Hvordan skiller jeg gearkassen ad???
Som sagt er jeg ved at skille gearkassen ad, og jeg har en Haynes manual men den passer bare ikke helt til min gearkasse.
Jeg har skruet alt løst der skal løsnes men ved ikke om der mangler noget eller der bare skal presses på gearakslen indefra for at få det skilt ad???
Kan i hjælpe her er lidt pics.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
min måde, jeg ved ikke om det er den rigtige måde, men monter de to store møtrikker på højgearsakslen og lavgearsakslen og træk det hele ud i et stykke. brug evt en hammer til at slå på det store gear drev inde i differentiale huset.
Originalt findes der et værktøj til at presse gearkassen ud når du er kommet så langt som du er.
Du må bruge et koben og et par træklodser.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej cardude på min gearkasse er der ikke bolte på høj og lavgearakslen det er en slags låse clip. Men jeg vil prøve med en hammer eller koben på det store gear drev inde i diff ,selvf med lidt træ imellem. Tak for det endnu engang.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Anbefaler Haynes ikke at du stikker en sakse donkraft ind og trykker på
spids hjulet...?
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Det var genialt, hvis man kan det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Det var genialt, hvis man kan det.
Det kan man :)
Duus
Købte en sakseleds donkraft og fik presset gearene ud, perfekt.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Skide godt med sådan nogle triks...
En citronmåne på vej til birke for ugens triks...he he
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
på billede nr 3 oppe fra eller P1000957.jpg der sidder et stort leje men hvad hedder den aksel der går igennem dette leje???
Der stod nemlig i Haynes at man skulle hamre forsigtigt på denne aksel med en plastikhammer for at få det skilt ad.
Det gjorde jeg så men det sad BARE FAST så jeg slog bare lidt hårdere med det resultat at jeg gjorde akslens ende lidt deform desværre.
Men den kom ikke fra hinanden, så jeg fik fat i en presse og fik så endelig skilt det ad.
Men mit spørgsmål lyder så:
Jeg skal jo nok bruge sådan en ny aksel ,hvor får jeg fat i den?????
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Den øverste hedder højgearaksel og den nederste spidshjulsaksel.
De kan ikke købes mere. Jo måske sammen med andre udvekslinger og/eller andre kron/spidshjulssæt.
Du kan ikke lave gearkasse uden en presse og lidt værktøjer.
Man må ikke slå på kugle/rullelejer.
Kan du ikke redde gevindet med en gevindfil ?
Hvad laver du overhovedet inde i en gearkasse uden de grundlæggende forudsætninger ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank
Grunden til at jeg hamrede med plastikhammer var fordi der stod det i Haynes manual.
Jeg ved ikke lige hvad det er for et gevind du hentyder til Frank???
På mit MAIN SHAFT som de kalder den i Haynes var der ikke en bolt forenden af det men en slags clips med en skive under.
Frank hva mener du med:
Hvad laver du overhovedet inde i en gearkasse uden de grundlæggende forudsætninger ?
Jeg forstår ikke helt for jeg havde jo Haynes at gå ud fra og mine hænder sidder ikke omvendt på så jeg forstår ikke hvad du mener????
Grunden til jeg skilte den ad var at den ikke rigtig gik ordentlig i gear, også ville jeg i samme omgang gøre gearkassen fin udvendigt.
Man kan vel skaffe sig et brugt men godt MAIN SHAFT???
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Hvis du har banket med plastikhammer er der vel ikke kommet mærker?
Hvis det var mig tror jeg nok jeg ville finde en anden gearkasse.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor nemt/svært det er at reparerer gearkasser men du skal jo sikkert alligevel ud og have fat i en til at plukke dele af.
Så ville det være nemmere at finde en der virker og så bruge tiden på at gøre den pæn udvendigt.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jamen så glæder jeg mig til citronmåne.
Hvis den skal nydes i skagen varer det nok lidt før jeg får tid.
Hvis den kommer fra Kbh. S behøver jeg måske ikke vente så længe.
Måske skulle jeg tage mig sammen til at komme til klubaften med
Copenhagen wings, så kunne man jo dele.....
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Nu skrev du jo ikke at den var den ende med låseringen du havde ødelagt.
Hvad jeg mener med "hvad du laver inde i en gearkasse"
Det lyder lidt hårdt, men det er sommetider svært at gøre det pænt har på nettet. Derfor den lidt korte hårde måde.
Grunden til at jeg spørger er at jeg kunne ikke selv finde på at skille en gearkasse ad. Der er ikke ret meget man kan gøre derinde.
Da jeg var i lære hos VW gik jeg sammen med værkstedets "gearkasseekspert"
Der er ikke noget mystisk i en gearkasse, jeg prøver ikke at spille bedrevidende, men hvis ikke man har adgang til nye dele eller brugte man ved er i orden. Så glem det.
Jeg har i mine 30 år med VW aldrig repareret en gearkasse, undtagen på førnævnte værksted, det er alt for nemt at finde en anden.
At den ikke kan "gå ordentligt i gear" ligger i 95% af tilfældene udenfor selve gearkassen eller i hvertfald kun lige indenfor skiftehuset.
Men det kommer måske en dag. Jeg laver f.eks. Pologearkasser i min fritid fordi de ødelægger lejerne. Og lejerne kan købes for menneskepenge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Og alt ovenstående, bekræfter min angst for gearkasser!
Jeg vil aldrig forsøge at skille den ad-hvis den ikke virker finder jeg en anden-Jeg vil langt hellere lave motorer, dem er jeg ikke bange for.Men gearkasser NEJ TAK
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Jeg syntes ikke det virker svært eller indviklet endnu, men jeg havde da et lille problem med at få gearene ud men nu er de ude.
Men vi må se om jeg må æde mine egne ord igen når jeg skal samle igen.
Skal nok skrive når jeg begynder på det.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Hvad har du så fundet ud af ?
Du skal mærke spidshjulslejet og huset med en tuschstreg så du kan "se" hvordan sekskanten vender når du presser det sammen igen.
Har du ikke en presse skal du bruge en blyhammer.
Du må regne med at hammeren skal være meget tung for ikke at ødelægge noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg tænkte på hvordan du havde konstateret at den ikke kunne gå ordentligt i gear.... har du prøvekørt bil og gearkasse, eller var det bare konstateret ved "tørkøring" af gearkassen ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hej Frank har ikke fundet ud af så meget endnu ,men regner med at finde reserve dele til mine gear.
Jeg er ikke helt med sekskanten?? syntes ikke der stod noget om det i Haynes??
Jeg har en presse på job.
Rasser bilen var langt fra komplet så jeg havde ikke mulighed for at prøve køre men ved at skubbe og trille lidt frem og tilbage prøvede jeg at få den i gear.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Spidshjulslejet ender i en stor kæmpe sekskant, som passer i en sekskant i huset.
Den kan du ikke se når du presser gearkassen i igen.
Derfor skal du lave en form for opmærkning så du bagefter kan se hvor den sidder.
Hvilke reservedele skal du bruge ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.