophæng) for at de kunne klare de dengang voldsomme vibrationer - dette anlæg blev målt hos Brüel & Kjær dengang til at have max outout dB på 142 !

Imellem tiden havde jeg på Ullerup-marked set en stand fra Scandic Cars - et firma der importerede glasfiberkarosser og selv byggede sportsvogne alla Theodor Fælgen ! Jeg havde fundet mit kald :-)

504_-_2.jpg
504_-_3.jpg
IMG_0052.jpg
IMG_0079.jpg
IMG_0122.jpg
IMG_0127.jpg

(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ville egetligt have startet med en Nova kitcar men det blev altså til en Karma kitcar den i nok kender som Ferrari Dino. Denne blev bygget som en lavbudget bil men sefølglig et øje for ydelse og look som skulle matche den org Ferrari fra 69"

Imens jeg stadig boede i lejlighed og måtte leje garager alle vegne til at opbevare de stadig flere glasfiber-biler som mine hænder så voldsomt trængte til, dukkede den op ! Viste godt den eksisterede da jeg i 88" så den hos Kitelsø biler i Farum, dengang havde jeg ikke råd til den - Men denne Nova lignede an Lambo så godt at jeg mente jeg kunne få den til at være så vellignende at de fleste ville være overbevist om at den var org. Dette skulle vise sig at være en større opgave end først forventet !

Fik den hjem og skilt den ad - et hav af tidligere ejere med ivrige vinkelslibere havde skåret i den alle vegne, stumper manglede men den havde det jeg havde gået og kigget efter ! De første år gik med at indsamle de mest vitale dele, chassiset blev renoveret, sandblæst og metaliseret. Karossen blev tilpasset chassiset og monteret en 4-5 gange før musikken spillede... BOOM og i midt i mit iver var jeg ramlet ind i en skilsmisse ! Huset og garagen skulle sælges og hva være var mit elskede transportmiddel den først byggede Dino :-(

Efter flytningen og et hav af bortflyvende kr bagefter stod jeg så i en lille landejendom syd for køge - der var ikke mange penge at gøre godt med men med en vis posion stædighed og vilje gik det aligevel langsomt fremad ! De blev lavet ledningsnet, mont lygter, stereo, automatiske døre og klapper. Lige som mange dele blev produceret for næsten ingen penge men med et hav af timer, så som baglygter, sæder og øvrige kabine dele - Nu var det tid til at tænke på motor !

IMG_0125.jpg
IMG_0120.jpg
IMG_0204.jpg
IMG_0385.jpg
IMG_0403.jpg

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Mere-mere
Jeg ved du har det!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) jpwest Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Lige et spørgsmål,bliver karossen ikke ret tung af alt det træ???? kan se der er en god tykkelse på det?
West
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Min fætter kendte en der havde en Mazda turbo wankel motor til salg ! Vi var ude og se på den og den sad i en gammel Anglia med wheelbars og faldskærm (skulle nok have fattet lidt mistanke der :-))

Nåh men vi købte motoren for 8000 kr selvom vi var klarover der ikke var ledningsnet med til den...Motoren blev monteret i bilen og udstødning og rør, intercooler, oliekøler og 2 vandkølere blev tilføjet. Efter at have ringet rundt til alle tænkelige Mazda wankel eksperter faldt alle pegefingrene på "Turbo-Henning" hos Ole Mathiesen biler i Høje Tåstrup. Han skulle havde lavet flere af disse turbo wankel-motorer og efter sigende var det hans store hobby !

Hos Ole Mathiesen Biler sagde værkføren og Henning at det kunne de sagtens klare men at det blev dyrt -Okay svarede jeg ! Bilen blev afleveret og værkføren bedte om betaling forud på 10.000 kr. De lovede mig at have bilen klar om ca 4-6 uger.

Ugerne gik og jeg kiggede ind 2 gange for at se fremskridtene på motorprojektet. Hver gang beklagede værkføren sig om chefens brokkeri over mit projekt og at han altså måte bede om yderligere 10.000 kr i forskud.....

6 måneder var der gået da de ringede ag sagde at bilen var klar til afhentning - de havde da fået 30.000 forud - værkføren informere mig om at det var blevet lidt dyrere end først antaget og at der kom en ekstra regning med posten !
Motoren blev startet og sikke en lyd, turbo og det hele masive omdrejninger over 12.000 omdr pr min.

