Renoveret og modificeret kitcarprojekt
Det hele startede i 1976 da min far tog mig ind og så Bjergkøbing Grandprix. At tænke sig man selv kunne lave sådan en drøm af en bil selv. :
"Da Theodor Fælgen byggede Il Tempo Gigante, slog han sig ikke til tåls med en to-takter eller en almindelig firecylinder.
Han lavede 12 huller, som blev polstret med konkave cylinderforinger. Derefter indsatte han en hel flok højspændte tændingsrør med gnistfangere til tre-fire tommers højpolerede udstødningsrør.
En samlet motorkonstruktion på 2,8 ton som burde vække uro hos en og anden bilkoncern ude i verden. Den dag Theodor satte tændingsnøglen i prototypen, slog seismografen ud med 7,8 i Bergen - ingen dårlig start for en som pusler med hjemmeindustri!
Under præsentationen af bilen afslørede Fælgen desuden følgende detaljer:
- Bilen har en radar, som kan være nyttig ved stenslag og tåge og i tilfælde af, at der skulle dukke nogle små sideveje op, der er svære at se.
- Starthåndtaget starter motoren foran, som starter aggregatet under instrumentbrættet, som til slut starter raketmotoren bagerst. Med ren alkohol på tanken og nogle arbejdsvillige raketter i bagenden er Il Tempo Gigante ikke just nogen efternøler på vejene.
- Bilen er både for- og baghjulsdrevet med benzinindsprøjtning direkte i dysen efter klystermetoden. Den har to speedometre koblet sådan, at det ene overtager, hvor det andet slutter.
- Desuden har den en roterende vindmåler samt en blodbank med B Rhesus plus, B Rhesus minus samt et lille skvæt blåt blod, hvis man skulle være så uheldig at støde ind i en baron - eller en anden adelig."
______________________________________________
I 86" var min far og jeg så småt igang med at renovere min føste bil en Peugeot 504 ? Denne blev totalrenoveret efter alle kunstens regler - Jeg fandt hurtigt ud af særligt det elektriske var lige mit område :-)
Efter at have vist bilen frem for alle gutterne i 88" hørte jeg ofte at jeg var "syg i bolden" pga jeg havde monteret 2 stk 2x80watt forstærkere i den ene side af bagagerummet - disse skulle spille de store 6x9" højtalere op i hattehylden og de små Roadstar kabinet højtaler der var monteret foran på sparkepanelerne - Sammen med en 10" subwoofer i hattehylden var folk ved at flad på halen over disse dengang sindsyge lydtryk :-) Man skal jo tænke på den gang var et stort anlæg en radio med 4 højtalere og boostet op af en Equalizer med forstærker i !
Senere i 90" blev der monteret Pioneer stereo anlæg for hele lærlingelønnen og monteret 2 store monoblokke forstærker til at trække 2 stk Fane 18" basenheder, 2 stk 8" subs, 1 stk 10" sub, 1 stk 12" sun,2 80 watt forstærkere mere til at trække 6 stk 4" mellemtoner, 2 stk 6x9" højtaler, 16 stk 1" dome diskanter. 2 stk 6,5" højtaler (i bagagerummt) CD changerene måtte monteres på en plade ophængt i læderremme fra et alu-stativ (alla DJ ophæng) for at de kunne klare de dengang voldsomme vibrationer - dette anlæg blev målt hos Brüel & Kjær dengang til at have max outout dB på 142 !
Imellem tiden havde jeg på Ullerup-marked set en stand fra Scandic Cars - et firma der importerede glasfiberkarosser og selv byggede sportsvogne alla Theodor Fælgen ! Jeg havde fundet mit kald :-)
Det hele startede i 1976 da min far tog mig ind og så Bjergkøbing Grandprix. At tænke sig man selv kunne lave sådan en drøm af en bil selv. :
"Da Theodor Fælgen byggede Il Tempo Gigante, slog han sig ikke til tåls med en to-takter eller en almindelig firecylinder.
Han lavede 12 huller, som blev polstret med konkave cylinderforinger. Derefter indsatte han en hel flok højspændte tændingsrør med gnistfangere til tre-fire tommers højpolerede udstødningsrør.
En samlet motorkonstruktion på 2,8 ton som burde vække uro hos en og anden bilkoncern ude i verden. Den dag Theodor satte tændingsnøglen i prototypen, slog seismografen ud med 7,8 i Bergen - ingen dårlig start for en som pusler med hjemmeindustri!
Under præsentationen af bilen afslørede Fælgen desuden følgende detaljer:
- Bilen har en radar, som kan være nyttig ved stenslag og tåge og i tilfælde af, at der skulle dukke nogle små sideveje op, der er svære at se.
- Starthåndtaget starter motoren foran, som starter aggregatet under instrumentbrættet, som til slut starter raketmotoren bagerst. Med ren alkohol på tanken og nogle arbejdsvillige raketter i bagenden er Il Tempo Gigante ikke just nogen efternøler på vejene.
- Bilen er både for- og baghjulsdrevet med benzinindsprøjtning direkte i dysen efter klystermetoden. Den har to speedometre koblet sådan, at det ene overtager, hvor det andet slutter.
- Desuden har den en roterende vindmåler samt en blodbank med B Rhesus plus, B Rhesus minus samt et lille skvæt blåt blod, hvis man skulle være så uheldig at støde ind i en baron - eller en anden adelig."
______________________________________________
I 86" var min far og jeg så småt igang med at renovere min føste bil en Peugeot 504 ? Denne blev totalrenoveret efter alle kunstens regler - Jeg fandt hurtigt ud af særligt det elektriske var lige mit område :-)
Efter at have vist bilen frem for alle gutterne i 88" hørte jeg ofte at jeg var "syg i bolden" pga jeg havde monteret 2 stk 2x80watt forstærkere i den ene side af bagagerummet - disse skulle spille de store 6x9" højtalere op i hattehylden og de små Roadstar kabinet højtaler der var monteret foran på sparkepanelerne - Sammen med en 10" subwoofer i hattehylden var folk ved at flad på halen over disse dengang sindsyge lydtryk :-) Man skal jo tænke på den gang var et stort anlæg en radio med 4 højtalere og boostet op af en Equalizer med forstærker i !
Senere i 90" blev der monteret Pioneer stereo anlæg for hele lærlingelønnen og monteret 2 store monoblokke forstærker til at trække 2 stk Fane 18" basenheder, 2 stk 8" subs, 1 stk 10" sub, 1 stk 12" sun,2 80 watt forstærkere mere til at trække 6 stk 4" mellemtoner, 2 stk 6x9" højtaler, 16 stk 1" dome diskanter. 2 stk 6,5" højtaler (i bagagerummt) CD changerene måtte monteres på en plade ophængt i læderremme fra et alu-stativ (alla DJ ophæng) for at de kunne klare de dengang voldsomme vibrationer - dette anlæg blev målt hos Brüel & Kjær dengang til at have max outout dB på 142 !
Imellem tiden havde jeg på Ullerup-marked set en stand fra Scandic Cars - et firma der importerede glasfiberkarosser og selv byggede sportsvogne alla Theodor Fælgen ! Jeg havde fundet mit kald :-)