Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Min Bus

Tags:

125
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Først og fremmest et rigtigt godt nytår til alle..

Jeg skynder mig lige at smide en ordentlig flok billeder ind, mere tekst kommer senere

1967 deluxe
Import fra usa

Planer:
slamo-jamo
2110 oxyboxer
sprintstars
campingindretning

Bilen havde bla. en større frontskade, så efter jeg fik de hjem gik jeg i længere tid og overvejede hvordan jeg skulle gribe den an, jeg har ikke vanvittigt meget tiltro til mine buleopretningsevner/tålmodighed, så jeg var lykkelig da en rigtig god ven forarmede sig over mig, og tilbød sin hjælp.

Da vi fik den op til min ven, og strippet, fandt vi ud af at frontskaden havde tvunget a-stolpen i passagerersiden nedaf, og dermed bevirket at passagererdøren ikke passede 100% og at de store bløde buler der var i taget skyldtes skaden. Hvis vi løftede bilen med en donkraft under a-stolpen, rettede bilen sig 90% op.
Efter fronten blev skåret af, og gulvene i førerkabinen blev pillet ud, var det muligt at vride den på plads (1t gl. jern i lastrummet, donkraften under astolpen, og trækstænger i hullet til passagererdøren, -så var den der!)

Først billeder af frontopgaven: Fronten blev skåret af, lagt i syre, rettet i et engelsk hjul, krympet med gas og ilt til den var som ny.
alt indenunder blev rettet, sandblæst og grundet.
back_yard_009.jpg
1995_bmw___allan_mortens__van_014.jpg
1995_bmw___allan_mortens__van_003.jpg
front01.jpg
front03.jpg
front10.jpg
front14.jpg
front15.jpg
front16.jpg
front19.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Morten, super job med den front! Ikke just en nem opgave...

Jeg antager det er den oprindelige frontplade. Har du selv rettet den, eller har der været et engelsk hjul indover??

mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Så kommer turen til gulvet i førerkabinen. Bilen var som skrevet relativt rustfri, men sol-udtørrede forrudelister var blevet utætte, og så drypper vandet stille og roligt ind på gulvet ved foden af a-stolperne, og tærer dem væk.

Derudover fandt vi ud af at gulvet i siderne af kabinen (ud mod knæstykkerne) havde en meget stor indflydelse på stivheden i karossen. idet de blev skåret væk arbejdede karossen helt anderledes da vi forsøgte at tvinge den tilbage i den form den havde før frontskaden.

Knæstykker, gulve i førerkabine og fronten blev først svejset på da vi havde karossen rettet op, og dørene passede.
gulv_foran_4.jpg
gulv_foran_0.jpg
gulv_foran_1.jpg
gulv_foran_2.jpg
gulv_foran_5.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Jvang Member
Skrev for 17 years siden | | | |

hej Morten, tillykke med bussen!

flot arbejde! det billede med lowlighten i det er bare for fedt, hehe!

John sendte et par af dem til mig, det er for vildt!

(permalink) micha racing Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hey morten det ser super ud det B..... har lavet og hvis man kender hans måde at lave på så er det fuldstændigt sindsygt

er den klar til Bug in 2007 ???

mvh trl
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak tak, bare vent der er masser af billeder..

Knæstykkerne var også tæret lidt i den inderste, nederste del. Flere forskellige fabrikater repstykker blev indkøbt, men valget sluttede på et inderstykke af en brazilpladedel fordi det havde de rigtige presninger, og så blev det originale yderstykke rettet og monteret igen sammen med de originale kofangerbeslag.
Begge sider fik lavet det nederste af knæstykket.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
nedenunder førerkabinen blev der renset af, blæst og grundet.
Lave biler er coole, men hvis de går på allevegne er de ubrugelige. På busser er det første der går på styrehuset, det rager ca 5cm ned under det nederste af kofangeren, og rammer kantstene, speedbumps, osv. når man slammer en bus.

