Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ALMINDELIG "lufttørret" Bobbel

Tags:
No tags yet.

(permalink) Knud Erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
UNDSKYLD! Men som en ganske ny person, der har interesse i en org. VW-bobbel, har jeg kigget på denne hjemmeside. Men der er tilsyneladende ikke mange, der har disse org. interesser, det skal være "omskåerne" VW'er, eller Bugge'er, Buss'er eller lign. - er der INGEN der kan lide, ganske "normale" flotte, vedligeholdte VW bobler i org. udg.? - Er der ingen, der vil slutte op om, at bevare de gamle flotte VW'er, F
(permalink) JJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
selvfølgelig kan vi tale sammen men herinde har vi alle forskellig smag og se næsten ikke "skævt" til nogen former for stil så længe det er en luftkølet vw og heldigvis for det

men tak fordi du kalder mig modernet menneske ;0
-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja ja Jimmi ha kender dig jo heller ikke ss
Knud-Erik jeg kører skam i en fin lille original bobel fra 65 på sorte plader.. der er flere som jeg..der ikke er så moderne ;) og de taler skam til mig
Jeg tror at mange af de superflotte ombyggede vw har reddet mange gamle vrag fra skrotning ..i det mindste er en del af bilen stadig på gaden .. hellere det end den var gået tabt..Man ser sjældent en super original velholdt bobel uden rust blive skåret i stykker... og hvis de gør synes jeg at det er kompetente folk der roder med det..
Snibs
(permalink) André Member
Skrev for 17 years siden | | | |
gir dig ret, tænder selv på org. vw og har en selv fra 1960 som jeg købte af en gammel dame som havde den fra ny, men jeg mener at de fleste herinde er fornuftige til at vudere om man skal lave sin bil om eller ej, jeg tror det er de færreste der finder en org. fin en hvor de maler den lyserød og kaster den i jorden, dem der laver dem om er folk som alligevel selv har renoveret bilen og som så laver den om som de har lyst, såån tror jeg ivertifald at det er
(permalink) MO Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Vi er da også nogle der bedst kan li det originale, men det er da også sjovt at se andre projekter, og så er det en meget god forum med ideer, gode råd og reservedele.
Hilsen
MO
-------------------------------------------
Mail: erikvilsgaard@gmail.com
Tlf. 40566284
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Når vi er så mange der bygger vore biler om hører det også sammen med den kultur der er til de store vw-træf i udlandet.
Kommer man til mange træf for originalbiler bliver man nok også "farvet" af det.
Jeg værdsætter i højeste grad en originalbil.

De fleste herinde har iøvrigt en høj etik mht. hvorvidt det de laver kan føres tilbage til original udførelse.
Jeg kan i øvrigt ikke se hvorfor en vw ikke kan være velholdt bare fordi den er sænket og har et par fede hjul på?
Mange af de gammelmands-restaureringer jeg har set er med gamle gummilister, bolte osv.
Jeg besøgte for nylig Wolfsburg og måtte sande at deres udstillingsbiler også var "originale" men med et hav af forkerte stumper.

Synes også det er lidt plat at du vil "redde" bilerne fra os.
Så længe de ikke ender med en fiberkarosse er de vel ikke frarøvet deres identitet?
Jeg har istandsat flere biler som veteranfolk hverken ville eje eller have.
Der er jo ikke veteranfolk nok i den her verden til at sætte alle de biler istand, endsige køre i dem.

Nu går jeg i garagen og omskærer min 51ér brille...

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) thogaa Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bare rolig. Der er vist ingen herinde, som med god samvittighed omdanner en fin, bevaringsværdig bobbel til et T. Hansen-monster eller et candyrødt spabad med kromrøv... - Kitcars, buggies og andre påfund er der rigeligt plads til, også når man forholder sig til, at en boble ikke er sjælden som en Alvin.

Det er mit indtryk at de fleste seriøse ombygninger starter med noget, der skulle ha været smidt ud alligevel og ender ofte med noget, som i sig selv er bevaringsværdigt.

Jeg synes, det er god tone, at tilføje sin egen projektbil lidt personlig stil.

