Test af tændspole
De tal på denne tegning gælder de også for en standard tændspole på en vw?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Aah ! 0,75-0,81 ohm lyder da som noget af en kortslutning
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja der kan man se - ved du hva de rigtige mål så skal være Frank?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Næ, nu tillægges tændspoler og kondensatorer meget stor betydning her på VWnettet.
Jeg har aldrig målt på det, men kan se i en anden tråd at en Polo har 2 ohm på 12volt-siden.
Jeg kan da gå ud i laden og måle når jeg kommer hjem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej det er okay Frank - jeg har selv en 5-6 stykker jeg kan bruge til at sammenligne med. Ja har godt set at folk tit siger feks kondensator skal skiftes pga dit og dat men tror dig når du siger du kun har oplevet en i dine 30 år ved vw.
Det var nu mere fordi at hvis man alligevel har måle instrumentet fremme når man tjekker kabler og hætter så kunne man jo hurtigt ta en måling på spolen også.
Tak for hjælpen.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Det man måler på tændspolen med et multimeter er spolens ohmske modstand.
Den er meget lille da spolen jo, som bekendt, bare er et stykke kobbertråd.
Spolens induktion er noget helt andet som først træder i kraft når
der løber en faktisk strøm igennem spolen, da vil spolen ikke længere
ses som en elektrisk kortslutning.
- Har lige selv skiftet tændspole på min VW da der lækkede olie fra den
men ligesom Frank har jeg aldrig skiftet en kondensator med mindre den var
fysisk beskadiget og jeg har arbejdet med VW siden jeg begyndte at kravle for 40 år siden.
Martin
Jo men der må vel stadigvæk være sammenhæng mellem modstanden og den effekt (ampere) den vil trække eller bruge om man vil.
Det sætter så en grænse for om platinerne kan holde til det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
14,4-16 A skulle den trække,hvilket svare til 177-192 W På Primær,effekten er nok noget nær det samme på Sekundær(minus lidt tab i form af varme)
West
Frank, naturligvis.
De ohmske værdier på tegningen er nok ikke helt ved siden af.
Martin
Nå så fik jeg tjekket mine 6 spoler - hmm - INGEN af dem viste samme måling!! Ikke to var ens.
På primær viste de fra 1,5 - 3,4 ohm
På secundær viste de fra ca 5500 - ca 11000 ohm.
Den jeg har sat på motoren har 3,4 og 10540 og det kører den godt med. Jeg kan selvfølgelig prøve at sætte de andre på en efter en og se hvordan det går med ville da være ærgerligt at brænde feks platiner bare for det forsøg. Eller købe en ny og så måle den.
Tegningen øverst er fra denne side hvor de påstår at mål uden for det angivede indikere defekt:
http://www.international-auto.com/index.cfm?fa=ad&aid=21
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
3,4 Ohm er for meget til platiner. De blir hurtigt trætte. Der bør bruges typer med mellem 1,5 og 2,2 ohm på primærsiden. Elektroniske tændinger derimod, som feks Ignitor/Pertronix
Nå, det kan godt være jeg har misforstået noget. Det er også længe siden jeg havde fysik i skolen.
En stor modstand er åbenbart en kraftig tændspole ?
Jeg har viklet nogen ankre til elektriske modelracerbiler engang. De kørte hurtigere med den laveste modstand og trak flest ampere.
De smeltede så også, men jeg vandt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmm ja måske. Ved det ikke rigtigt. Der findes faktisk nogen elektroniske enheder og spoler der kører med 0,6 Ohm modstand. Det påstå´s fra sælgers side, at de skulle være bedre i især mellemområdet. Men jeg kan ikke se eller mærke nogen forskel.
T
Nu har jeg sat en på med 1,5 og 6500 ohm - det køre den sku også godt med.
Jeg fatter ikke en brik... hm
Faktisk troede jeg at enten virker en spole eller også gør den ikke.
Jeg smadrer fanme en i morgen og ser hvad der er inden i...
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
[quote=John-P]Jeg smadrer fanme en i morgen og ser hvad der er inden i...
John
Hvis du forventer at finde noget spændende, så lad hammeren ligge. Der er ikke andet end en jernstang (jernkerne), og en primær- og sekunderdærvikling...det er jo i bund og grund bare en transformer, der transformerer de 6/12 V om til en højspænding.
Farmer skrev:
3,4 Ohm er for meget til platiner. De blir hurtigt trætte.
Det lyder mystisk. Jo større primærviklings modstand er, jo større er spændingen over primærviklingen. Spændingen over platinerne driver lysbuen, så jo mindre primærviklingens modstand er, jo større vil spændingen være over platinerne -> brændte platiner.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
Hmm - forviringen blir snart total...
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Spændingen over primær-siden er bilens forsyningsspænding, altså som regel
enten 6V eller 12V. Den kan vi ikke ændre, kun tilslutte eller afbryde.
Det er primærsidens ohmske modstand, faktisk spolens impedans, som sammen med
belastningen på sekundær-siden bestemmer strømmen på primærsiden.
Altså;
Lav modstand på primær-siden giver en højere primær-strøm.
Det er Ohms lov - intet underligt her.
Større belastning på sekundær-siden giver også en højere primær-strøm.
Tændspolen er jo principielt bare en transformator så stiger forbruget på
sekundær-siden må energi-forøgelsen komme fra primær-siden.
Platiner, som skal slutte og afbryde en højere strøm slides hurtigere.
Tændspoler til 6V har en lavere ohmsk modstand, dette er nødvendigt for at
opnå samme effekt (effekt er lig med spænding gange strøm, P=UxI).
