Undervognsbehanling af splitbus!?
Hej!
Jeg ved udemærket godt at min bus skulle stå tørt og godt i en opvarmet hal hele vinteren, men det er ikke økonomisk muligt for mig...!! Desuden kan jeg ikke veteranforsikre den, da jeg ikke har nogen anden bil osv. Altså har jeg helårsforsikret den...
Min bus altså på gaden i alt slags vejr, også snevejr! Jeg har investeret i et overdækken til den, så den er lidt beskyttet for vejr og vind.
Jeg kan ikke blive klog på hvad der er den bedste billige løsning på undervognsbehandling (ved godt de ting ikke hænger sammen!), da jeg synes de mange indlæg jeg har læst om det virker som lidt af en jungle...
Er der nogen der kan give mig et konkret tilbud på en eller anden form for undervognbeskyttelse...? Altså både en pris og sted (helst Sjælland!)!
Mvh. Kåre
Ps. Hvis nogen kender et sted hvor det er MEGET billigt kan man jo sende mig en mail, hvis man ikke vil skrive det her...
jeg ville vælge gør det selv værkstedet og noget undervognssnask som pensles på kombineret med noget der sprøjtes til de steder som er svære at nå med en pensel. I de få hulrum der er, samt dør og klapper kan du også sprøjte noget ind.
Det tror jeg er det billigste du kan gør. I et undervognsbehandligs firma kender de lige så meget til hvor der skal sprøjtes som du gør.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Hej Kåre
jeg kan desværre ikke give dig et tilbud på rustbeskyttelse, men måske et par gode råd.
Ja, en god rustbeskyttelse er altid det bedste alternativ, når nu din situation er som beskrevet. I den forbindelse er der en del ting du selv kan gøre for at resultatet bliver bedst tænkeligt. Hvis den tidligere har været behandlet, så sørg for at fjerne al den gamle rustbeskyttelse der sidder under vognen. Det er højst sansynligt tørret ind og sidder løst flere steder og det bliver ikke fjernet af dem der skal behandle bilen, det er alt for tidskrævende og du ville alligevel ikke kunne betale dig fra det. Alle løfter om at det skal damprensningen nok klare, glem det. Tværtimod trænger vandet bare godt og grundigt ind i "lommerne" og vil helt sikkert ikke tørre ordentligt ud, inden det nye lag bliver sprøjtet på.
Find et firma der vil give sig tid til at gennemgå opgaven sammen med dig. Min erfaring er at langt de fleste firmaer pladrer det hele sort og så er alle glade. Undgå helst det tykke sorte rustolie. Det er bedre med flere lag af det tynde olie, så kan du følge udviklingen og selv efterbehandle dér hvor beskyttelsen slides, hvilket typisk er i hjulkasser og 30-40 cm ind på vognbunden fra panelerne. Rustbeskyttelse er en tillidssag, og en billig pris vil næsten altid være synonumt med "godt nok". Jeg fik engang en Alfa Romeo behandlet hos Helsinge Bilpleje og de gjorde et rigtig godt stykke arbejde. Bilen blev til gengæld også leveret til dem uden skørtesæt, skærmforøgere, dørbeklædninger etc.
Det bedste er at finde et firma, der gerne vil gennemgå behandlingen med kamera udstyr, når den er sprøjtet. Det sikrer dig at de er grundige og det viser også at du selv tager ansvar for at det bliver gjort ordentligt.
Udover en grundig rustbeskyttelse, er regelmæssig vask også en god ting når du skal køre året rundt. Vask mindst en gang om ugen og undlad for himlens skyld undervognsvask, det er noget fanden har skabt.
Held og lykke med projektet!
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
Jeg siger mange tak for de råd jeg foreløbigt har fået...!
Måske er det jeg i virkeligheden søger så faktisk en privat person, der har prøvet at undervognsbehandle selv før, der bare vil hjælpe mig med det og har faciliteterne til det. Bare rolig, den er ikke snasket ind i gammel rustbeskyttelse!
Mvh. Kåre
jeg vil da gerne give dig en hånd med det engang når du er Odense igen kåre..... vi kan jo tage det på gør det selv værkstedet og så køber vi en god omgang af det tynde hulrums beskyttelse og starte med det, så kan vi se om der er brug for noget af det tykke bagefter!`?
