Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tørsump på en T1 motor. Nogen der har erfaring?

Tags:
No tags yet.

(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg roder med lidt motor, der gerne skulle virke, men jeg er lidt i tvivl med hensyn til hvilken tørsump pumpe jeg skal vælge, den skulle give konstant tryk og højt flow hele tiden og gerne ved 9000 O/min.

Vil lige høre om nogen her har nogen erfaringer med den slags smøresystem?

Tanken bliver til Ca. 10 liter og er på lager. Filter HP1 for high performence er indkøbt.
Oliekøler bliver fra en OK gravemaskine fra hydraliken. Tvangs kølet elektrisk fra 80 grader , rummer ca. 8 liter!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har kørt med det på et par type4 motorer og en 911 motor. Den sidste er jo født med det. I en 10L tank skal du ikke køre med mere end 7L olie. Hvis du selv bygger tanken, så sørg for at olien kommer IND på en sådan måde at det løber ned af siden/skylleplader sådan at luften kan komme fra olien. Skummet om du vil, kan skumme af.
Hvilken pumpe du køber er nok mere op til pengepung og/eller tillid. Det er altid godt at købe den slags af et firma der selv bruger dem, frem for et hvor pigerne i kataloget har store bryster.
Omdr. er ikke noget problem. Men hvis en pumpe ikke kan få fat i olien pga. skarpe bøjninger/sving/hjørner/støbegrater, kan den ligesom suge luftlommer i olien. Det hedder scavenge på engelsk, jeg kender ikke det danske ord.
Min Porschemotor gjorde det, fordi der ikke var plads nok mellem beholderens bundplade og sugerøret.


Du kan med fordel køre med køler og filter på retursiden. Altså der hvor der ingen tryk er.
Hvis den køler fra gravemaskinen er et stort skrummel, så koster en køler altså ikke ret meget i det spil der. Og hvad nu hvis ham der har afmonteret den bare har smidt den i sandet ?? Næste stop er lejerne !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 17 years siden | | | |
har pumpen
MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej med jer.

Kanon input Frank. Min oliekøler er helt ny, men har besluttet at sætte den før filteret. Tankens udformning er ikke ligegyldig, Hvilket jeg tydlig nu er klar over, den skal udformes som en cyklon for at have den rigtige effekt som du taler om med aftabning og cathtank i bunden. Lyder måske også som om at 10 liter med 7 liter på beholderen ikke er så tosset. Alt i alt nogle gode råd jeg vil bruge fremad rettet. Med hensyn til pumpen har jeg set mig varm på noget fra Pauter men jeg må hellere lige set hvad det er Dennis har på lager. Ellers er der et sted hvor de sælger en pumpe med tandhjul 26mm på sugesiden og 21 mm på tryksiden. Min gamle pumpe synes jeg og kan mindes er 32 mm på ren tryk hvilket i min verden er noget en reduktion, selvfølgelig giver det noget når pumpen ikke selv skal suge an, men fra 32mm til 21 mm mon det er nok til at holde 5-7 bar i smøretryk?.

Ellers går det stødt derud af, men måtte lige en tur på skadestuen da viskermotoren angreb min ene hånd, så kan jeg lære det! Så jeg må vente et par dage med at fortsætte med at kæmpe mig fremad inden foråret kommer. Med hensyn til bremser Frank, blev det audi A4 kalibere bag på, og golf rallye G60 kalibere foran. Tanken er det på et tidpunkt skal erstattes med tarrox eller willwood kalibere med de rigtige klodser.

Tusinde tak

Hilsen

Haldex
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu kører en luftkølet VW ikke med 5-7 bars olietryk.
Ventilen skulle gerne regulere ved 3 bar. De kører vel typisk med 1-1,5 bar i tomgang og 3,5-4 bar ved 5000 omdr.
Jeg ville vælge noget med 24-26mm på tryksiden, som de sene originale pumper.
Jeg ville IKKE vælge 32. Den laver så stor mængde at ventilen ikke kan regulere trykket. Derfor har du måske set 5-7 bar.
Olietryk hjælper som sådan ikke på holdbarheden. Der er ikke trykket der holder metaldelene fra hinanden. Der er en kile af olie som dannes foran ved at det drejer rundt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er forstået.
Men ved knap 9500 o/min har jeg set trykket i nærhedden af de omtalte 7 bar, ved godt at det måske bliver omsat i varme men, der skal vel også mere til når centrifugal kraften slyger olien væk fra sølerne på tabben? Ellers er jeg lidt i vildrede med hensyn til olie, er nok mest til noget Qaker State 20W-50 mineralsk baseret olie som mine højtydende motorer altid har fået, har dog overvejet om Castrol 10W-60 var en mulighed, forventer ikke min olie bliver mere end knab 100 grader. Har du nogle efaringer med det Frank? jeg ved godt det her er mere religion en ren sund fornuft.

Hilsen Haldex
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
John Efnef kører på Duckhams 20-50 og har gjort det i mange år og han sparer ikke på krudtet.
Castrol er ikke pengene værd, men bøtterne er flotte.

Hvad er det du kører/har kørt over 9000 omdr. med ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
T1 1914ccm med SF heads 44/37,5 og GB 1,4 vippetøj Chevy fjedre. Jeg har i dag kigget på pumpen den er 32 mm.

Haldex
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
haldex201 skrev:
T1 1914ccm med SF heads 44/37,5 og GB 1,4 vippetøj Chevy fjedre. Jeg har i dag kigget på pumpen den er 32 mm.

Haldex



Hvad med knast ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fk 87

Haldex
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
haldex201 skrev:
Fk 87

Haldex



ok sygt nok med så mange omdr på den knast....... hvorfor så højt op i omdr. om jeg må spørge ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tror vi er mange der er nysgerrige......!!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
87éren er hold op med at give effekt længe før, selv med super toppe. 89éren har vi set trække helt deroppe, på kortslags motorer og state of the art Super Flo toppe.
T
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den nye motor bliver måske med Fk 89. Har den liggende på bordet. Men jeg skal bruge mellem området i motoren derfor er en Fk 46 også inde i billedet. Ja jeg roder lidt med det extreme men det tror jeg også bilen bliver mere vil jeg ikke sige. Kan måske ses på Bug Run i juni i det Svenske.

Haldex
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
"Men jeg skal bruge mellem området i motoren "...9500 o/min...????Extremt....

Reply

You must log in to post.