Altså har 6V biler en højere primærstrøm i tændspolen end 12V biler har da
effekten, i vores tilfælde gnisten i tændrørene, ønskes ens uanset bilens
forsyningsspænding. Tændrørene er jo også de samme.
Teoretisk set holder platinerne længere i 12V biler end i 6V biler forudsat at
platinerne er af samme slags, simpelthen fordi de arbejder med en væsentlig lavere strøm.
Har du checket om nogle af de tændspoler, du måler på er 6V spoler ?
Martin
Nu ved jeg ikke hvordan jeg tjekker om de er 6 eller 12 volt.
Jeg TROR at to af dem er 6 volt kun af den grund at de er meget mindre. Der står ikke noget på nogen af dem længere. Det er allesammen gamle originale spoler undtagen en - en blå Bosch.
For mig er det lidt teoretisk det du skriver men er det helt forkert forstået af hvis det skal være godt så skal primær siden være lav og sekundær siden høj?
Så de tal fra billedet øverst er ikke så dumme alligevel?
John
PS: Der er jo en del der har gamle originale værksteds bøger med diverse mål og tal. Der skulle vel ikke være en der kunne finde hvad VW selv i tidernes morgen anbefalede?
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Dillen skrev:
Teoretisk set holder platinerne længere i 12V biler end i 6V biler forudsat at
platinerne er af samme slags, simpelthen fordi de arbejder med en væsentlig lavere strøm.
Vil du ikke uddybe det? Platinerne skulle helst ikke blive slidt af at drive den strøm der løber, når platinerne er lukket. Når platiner trænger til udskiftning, vil det som regel kunne ses på en let svejsning på platinernes berøringsflader...forårsaget af den lysbue der dannes, når platinerne åbnes. Eftersom en lysbue drives af spændingen, så må 12V slide hårdere på platiner end 6V...forudsat at det er samme platiner.
Her er det eneste jeg har kunne finde ang. tændspole i den originale værkstedshåndbog.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
Her er noget jeg fandt som skulle være Bosch egne tal om deres sorte originale spole.
Bosch Black coil (factory original Germany)
0 221 119 020 or 00015 (VW 022 905 115C)
turns: 100-1 (unverified)
primary: 3.0 Ohm
secondary: 9.83 kOhm
Bosch Blue coil (Brazil)
0 221 119 027 or 00012 (VW 043 905 115C)
turns: 150-1 (unverified)
primary: 3.4 Ohm
secondary: 7.79 kOhm
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Platinerne bliver ikke slidt af at SLUTTE eller DRIVE strømmen men derimod af at AFBRYDE strømmen.
Hver gang platinerne afbryder strømmen til tændspolen bevirker
primærspolens magnetiserede kerne, foruden at danne en super høj
spænding på sekundærsiden, at der sendes en ret høj spænding tilbage af forsyningsledningen.
Denne spænding kommer momentant efter kontakten er afbrudt og så hurtigt og kraftigt
at der kan nå at springe en gnist i kontakt-gabet, som jo stadig er forholdsvis tæt
på at være sluttet.
I forbindelse med denne gnist sker der en mikroskopisk overførsel af materiale fra den ene
kontakt til den anden, denne overførsel er afhængig af strømstyrken.
Check et par slidte platiner (under en lup hvis du ikke kan se med det blotte øje)
og du vil se et "bjerg" af materiale på den ene kontakt og et tilsvarende "krater"
på den anden.
Platiner, der ser sådan ud må udskiftes. Det kan hjælpe kortvarigt at nedfile
bjerget så man kan slæbe sig hjem i en kritisk situation men det kontaktmateriale,
der er ødelagt kommer aldrig igen så platinerne bør skiftes snarest muligt.
Martin
Tændspolens kerne er jo magnetiseret af strømmen i spolen.
Magnetiseringen giver en spænding og en strøm i modsat retning
når forsynings-strømmen til spolen afbrydes.
(Det er teoretisk set "kun" en spænding indtil gnisten springer og der begynder
at løbe en strøm).
Denne spænding og strøm er afhængig af magnetiseringen af spolens kerne samt
primærsidens impedans. Magnetiseringen er forholdsvis ens på 6V og 12V da
vi jo går ud fra, at vi ønsker samme sekundærside, samme tændrør osv.
Med en lavere impedans (og ohmsk modstand) ved 6V må strømmen være større
end ved 12V. Det er Ohms lov igen.
På samme måde sætter man som regel en diode over spolen på et relæ for
at beskytte det kredsløb eller den kontakt, som skal aktivere relæet,
så holder det hele meget længere.
Martin
Jeg har skiftet motor i min Polo, der før kørte med elektronisk tændning, nu med platiner (grundet motorskifte).
Den bænder platinerne af, kører fint i 2 min efter montering af nye platiner.
Har brugt tændspolen fra den elektroniske tændning og det er højst sandsynligt den der brænder dem af grundet for høj spændning. Hvordan måler jeg så om den ekstra tændspole jeg har liggende egner sig til platiner? Er sgu træt af at skifte platiner hele tiden. Og fruen brokker sig over at jeg ikke kan blive færdig med hendes Daily-driver. :D
Uden at være ekspert på det så har jeg fårstået at til platiner skal den primær spænding være lav (omkring 1-1,5 ohm) og til kontaktløs tænding gerne oppe omkring 3ohm.
Jeg synes selv det er svært med de tændspoler. Som jeg skrev tidligere er der ikke en eneste af mine spoler der måler det samme.
Hva med kondensatoren?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Kondensatoren er ny.
Så det må være tændspolen, har været det hele igennem. Må ud og måle.
Tak John