VH
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
er det ikke generelt en meget godt idé at sprøjte noget af det tynde stads på dertil indrettede...? -jeg mener, det er jo en bil og ikke bare en udstillingting, og kan derfor komme ud for lidt regn, -selv med global opvarming...
/Klein
Hej Hardcore.. snak med Thomas 356. han laver da ikke andeet..
HNC skrev:
Udover en grundig rustbeskyttelse, er regelmæssig vask også en god ting når du skal køre året rundt. Vask mindst en gang om ugen og undlad for himlens skyld undervognsvask, det er noget fanden har skabt.
Nu spørger jeg nok dumt, men hvorfor i alverden skal man undgå undervognsvask. ??
Det er snart det eneste, jeg forlanger af en bilvask.
MVH VW-Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
Jeg har købe lidt sager hjem og har lidt til overs.
Det er bøtter a 3,8L. Det indeholder aluminiun og det giver MAX beskyttelse.
Det kan både sprøjtes og pensles.
480,- pr stk. (har 4 tilbage).
kåre jeg har en kedelig nyhed - uanset hvor meget du rustbehandler - så ruster din bus stadig af den danske vinter - den er lavet på sådan en måde fra fabrikken at der uanset hvad du gør vil være nogen steder hvor fugten og salten kan få fat .
så min bøn er : brug din cykel
vælger du nu at køre i den alligevel , så skulle de ha været gjort inden den fik salt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote=VW-Royce]
Nu spørger jeg nok dumt, men hvorfor i alverden skal man undgå undervognsvask. ??
Det er snart det eneste, jeg forlanger af en bilvask.
MVH VW-Royce
Næ, det er nu ikke et dumt spørgsmål. Alle vaskehaller genbruger skyllevand til undervognsspul, det bliver filtreret for det værste snavs men indeholder stadig salt. Saltet reducerer overfladespændingen i vandet, hvilket gør at det kan trænge ind i revner og sprækker hvor vand uden salt ikke kan komme, dvs. bliver super penetrerende på samme måde som rustløser i stil med WD40 ...og hele herligheden sprøjtes så på bilen under højt tryk!
Der hvor bunden bliver værst udsat for salt, bliver den også skyllet ren igen på regnvejrsdage. Så hvorfor spule saltet på?
På "moderne" biler med ABS sensorer, Lambda sonde etc. i undervognen er det heller ikke til megen nytte at spule saltvand direkte i stiksamlingerne.
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
Bornholmer skrev:
kåre jeg har en kedelig nyhed - uanset hvor meget du rustbehandler - så ruster din bus stadig af den danske vinter - den er lavet på sådan en måde fra fabrikken at der uanset hvad du gør vil være nogen steder hvor fugten og salten kan få fat .
så min bøn er : brug din cykel
vælger du nu at køre i den alligevel , så skulle de ha været gjort inden den fik salt
Jeg kører skam heller ikke i den når der er våde veje med salt...!!
Men den står stadig ude i al slags vejr. Så din bøn er hørt - jeg kører kun på cykel, når vejret er som det er!
Mvh. Kåre
vwmichael: Jeg takker mange gange for tilbudet, men der er jo lidt langt fra København til Sdr Stenderup...
...og jeg kunne egentlig også godt tænke mig om der var en uvildig person der kunne anbefale mig produktet inden jeg købte. Håber du forstår!
Og hvis der var en der ville tilbyde mig hjælp med at sprøjte noget på, og også havde fasiliteter til det ville det være perfekt!
Mvh. Kåre
[quote=Blæs]Hej Hardcore.. snak med Thomas 356. han laver da ikke andeet..
...hmm, så vidt jeg kan se, så bor Thomas_356 i Aalborg hvilket er ret langt væk fra København. Ellers tak for tippet!
Mvh. Kåre
min bus står i garage på østerbro til 400 kr om måneden.. Der er nok plads til din også.. Var det noget ? (ikke min garage men tørt og sikkert )
-------------------------------------------
Hold den stiv !
-ellers kunne jeg godt være på... -også med en split...
/klein