Derfor hævede vi styrehuset 45mm, meget inspireret af KCW: http://www.kustomcoachwerks.com/drop_box/steeringboxraise.mov

bulen der blev lavet i gulvet er for at pitmanarmen/kuglen på den langsgående styrearm ikke skal gå på, og pedalen er "clearet" og forstærket (med en gl. 14mm fastnøgle) så der stadig er fuld pedalvandring (pedalen arbejder mellem styrehus og pitmanarm)

hjulhuse4.jpg
hjulhuse1.jpg
nedenunder5.jpg
nedenunder2.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bare nysgerrig, når nu man hæver styrehuset, korter Du så også ratakslen af, eller får den bare lov at rage lidt højere op ? Hvor mange cm. hævet styrehuset.

Iøvrigt, super flot arbejde........

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
ratstammen er ikke kortet endnu, men regner med at gøre det, jeg har endnu ikke bestemt mig om jeg vil lave den om til type1-splines for at kunne sætte sjovere rat på
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Steven Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Det ser godt ud, har du købt den af John fra Texas?
Var der kun rust de få steder du har vist billeder af?
Lidt nysgerrig ang. lowlighten. Er det stumper eller en komplet bil der er skåret ud der ligger bag i den?

Hilsen Steven.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
ja den er fra john.
Det er kasrossedele der skal bruges til restaurering af en lowlight cab, -det kommer i garanteret til at høre mere om.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
vwmorten skrev:
ratstammen er ikke kortet endnu, men regner med at gøre det, jeg har endnu ikke bestemt mig om jeg vil lave den om til type1-splines for at kunne sætte sjovere rat på


Skærer Du bare ratstammne over, og brænder den samen igen ? Og hvis Du laver splines, bruger Du så bare akselen fra en type 1 ?

Det er ren og skær nysgerrighed, jeg skal ikke have lavet på min :D
Også fordi jeg ind imellem undrer mig over hvad der efterhånden kan synes og godkendes, for år tilbage var man blevet hængt offentligt hvis man havde skåret i bærende dele og tilmed ændret på dem. Det skal ikke opfattes kritik, tvært imod. Jeg syntes der laves mange utroligt spændende projekter.

-Tonny

-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Kofangerne fik ogse en ordentlig tur: afsyret i citronsyre, (fjerner rust og faktiskt også malingen!), en del overtalelse med min vens hammer, og de var som nye igen.

Forkofangeren havde "rettet sig ud" ved frontskaden og måtte krympes på plads igen med gas og ilt. -nu passer det hele som Hans i Grete
kofangere03.jpg
kofangere04.jpg
kofangere07.jpg
kofangere06.jpg
kofangere05.jpg
kofangere14.jpg
kofangere18.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Fordørene:

Nederste hængsel i passagerersiden havde fået et kraftigt slag og var gået løs inde i døren. Derudover var yderpladen lettere bulet, og der var en enelse rust i bunden.

Hvad gør man så: Min kompromiløse ven skilte den ad i alle punktsvejsningerne, rettede yderskindet i det engelske hjul, syrede alle dele af hvor de var rustne, reparerede hængslet og lappede den hvor den var tæret.
Derefter fik den häftgrunn indvendigt og blev samlet igen.

Førerdøren fik samme tur bare for symmetriens skyld
mine_fotos_005.jpg
mine_fotos062.jpg
DSC00519.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Man kan godt se at renoveringen ikke finder sted i din garage - det er slet ikke rodet.

Ud over manglende rod ser det ellers pisse godt ud.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Tonny_Larsen skrev:

Skærer Du bare ratstammne over, og brænder den samen igen ? Og hvis Du laver splines, bruger Du så bare akselen fra en type 1 ?
-Tonny


tanken var at bruge en tidlig type 1 axel. og ja styrken i axlen efter afkortning er jeg slet ikke nervøs for. -Den kan laves så stærk det skal være.