Som ejer af mange forskellige biler gennem tiden, er jeg positivt overrasket over stemningen her på nettet, netop for at skåne de fine biler, som er tilbage - men også den respekt der vises overfor seriøse ombyggere. - Det er jo i sidste ende ejeren af bilen, der bestemmer hvordan den skal se ud.

TG
-------------------------------------------
40818888 gaardsoe.com
Bay window hippie bus owner
(permalink) HMS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu er det jo ikke sådan at de ligefrem er udrydnings truet og flertallet af de biler der bliver bygget om bliver på en eller anden måde vuderet om de er materiale til en ombygning jeg tror ikke at der er nogen der vil bygge en eks ovaler totalt om hvis den står og spiller en million det kræver trods at man lige holder vejeret før man skærer første gang og i dette tilfælde tror jeg at man ville blive kvalt :-)
Nææ se det positivt du ser mange flere folkevogne så længe der er intresse for at bygge på dem.
For jeg tror personligt at mange finder dem kedelige som standard biler ind til man når et vist punkt hvor man efter en masse ombygninger finder det intressant at lave en original også har man opbygget en masse erfaring til at renovere en vw ordentligt
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Vinge Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu skal man selvfølgelig, som altid, kun tale for sig selv. Jeg tror at det i nogen tilfælde hænger sammen med, at originale vw'er kan gå hen og blive for "kedelige".
Vi kan hurtigt blive enige om, at de er utroligt smukke og velskabte i sig selv, men hvis man har kørt vw i flere årtier, forstår jeg da godt at man kan trænge til lidt fornyelse.
Siden jeg blev født, er jeg blevet fragtet rundt i standard luftkølede vw'er, så da jeg selv skulle investere, gik jeg efter noget "nyt", der stadig lugtede "gammelt". Mit valg faldt på en roadster, og jeg mener da ikke af den grund, at jeg vender de originale modeller ryggen. En standard oval giver mig ligeså mange nakkeproblemer som en buggy. De er jo sjove og specielle på hver sin måde, og man kan ikke lade være med at dreje hovedet når de kommer friskt brummende.

Bare min mening.

Mvh. Vinge
-------------------------------------------
1303 Roadster
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=61309&ipc=196272
(permalink) Gert Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Jeg vil ikke give dig helt ret Knud Erik, for vi er manger herinde der OGS
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 17 years siden | | | |
thogaa skrev:
eller et candyrødt spabad med kromrøv... -



LOL.... ligger flad af grin!



Men okay, på den mere seriøse side, så vil jeg sige velkommen til dig Knud Erik.
Jeg synes det er fantastisk at se flotte originale biler, også VW vogne, men det er jo værd at huske på at var det ikke for "ombyggere" og andre ildsjæle med lyst til at skabe deres eget, så var der aldrig blevet bygget en eneste folkevogn.

Alle biler, uanset mærke, er skabt ud fra en drøm, en vision eller ren og skær nødvendighed.
Men den "første" er altid blevet bygget af pionerer og gode håndværkere.
Og nu, mange år senere, har nogle lyst til at nyde frugten af deres arbejde...... andre igen vil samle faklen op og bygge videre.

Jeg ved at du som ny bruger her på siden vil finde meget spændende læsning, ligesom du forhåbentlig vil delagtiggøre andre i den viden du måtte ligge inde med.

T
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) klokmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
syntes du er lidt hård ved os Knud Erik... vil da mene at 8 ud af 10 her inde fortrækker en original vogen, at de så tit bliver sænket får andre hjul og måske lidt ekstra udstyr er vil ikke at ødelægge, de kan jo som regel bringes tilbage i original stand over en weekend. selvfølglig er der buggier og kitcars (som jeg selv elsker at hade) men de bliver vil som regel bygget på biler der var så nye og dårlige at igen andre gad at redde dem, så helt galt er det vil ikke.

men velkommen til, det skader vil ikke at have en blåhat med på siden (-:

(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tjoo, hvad kan man sige?? Folkevognen har alle dage været genstand for ombygning, både teknisk, kosmetisk og som stumper til kitcars og buggy'er. Lige siden de tidlige 50'ere har ejerne, som Thomas skriver, "bygget" videre på deres vogne. Der er smidt tonsvis af brilleudsnit, hjerteklaplygter, w-bagklapper etc. til skrot fordi ejerne forsøgte at følge med tiden... Så nej, ombygning af de dejlige biler, er ikke noget nymodens stads opfundet af "moderne" menesker de seneste 20 år.