Historien var så en helt anden da jeg satte mig ind i bilen og skulle køre den derfra. Hver gang jeg forsøgte at give gas når den var i gear døde den med et brag og en flamme ud af udstødningen der sagde spar to.... Jeg forsøgte at køre den hjem fra Høje Tåstrup til Valby, sikke en tur, den døde hele tiden og den kunne slet slet ikke accelrere, cyklerne overhalede mig imens jeg inden jeg kunne slippe koblingen måtte træde temligt meget på speederen blot for at få bilen til at bevæge sig... koplingen lugtede grimt (kennedy stage 4) og bilen havde på intet tidspunkt være oppe over 40 km/t - satidig blevt jeg stoppet af politi der gjorde mig opmærksom på flammerne ud af udstødning - de fortalte også at det lød som et jetfly der kom kørende ned af roskildevej !

Efter en skuffende hjemkomst ringede jeg og brokkede mig... de lovede at sende Henning hjem til mig og se hvad der kunne være glat. Han kom og kiggede og lyttede, jeg fortalte om turen og han forslog jeg selv skulle flytte 2 af de 4 indsprøjtningsdysser fra throttlebodyen ned en lille aluklods nede på blokken ! Dette gjorde at den lød til at køre langsommere i tomgang... gassen ville den gerne tage hvis den ikke skulle trække noget !

Den kom aldrig til at køre...trods jeg brugte 1,5 år på at få den til at køre ! Ole Mathisen Biler og Turbo Henning bakkede ud og sagde at de ikke kunne hjælpe mig længere og at de ikke ville give blot nogle penge retur - sagne blev givet til FDM som også bakkede ud efter kort tid.... Motoren blev afmonteret og solgt til en VW gut med stort stort tab.......

Tilbage stod jeg og skulle beslutte hva motor jeg så ville benytte mig af ?
Valget stod Alfa Romeo boxeren da den jo kørte fint stadigvæk i Dino'en efter 12 år uden problemer..... EN fin Alfa motor blev indkøbt og den belv der puslet om til den kunne levere det ypperligste sådan en motor formår ! Hertil hjalp Alfa Carcentre til en mere en fair pris og uden problemer... de stoppede simeplthen ikke før det fungerede :-)
IMG_0445.jpg
IMG_0461.jpg
IMG_0476.jpg
IMG_0549.jpg
IMG_0588.jpg

(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Massere af timer, timer og atter timer senere. Et hav af detaljer, fremskaffelse af fælge, viskersystem, manometre og rat der alt sammen skulle tilpasses bilen - intet passer - stod bilen klar til lakering... Når man står med et projekt der er gået hen og blevet et livsværk der har taget mere end dobbelt så lang tid som forventet og hvor de fleste ting er lavet om i hvert til fald én gang fordi de ikke var "gode" nok er hvilken som helst maler ikke godt nok !

Efter megen snak frem og tilbage faldt valget på Niels Erik nede fra rødby havn. Og sikke et valg aldrig har jeg været mere tilfreds med en lakering. Niels Eriks arbejde er bedre end jeg turde forvente - Man må jo tænke på den stakkels glasfiberkarosse igennem årene er blevet bygget om både her og der !

IMG_0629.jpg
IMG_0632.jpg
IMG_0718.jpg
IMG_0710-.jpg
IMG_0725.jpg

(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
fuck hvor er den nice. det er fandme et flot resultat.
(permalink) Lange Member
Skrev for 18 years siden | | | |
RESPEKT!! Det er for cool det der, jeg digger den for vildt!

mvh
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 18 years siden | | | |
Very nice, very very nice !
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Dette er så de sidste billeder hvor man kan regne med billederækkefølgen !
front_pic_-_no_plate.jpg
IMG_0648.jpg
IMG_0646.jpg
rear_pic_-_no_plate.jpg
IMG_0651.jpg