SorenJ skrev:
Man kan godt se at renoveringen ikke finder sted i din garage - det er slet ikke rodet.

Ud over manglende rod ser det ellers pisse godt ud.


-Kun et geni behersker kaos!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Lige et billede af et klistermærke der sad på bagklappen, synd at jeg ikke kan redde det, det var ellers fedt.
mine_fotos0007.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
selvfølgelig kan det reddes morten , det kan vel tegnes op - det ser sgu lækkert ud det i her gang i der, vildt nok i syre af og det hele - det bliver RIGTIG godt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Baghjørner: Højre baghjørne var "trafikdræbt" og måtte skiftes, jeg prøvede at finde flere forskellige skaringsdele til det, men ingen var gode nok. Til sidst pillede min ven hele hjørnet af i punktsvejsningerne og gav det den sædvanelige tur med syre, engelsk hjul, småreperationer, og genmontering.

Det venstre hjørne kunne rettes mens det sad på plads, men fordi det er svært at komme til tog det stort set lige så lang tid at rette som det der blev pillet helt af. Endnu engang bliver det bekræftet at det der umiddelbart ser mest besværligt ud, egentligt er det nemmeste og bedste.
red_13_window_006.jpg
baghjoerne01.jpg
mine_fotos_010.jpg
baghjoerne05.jpg
baghjoerne06.jpg
baghjoerne04.jpg
baghjoerne09.jpg
baghjoerne10.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Hej Morten,

Flot flot arbejde, men hvordan ser et engelsk hjul ud og hvordan bruges det?

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Motorrummet:

Der havde været forsøgt at montere en corvairmotor i bilen så hele motorrummet var hakket ud med en økse eller motorsav, så der skulle genskabes nogle plader der støder op til motoren mm:
motorrum_02.jpg
motorrum_03.jpg
motorrum_04.jpg
motorrum_06.jpg
motorrum_09.jpg
motorrum_10.jpg
motorrum_15.jpg
motorrum_07.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) luffe Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er et flot stykke arbejde, og lækkert med de mange billeder til inspiration for os andre om at tage os sammen og komme i gang.
Som svar på dette: Flot flot arbejde, men hvordan ser et engelsk hjul ud og hvordan bruges det?
Det engelske hjul er både til at forme og udjævne buler på tyndplader med, og kan ses på disse links:
http://www.covell.biz/
http://www.millerwelds.com/education/articles/articles64.html

Mvh Luffe
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan man bruge sådan en Citronsyre omgang på noget hvor der er pasninger? F.eks. styretøjsdele, spindler m.m. eller bliver overfladen for "hullet" ???
MVH
Henrik
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Kan man bruge sådan en Citronsyre omgang på noget hvor der er pasninger? F.eks. styretøjsdele, spindler m.m. eller bliver overfladen for "hullet" ???
MVH
Henrik


Sagtens, jeg bruger det selv på spindler, husk at delene skal være grundigt affedtede (motorrens eller kaustisk soda) inden syren for bedste resultat.
syren angriber stort set kun rusten, og er dermed den mest skånsomme form for rustfjernelse.

Rettelse: hvis emnet skal ligge lang tid i syren, som kan være nødvedigt hvis der skal fjernes gravrust, kan syren også spise lidt af metallet hvilket kan være et problem der hvor der skal være "pasning" dvs. axler osv.
Hvis disse flader skal beskyttes imod syren kan man fx. smøre tyk textyl på de flader der ikke skal rammes af syren.





-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) munken Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey Morten!
Nu havde jeg jo set billederne en gang før du lavede dette indlæg, men jeg er stadig næsegrus af beundring over B's utrolig flotte arbejde. Og en 14mm drop forged fastnøgle fastsvejst på pedalarmen er jo bare for cool en lille detalje!

Godt nytår mester,
Kas
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo

125

Reply »

You must log in to post.