Den ørkesløse diskusion omkring originalitet ender såmænd nok aldrig, for er en bil opbygget af billige pladestumper og Brasilianske sliddele original, blot fordi den i det ydre ser ud som dengang?? Ikke efter min ydmyge mening, men jeg tror at alle der gider bruge de ufatteligt mange timer (og penge) der går i at restaurere en bil, gør det efter bedste evne og af en brændende kærlighed til mærket, uanset om målet måtte være concours stand eller noget der giver lidt kredit på gaden!

Hovedparten af de fælge der er på markedet idag, er kopier af de "originale" tilbehørsdele tilbage fra starten af 60'erne, så en oval med EMPI 5-spoke fælge kunne meget vel også have set sådan ud i 1963 da den var 5-10 år gammel.

Mig selv, tjaa måske lidt blå kasket - men jeg synes sgu samtidig også rigtig godt om de sænkede og ombyggede biler! Det er selvfølgelig ikke altid jeg deler ejerens holdning til stil, men jeg værdsætter altid det enorme arbejde der er lagt i resultatet - nok noget der kommer af at skille sådan en fætter ad i atomer og siden finde ud af, hvor meget knofedt og entusiasme der skal for at bringe den på banen igen (...og dét mål har jeg sgu stadig ikke nået, trods adskellige forsøg).

Men klø på, der er masser af fine originalbiler derude!!

Henrik
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Selv om jeg køre i en fiber buggy, må jeg da indrømme at en ældre vw t1 i 100% original stand, tiltaler mig meget.
Derimod er der nogle stilarter blandt vw ejere, som jeg bestemt ikke bryder mig om.
Smag og behag er jo forskelligt-Vores biler er-Så forskellige de end måtte være-Næsten alle ens under karosseriet!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Biffo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
..som Niels Erik siger, kunne jeg da heller ikke finde på at snitte en fin ældre T1er i stykker for at bygge noget så nedgjort som en buggy.. også selvom boblen ikke må betegnes som udpræget sjælden.
Min donorbil stod absolut ikke til at redde på nogen måde - der voksede både træer og buske gennem den, da jeg fandt den - men bundrammen var da forholdsvis ok, så den genopstår som spabad med chromerøv bl.a. udfra den betragtning at tøsebørnene synes en spa er sjovere end et gammelt jernbadekar :) :)

Umiddelbart tror jeg der er tilstrækkeligt med gamle bobler derude til at dække alle behov for originalrestaurerede, moderniserede Thansen mareridt, racer wannabees, glasfiberbuggyrædsler og Ferrari lookalikes i en rum tid endnu.

Så kære venner - bare klø på så vi hver især også fremover kan få luft for vores fordomme og forargelser...
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg vil også mene at der er en hel del af de "ombyggede" biler der er mere orginale (som ab fabrik) end der er nogen af de orginale er , mange af de orginale er i tiden tand blevet pumpet fulde af uorginale pladedele mm , så der ikke er ret meget tilbage af den orginale fabriksbil - en del af de ombyggede har som en af de få ting en modificeret undervogn og andre hjul som det eneste , og nogle af dem har gemt den orginale forbro og de orginale hjul derhjemme lige til at skrue på ...

dvs der en mange af de uorginale biler der er både nemmerer og billigere at lave orginale med et perfekt slutresultat - en bil er ikke ødelagt fordi den er sænket eller har alufælge på .

så Erik - jeg syntes også dine ord er lidt hårde , selvom du i få tilfælde har lidt ret - men det er møg nok at generaliserer.

jeg personligt syntes at både orginal og mild custom er lige meget iorden...

