Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Er dette lovligt?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Pelton Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har set dette her flere gange.. Er det lovligt, og holder det?????

Altså at skære i de arme..

Mvh Per Elton
DSCF1579.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu kan jeg ikke vide hvad det er for nogen arme. Men hvis det er arme til hjulophænget på en bil, så må man kun svejse hvis der ligger noget fra bilfabrikken om det.

Og billedet var der ikke da jeg svarede
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pelton Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Se billede
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det der ser sgu'da ud til at være skåret med en hammer.
Jeg ved ikke om det er lovligt, men tvivler på det.

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Pelton Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det er ihvertfald en nem måde at undgå, den rammer på stoppet..
Og billig ;-)

Men lovligt/holdbart???????
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu stopper det,folk finder sgu da snart på de særeste ting,hvem kan finde på den slags,jeg ville aldrig køre med det der,og nej det er ikke lovligt.

mvh k syhler.
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det her er nok mere sikkert, men det er vist nok heller ikke lovligt.

13693.jpg

(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Pelton, nej det er absolut ikke lovligt!

Ud over at være "fjederarm" på pendulakslen, er det også det eneste der sikrer korrekt sporing af baghjulene.

Men nu er det jo ikke alt der kører rundt der er lovligt, så hvis du synes det er vejen frem så gør det endelig... Men hold dig lige væk fra de veje hvor jeg og mine nærmeste færdes. Forestil dig at den plade knækker med 110 km/t på motorvejen...

Nå pyt, jeg lever jo af at indrette handicapbiler, og andre af at putte folk i trækasser og skrue låget på ;-)

mvh Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Lange Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det var måden jeg gjorde det på da min skulle i kælderen, og det fungerede perfekt!
DSC00689.jpg
DSC00862.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Pelton Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Skal lige understrege at JEG IKKE har planer om at gøre dette.
Så det bare på en Hjemeside fra USA. Og syntes det så mærkeligt ud...

Nysgerighed er sgu en synd ;-)



(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Intet under at vi lever i et forbudsland mht. konstruktive ændringer!!!

Fjederstål, som armen er lavet af, skal bare have en lille kærv for at starte lavinen. Virker lidt som en lynlås... Men så er det jo godt at boblen er udstyret med den størst mulige pasive sikkerhed i karrossen ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Pelton Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der laves vist nogle præ. fabrikkerede nogle. er de mon forstærket så det holder.
Nogen der har erfaring med dette???
(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Pelton skrev:
Skal lige understrege at JEG IKKE har planer om at gøre dette.
Så det bare på en Hjemeside fra USA. Og syntes det så mærkeligt ud...

Nysgerighed er sgu en synd ;-)






Nej Pelton, det er tværtimod sundt med nysgerrighed! Det glæder mig at du ikke havde til hensigt at gøre det selv, men der er måske andre svage sjæle der ville synes at det der var noget af det smarteste de længe havde set...

For et par år siden skulle vi have en bil med på en messestand, som skulle sænkes i en hurtig vending (skulle ikke køre, bare se meget lav ud...). Jeg kørte derfor ned til den lokale T.Hansen afdeling for at hente 4 sæt fjederklemmer, dem man bruger når man skal skille et fjederben ad. Forespurgt hvorfor jeg dog skulle bruge så mange, svarede ekspedienten: "Ah, det var sgu da smart!" og jeg kunne straks se $$ i øjnene på ham. "WHAT, det er sgu da en joke for h......!"
Så moralen er vel at dem der ikke kan/vil tænke selv, let kan blive fristet udi noget der kan få alvorlige konsekvenser både for dem selv og andre.

Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har aldrig set nogle der er forstærket, men måske du tænker på dem Andreas viser længere oppe i tråden?

De gør selvfølgelig ikke det samme, men er beregnet til at sænke bilen uden at skulle skille fjederarm og torsionsstav ad. Dem tror jeg lidt mere på, men de kan kun sænke til det normale stop.
Hvis det skulle laves rigtigt (stadig dog uden at være lovligt) skulle det yderste af "fjederrøret" skæres af, drejes og svejses sammen igen - med mindst samme styrke som originalt.

Alternativt skal det da som minimum laves på IRS ophæng, så bilen "kun" falder sammen når fjederarmen knækker. Så kan bilen trods alt stadig styres ind til siden, når det sker...

Men igen, hvorfor?? Ja, lave biler er fede, men der er vel også en grænse for galskaben... (nu får jeg nok klø af Angoradrengene, hehe)
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ikke lovligt.

Holder det?
Det afhænger vel af omstændighederne.

I en Buggy: Yes, formodentligt.
I en rustvogn med en tung T4 i røven: Næppe.

Problemet ligger i den øgede ricisi for at pladen "Vælter" under belastning (rimeligt hurtigt og totalt kollaps til følge)
Men kan man iøvrigt ikke få nogle tykkere fjederplader? (Jagtvogn??) til at kompensere for det fjernede materiale.

Kærvvirkning mener jeg ikke spiller ind her, da der i min optik kun vil være trykspændinger på den side af armen hvor du fjerner materiale.

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
REN skrev:
Kærvvirkning mener jeg ikke spiller ind her, da der i min optik kun vil være trykspændinger på den side af armen hvor du fjerner materiale.

R


Det kan du da godt have ret i - når bilen står stille. Men under kørsel vil den uaffjerede vægt af hjul, bremser og akselrør give belastninger begge veje og pladen er iøvrigt også konstant påvirket af vridespændinger når hjulet bevæges op og ned.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
til svingaxel - kan disse arme købes nye (med T
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mon ikke det er nemmere at fjerne og rykke selve stoppet på bunden... ? -så er der godt nok ingen vej tilbage... derimod skulle fjederarmen da beholde sin styrke... men på et tidspunkt kan akslerne vel heller ikke vrides længere opad, og lejerne får ikke den nødvendige smørelse, medmindre de får et lukket oliekammer . . . ?
(permalink) Hammer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
undskyld... -den loggede lige ud...

-men jeg synses da også det ligner noget
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Mon ikke det er nemmere at fjerne og rykke selve stoppet på bunden... ? -så er der godt nok ingen vej tilbage... derimod skulle fjederarmen da beholde sin styrke... men på et tidspunkt kan akslerne vel heller ikke vrides længere opad, og lejerne får ikke den nødvendige smørelse, medmindre de får et lukket oliekammer . . . ?


Forseglede lejer koster 300kr for et sæt... :)

Duus
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det der er vist, med "økse-metoden", er klart ulovligt, uholdbart, og totalt uforsvarligt. Utroligt at folk kan finde på noget sådanne. Et er at de sætter deres eget liv på spil. Det er ok med mig. Men desværre, så sætter de osse alle andres liv omkring dem på spil. Er jeg ikke tryg ved. Bliv stoppet, eskorteret til syn, og det giver kørselsforbud på stedet.
Det uforsvarlige er jo styrken i armen. Det næste er det manglende korrekte vejgreb i dækkene. De to værste uforsvarligheder i ændringen.

Jan






-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK

Reply

You must log in to post.