(permalink) Kirk... Member
Skrev for 18 years siden | | | |
superflot og gennemført arbejde....dejligt at se...fed slæde
-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Bygget på vw 1300 chassis ukortet

modificeret forbro med skivebremser
vinklet rammehoved
1303 gearkasse med hydralisk kobling
Alfa Romeo boxermotor omb fra injection til karbs
IRS bagtøj med skivebremser
Chassis sandblæst, metaliseret, spaceprimer grundet og malet med acryl lak
90% af bolte i rustfrit stål
Ruderammer, udstødning og benzintanke i rustfrit stål
Hjemmelavet kabine - med omb. instrumentering - lavet fortrinsvis i fiber + let træ
Alpine surround stereo med 11 højtaler og 4 forstærkere
TV skærm indb. i inst. bord - cam´s inbygget 2 stk i front - 1 stk bag (nightvision)
Pneumatisk fjernbetjent åbne/lukke system på døre, frontklap, bagklap og vippelygter
Hjemmelavede baglygter med 16x21watt bremselys
Ombyggede HT bus forlygter
Ford sideblink
Rat, cam´s og OZ Fælge fra http://www.redlineracing.dk
Dæk Pirelli P7 205/50/15 - 345/35/15

Bilen er vejet til 642 kg uden brændstof og fører :-)

Bilen var til syn i efteråret - godkendt uden bemærkninger - 2% skævbremsning
Der vil ikke bliver besvaret spørgsmål vedr afgift i dette indlæg !

Tja så er jeg vist klar til at høre hva i syntes og besvare spørgsmål :-)

KC Lasse
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er den fedeste kitcar-Så kan mania og andre godt pakke sammen.
Tillykke med det resultatet. Nu bliver det spændende at høre hvad de siger når den skal på udstilling.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak til :

Pladearbejde : Søren J
Dæk montering og sporing : Leo-Pol
Lakering : Niels Erik
Special dele fremstilling : Jack Rasmussen
Special dele importør : Michael Blytman
VW reservedele : Kit & Buggy Service
Pneumatic : Festo
12V kompressor : JunAir
Glas : Anne fra DanGlas
Lygter : Bilgros
Rustfritstål : Sass & Larsen
Glasfiber : Hellers Yarthværft
Spartling, slibning ect.: Henrik Lund

Tilbageværende arbejde :

Elrudehejs + side rude mont
Frontblink lygteglas med alu ramme
Frontspoiler med videocam´s
Bagrude mont
Yderlige dæmpning af udstødning (One Two Pipe arbejder på det PT)
(permalink) schakenda Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den er sq superflot KC Lasse....respekt.....

liiige en ting springer mig i øjene, beslaget bag sæderne - det må da kunne gøres mere "usynligt" ?

men den er fa"#¤!"¤% flot - en rigtig headturner

Jesper
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jep schakenda der er allerde lavet et lille cover i plast med samme type læder på som på sædet..... der er mange af disse småting der lige kan prikkes en tand op i kvali...... :-) til foråret
(permalink) schakenda Member
Skrev for 18 years siden | | | |
cool - det er jo synd når der er lagt så meget arbejde i, at det er i de små detalier man hopper over...

men rart at se det ikke er tilfældet...den ville jeg gerne se IRL en dag...

Jesper
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal sige. Det er godt nok en RIGTIGT fed bil du har lavet dig der. TOTALT I ORDEN. Respekt. Wow.

Jeg skal lige høre. De fælge. Hvor kommer de fra? De er da godt nok R
-------------------------------------------
Michael
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den er blevet utroligt flot.

Det har været sjovt at lave pladearbejdet på den, og samtidigt se at noget af det jeg roder med kommer på gaden til næste sommer.

Den skal opleves i virkeligheden da den er meget flottere end på billederne.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Fridolin Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg er en af dem der ikke er til Kit-cars, men det du er kommet afsted med her er sgu flot, respekt herfra!!...
-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) AC Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Damm Flot arbejder STOR respekt herfra !!!
hilsen Andreas

Ps. Er den på en opkortetbund ???
-------------------------------------------
Mobil nr: 25154378
http://www.kit-car.dk
http://www.buggyforum.dk
(permalink) Tmrer-Gearheads Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Yoo..Lasse

Jeg husker svagt din Ferrari fra 90´ne. Fedt at se du har gjort det igen.!

Om man er til plastic eller ej så... ER DET F.. godt gået.!

Fedt også at se et gennemført projekt.."for en gangs skyld" (læs træt af: scum,oldsc,hoodride etc...)

Tillykke med den´...Super cool.!


Tømrer-Gearheads
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak gutter mht de to spørgsmål vedr bund og fælge, så er disse sådan set allerede beskrevet oppe i listen over bilens opbygning :-)
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er da bare rigtig imponerende - hvor er det flot og gennemført..
Endnu en "anderledes" bil på vejene :) :) :)

I dyb respekt
Biffo
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
kunne du ikk tænke dig at sælge?

Reply »

You must log in to post.