men at lave dem til kitcars og buggy ud af biler der kunne ha været reddet er ikke iorden - det kan vi godt blive enige om - lad dem dog gøre det med dem der alligevel skulle ha været skrottet....

men nyd dem alle sammen - uden costum byggerne ville der ha været langt mindre tilbage i dag end der reelt er - der er ikke blå kasketter nok til at redde dem alle sammen nemlig ....

men det er altid en god debat - og folk kommer da med mange gennemtænkte og velbegrundede svar...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) HMS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej knud Erik
Kunne du bruge de svar som du har fået til noget ??.
Mvh Henrik
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej til Henrik (HMS) og alle Jer andre!
MEGET glad for ALLE svar - det var IKKE min mening at genere nogle, kun lidt "at snakke om" - se om der var andre, der har samme mening eller den modsatte. At der er en, der ligger flad af grin - det er da dejligt, så har vedkommende jo haft en god dag!
Endnu en gang tak for Jeres indlæg - en let sænket Bobbel med nogle gode fælge og en god motor - det er OGS
(permalink) Knud Erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Glemte at "komme på" - hilsen Knud Erik
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Knud Erik...

Jeg vil også lige smide min mening. :-)
Som alle andre herinde siger, så synes jeg at en 100% original boble er et flot syn. Selvom man er lidt af en drengerøv som jeg, der er til store fælge og hurtige motorer så kan jeg stadig blive forbløffet og stå måbende når en flot og vedligeholdt boble triller pruttende forbi.
Men jeg vil også mene at de modifikationer der bliver gjort ved vores bobler er passende og ikke ødelægger identiteten ved bilen. Vi sætter bare vores eget personlige præg på bilen. Som tidligere sagt, så ville det nok blive kedeligt hvis vi alle havde det samme. Hvorfor skulle vi ellers køre på træf og beundre hinandens arbejde? :-)
Jeg mener også at vi trods alt har en lille form for respekt for de forskellige modeller. Jeg tvivler på at de fleste herinde ville blive imponeret over at se f.eks en brille eller ovaler med et turbolook-kit eller lign. Alt med måde, ikke?

En af mine grunde til at jeg er vild med de gamle luftkølede vw'ere, er deres alsidighed. Jeg kan ikke komme i tanke om mange andre biler der har S
(permalink) Knud Erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej igen!
Jeg er MEGET glad for alle svar og kommentarer - MEN prøv lige at kigge på siden med "Køb/salg" - er denne side ikke for de rigtige - køb og salg af ALM. bobler?
Kun et "FORSIGTIGT" spørgsmål!
NB! GODT gået af de "danske kokke i Odense" - FLOT - FLOT!
Mvh Knud Erik
(permalink) HNC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen, for filen da...

Jeg tror at kunklusionen på alle de ovenstående indlæg netop er, at der ingen "almindelige" bobler findes og at hele kulturen omkring netop vores biler, bygger på alsidighed og glæden ved de mange forskellige stilarter.

Så nej, "køb/salg" er ikke forbeholdt noget specielt, sålænge det er luftkølet!

...eller er det bare mig der misforstår dit spørgsmål??
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kan godt lide org. bobler men vil hellere køre i en der er forbedret på visse punkter, både teknisk og kosmetisk..

Da jeg startede på denne hobby var der en stærk opdeling i originalfolk (Dansk vw veteran klub) og "os andre" der bare havde det sjovt med vw og sænkede, tunede og ændrede dem som vi havde lyst til efter amerikansk forbillede ( HOT VW's og VWTrends), og der var megen snak om at man "ødelagde en fin bil" når man malede den mintgrøn og satte onepiece ruder i og fjernede listerne og blinklys.
Alt det hører en anden tid til, nu mener jeg at hele vw samfundet har fundet sammen om de gamle biler og der er en accept af at hvert menneske har sin smag, og kan gøre med sin bil som man vil..

Så Knud Erik, jeg synes at din holdning er lidt ude af trit med tiden, men velkommen til, og håber at du falder til og at vi kan åbne dit sind lidt...;-)

Rune
-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.