http://www.bilbasen.dk/nyhedsbrev/leder.asp?id=31
eller bare dem der kun er håndbygget
Mikkel Thomsager
Chefredaktør
Hvad er en sikker bil. I Danmark dumper vi en Cobra, der er bedre bygget end en Renault Clio, mens englænderne gladeligt sætter plader på et kontor.
I forrige nummer af Bil Magasinet bragte vi en fantastisk historie om en dansk-bygget, dansk registreret Cobrareplica med BMW M5 (V8)-motor. Du kan selv tjekke efter i Bil magasinet nr. 183 side 74. Indehaveren, Michael, har selv lavet meget på bilen, som er utrolig flot, og han er med rette stolt af bilen, der også har optrådt ved flere velgørenhedsarrangementer den forgangne sommer.
Nu er Michael og cirka ti andre, danske Cobraentusiaster så kommet i klemme, fordi bilerne nok ser gamle ud, men ikke er det. Det er angiveligt skattevæsenet, der har fået kløe i misundelsesfingeren, men i samme ombæring er flere af bilerne blevet erklæret teknisk ulovlige, fordi det reelt er nye, hjemmebyggede biler, som dermed ikke har gennemgået crashtest og andre tekniske godkendelser.
Det kan der være en vis fornuft i, selv om det er svært at forstå, når man sidder bag rattet i de utroligt velbyggede Cobramodeller.
Men de blev sat i perspektiv, da jeg i foråret kørte et kontor (se historien i det seneste nummer af Bil Magasinet nr. 184 side 74). En gal englænder ved navn Edd China, som i øvrigt jævnligt optræder som brugtbilekspert på Discovery Channel, har bygget adskillige kørende installationer og på besynderlig vis fået dem alle synet og registreret.
Heriblandt et komplet kontor med skrivebord, computer, konferencetelefon, vandbeholder og det hele. En 1,6 liters Rover K-motor monteret i et chassis, som Edd selv har svejset sammen og bygget uden om. Komplet med kort og langt lys, reflekser og to-kreds bremsesystem, men uden forrude, med et computerdisplay som rat og uden en egentlig vognbund, så vejen suser forbi ti cm under de fritsvævende fødder.
Ud på motorvejen og op på 110 km/t. Det var vildt. Helt vildt faktisk, men fuldstændig lovligt - i England.
Det er måske at gå for langt til den anden side af Cobrabyggernes strafferamme, men et eller andet sted midt imellem burde der være plads til seriøse hjemmebyggere, der tager bilen alvorligt og laver en god en af slagsen.
En EU-lov på området har været på vej i mere end fem år. Den kan måske give mere rimelige forhold også for danske bilbyggere.
Med konstruktive hilsner
Mikkel Thomsager bilmagasinet
_____________________________________________________________________________________
altså jeg er ligeglad - men så det lige - og tænkte det var noget for jer
eller bare dem der kun er håndbygget
Mikkel Thomsager
Chefredaktør
Hvad er en sikker bil. I Danmark dumper vi en Cobra, der er bedre bygget end en Renault Clio, mens englænderne gladeligt sætter plader på et kontor.
I forrige nummer af Bil Magasinet bragte vi en fantastisk historie om en dansk-bygget, dansk registreret Cobrareplica med BMW M5 (V8)-motor. Du kan selv tjekke efter i Bil magasinet nr. 183 side 74. Indehaveren, Michael, har selv lavet meget på bilen, som er utrolig flot, og han er med rette stolt af bilen, der også har optrådt ved flere velgørenhedsarrangementer den forgangne sommer.
Nu er Michael og cirka ti andre, danske Cobraentusiaster så kommet i klemme, fordi bilerne nok ser gamle ud, men ikke er det. Det er angiveligt skattevæsenet, der har fået kløe i misundelsesfingeren, men i samme ombæring er flere af bilerne blevet erklæret teknisk ulovlige, fordi det reelt er nye, hjemmebyggede biler, som dermed ikke har gennemgået crashtest og andre tekniske godkendelser.
Det kan der være en vis fornuft i, selv om det er svært at forstå, når man sidder bag rattet i de utroligt velbyggede Cobramodeller.
Men de blev sat i perspektiv, da jeg i foråret kørte et kontor (se historien i det seneste nummer af Bil Magasinet nr. 184 side 74). En gal englænder ved navn Edd China, som i øvrigt jævnligt optræder som brugtbilekspert på Discovery Channel, har bygget adskillige kørende installationer og på besynderlig vis fået dem alle synet og registreret.
Heriblandt et komplet kontor med skrivebord, computer, konferencetelefon, vandbeholder og det hele. En 1,6 liters Rover K-motor monteret i et chassis, som Edd selv har svejset sammen og bygget uden om. Komplet med kort og langt lys, reflekser og to-kreds bremsesystem, men uden forrude, med et computerdisplay som rat og uden en egentlig vognbund, så vejen suser forbi ti cm under de fritsvævende fødder.
Ud på motorvejen og op på 110 km/t. Det var vildt. Helt vildt faktisk, men fuldstændig lovligt - i England.
Det er måske at gå for langt til den anden side af Cobrabyggernes strafferamme, men et eller andet sted midt imellem burde der være plads til seriøse hjemmebyggere, der tager bilen alvorligt og laver en god en af slagsen.
En EU-lov på området har været på vej i mere end fem år. Den kan måske give mere rimelige forhold også for danske bilbyggere.
Med konstruktive hilsner
Mikkel Thomsager bilmagasinet
_____________________________________________________________________________________
altså jeg er ligeglad - men så det lige - og tænkte det var noget for jer
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)