Det har altid været et stort ønske for mig at prøve at male en bil selv, men jeg har hverken udstyret eller nogen som helst rimelige faciliteter til at lave en traditionel lakering. Som det tidligere har været diskuteret er omkostningerne til en rimelig lakering jo heller ikke helt lille, bare i materialer.
Alternativet for en "fusker" som mig kunne være denne løsning:
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=104347&postdays=0&postorder=asc&start=0
Prøv at læs tråden godt igennem, specielt den sidste side viser nogle flotte resultater. Der er tale om en rusthæmmende maskinmaling som så fortyndes op og rulles på i meget tynde lag, således at der skal 3-4 lag til før det dækker og 7-8 lag til det endelige resultat. Mellem hvert eller hvert andet lag vådslibes lakken for urenheder og bindeevne. De samlede omkostninger til "lakeringen" svare til omregnet 300-600 kr. for en hel bil !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Forarbejdet er selvfølgelig lige så vigtig som altid ellers bliver resultatet aldrig pænt og godt. Manden med den orange bobbel og Challenger brugte 3 dage på hele lakarbejdet. Ca. en time til hvert laklag og ca. 2 timer til hver mellemslibning.
Til slut poleres hele lakken op. Manden med de orange biler skriver at han har lakeret 15 biler på den traditionelle måde og så et par stykker med rulle. Ifølge ham bliver rulleresultatet stort set lige så flot og holder også godt.
Jeg så selvfølgelig gerne mine biler i en flot og professionel lak, men desværre får de ofte nogle småriser/buler da de tit står på gaden, så jeg kommer aldrig til at koste en fin lakering så længe jeg bor her. Jeg har helt klar mod på at prøve skumrullemalingen af til sommer på bussen eller varianten som trænger.
Hvad siger i ?
Nogen erfaring med det ?
Valg af maling til sådan et projekt ?
P.S. Det skulle ikke være nogen ny ide, faktisk noget man også roede med for 100 år siden og stadig laver en del i den 3.verden.
Preben
Alternativet for en "fusker" som mig kunne være denne løsning:
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=104347&postdays=0&postorder=asc&start=0
Prøv at læs tråden godt igennem, specielt den sidste side viser nogle flotte resultater. Der er tale om en rusthæmmende maskinmaling som så fortyndes op og rulles på i meget tynde lag, således at der skal 3-4 lag til før det dækker og 7-8 lag til det endelige resultat. Mellem hvert eller hvert andet lag vådslibes lakken for urenheder og bindeevne. De samlede omkostninger til "lakeringen" svare til omregnet 300-600 kr. for en hel bil !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Forarbejdet er selvfølgelig lige så vigtig som altid ellers bliver resultatet aldrig pænt og godt. Manden med den orange bobbel og Challenger brugte 3 dage på hele lakarbejdet. Ca. en time til hvert laklag og ca. 2 timer til hver mellemslibning.
Til slut poleres hele lakken op. Manden med de orange biler skriver at han har lakeret 15 biler på den traditionelle måde og så et par stykker med rulle. Ifølge ham bliver rulleresultatet stort set lige så flot og holder også godt.
Jeg så selvfølgelig gerne mine biler i en flot og professionel lak, men desværre får de ofte nogle småriser/buler da de tit står på gaden, så jeg kommer aldrig til at koste en fin lakering så længe jeg bor her. Jeg har helt klar mod på at prøve skumrullemalingen af til sommer på bussen eller varianten som trænger.
Hvad siger i ?
Nogen erfaring med det ?
Valg af maling til sådan et projekt ?
P.S. Det skulle ikke være nogen ny ide, faktisk noget man også roede med for 100 år siden og stadig laver en del i den 3.verden.
Preben



