Hjælp til bestemmelse af strømfordeler
Jeg søger hjælp til opklare hvilken strømfordeler en AB motor er født med.
Jeg ved den er født med en 31 pict-3 kaburator men har ikke kunne finde ud af hvilken strømfordeler de kom med hverken i bøger eller på nettet.
Problemet er at finde en model man ved den er født med. Efter 30 år er der sikkert mange der har skruet på den og den der sidder der på begynder med 043 og det skulle ikke være rigtigt efter hvad jeg har forstået. Den er for kort i advanceringen.
Så hvis der skulle være en der har en helt original AB motor ville det være en stor hjælp hvis du/i lige gad tjekke Bosch nummer eller VW nummer.
På forhånd tak
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Nogen af de kloge der ved om min nuværende fordeler er helt ved siden af.
Den har nummer : 043 905 205
Og har følgende specifikationer:
Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 7-12deg @ 1600rpm, 20-25deg @ 3800rpm
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
tjaa...det ken jeg ikke svare på, har en AR. Men måske du kan hjælpe mig lidt...... betyder dette:
Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 7-12deg @ 1600rpm, 20-25deg @ 3800rpm
at vakumslangen skal været pillet fra når man justere tændingtidspunkt?? har lidt problemer med at få stille tændimg, bruger en tændingspistol- men det funker ikke helt for mig!!!!!
ikke i alle tilfælde. Ved nogen skal den være sat på.
Heller ikke alle skal stilles ved 7,5 grader. Nogen ved 0 og enkelte endda ved 5 grader EFTER top.
De fleste dog 7,5 grader F
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg mener der er 043 905 205, men min AR er der vist blever "boret"lidt i , der sidder en solex 34 pict 3- så der er en 1600. Det må være denne her:
Beetle 1974 * 1600 Federal Manual Trans
Distributor: VW 043-905-205, Bosch 0231 170 034
Can Use: VW 113-905-205AL, Bosch 0231 146 101, VW 043 905 205 ZB (Mexico) (See Note Below)
Points: 01 011
Condensor: 02 074
Rotor: 04 033
Dust Cover: 039-905-241, Bosch 1230 500 139 > 1230 500 147
Cap: 03 010
Distributor Cap Clip: 034-905-265, Bosch 1231 251 033
Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007
Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)
Vacuum Can: 07 059
Ignition Wires: 09 001
Spark Plug: W8AC
Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 7-12deg @ 1600rpm, 20-25deg @ 3800rpm
NOTE: Volkswagen (with Bosch's help) now makes this distributor in Mexico and is available brand new and ready to install. Please click this link:Beetle (Puebla, Mexico) With Points Distributor to view the specs.
Jeg forstår ikke rigtigt det her:
Timing Set At:: 7.5deg BTDC @ 800-950rpm w/strobe and w/single vacuum hose disconnected and plugged
--------------------------------------------------------------------------------
Det betyder du skal hive vakumslangen af kaburatoren og blokkere hullet ind i karburatoren mens du stiller tændingen til 7,5 grader BTDC (før top)
Det vigtige er om fordeleren passer sammen med karburatoren - ikke så meget om den er "boret lidt op" - sådan har jeg ihvertfald forstået det.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
TAK,det vil jeg prøve imorgen når solen står op:-)
Alle med enkelt vaccuumdåse skal stilles UDEN slangen på.
Dem med dobbelt, skal stilles MED slangerne på.
Der findes nogen med dobbelt dåse og en GR
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så har vi det på plads med om slangen skal være på eller ikke - tak for det Frank.
Men der var det med de 043-fordelere...dem har jeg 3 af...ingen med 113 nummer desværre.
Den avancering lige over tomgang må jeg kigge lidt på så. Ifølge de specefikationer jeg kan finde til 043 905 205 så skulle de være:
Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 7-12deg @ 1600rpm, 20-25deg @ 3800rpm
Er de 7-12 grader ved 1600 omd nok Frank ?(uden Vacum)
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ja det er jo muligt. Men hvad gør den ved 975-1000 omdr. ? Det er vigtigt
20-25 total er også fint. Måske jeg godt kunne tænke mig 25-27.
Man kan jo bare stille den 10 grader i tomgang.
Slangen skal af. Det er jo nok især vigtigt op til -70. De suge jo tit lidt i tomgang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg tilader mig at komme med at par "dumme"spørgsmål, da jeg ikke forstår den omtalte vakumdåses funktion!!! kan den have noget med mit problem gøre??? Nåt jeg stiller tændingstidspunkt har jeg gjort følgende:varm motor,tomgang,vakumslangen af,7,5 btdc(tændingspistol)Den kører så abselut ikke super,acc. dårligt.
Blot til orientering har jeg næsten lige monteret en ignitor. Måske er der en der kan give en god forklaring, så selv jeg fatter det!!!!!!!!
Jeg er ikke sikker på jeg forstod spørgsmålet. Der er mange forkortelser i dit indlæg.
"super,acc.dårligt" ?
Vaccuumdåsen flytter tændingstidspunktet ved gasgivning, altså når man starter fra lyskryds. Dens virkning aftager med at belastningen stiger (når gasspjældet åbnes mere) og svingklodsmekanismen i strømfordeleren overtager så avanceringen.
En motor skal jo tænde tidligere desto flere omdr. den kører.
Størst forbrændingstryk skal ligge ved 15 grader efter top og da det jo er en forbrænding der tager lidt tid (og ikke en eksplosion som mange tror)skal man for at opnå trykket ved 15 grader, antænde tidligere når stemplet bevæger sig hurtigere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg mente faktisk at den accelrere dårligt,specielt i lave omdr.Tager meget dårlig gas. Tak for ovenstående gode forklaring. Så lige et tillægs-spørgsmål:Hvordan kan jeg tjekke om avanceringen fungere som den skal, det kunne måske være mit problem eller hva`
Tag slangen til vakumdåsen af oppe ved karburatoren og sug i den. Hold tungen på - den skal kunne holde suget. Tag evt. strømfordeler dækslet af og se om det bevæger sig når du suger( det skal det)
Det var vacumreguleringen.
Den mekaniske regulering kan du tjekke ved at tage fat i rotoren og vride den til den ene side og slippe. Så skal den gerne selv springe tilbage til udgangs positionen.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
mange tak john-p, det vil jeg prøve imorgen når solen står op og må jeg sige at det er fantastisk dette vw net, alle de gode råd , forklaringer man kan til sjuske sig - er guld værd for en nybegynder der gerne vil lære.
PS- sorry for at jeg vist har fået kørt din tråd helt af sporet
[quote=kristian-k]
PS- sorry for at jeg vist har fået kørt din tråd helt af sporet
Ja det kan man da vist godt sige :-)
Jeg mangler stadig at finde ud af hvad Bosch/VW nummer en fordeler til en AB motor har.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Er der slet ingen der ved hvilken strømfordeler en AB motor kom med - altså nummeret?
Hvis ingen ved det mht AB motoren - kan nogen så i det minste hjælpe med hvilken fordeler der køre sammen med Solex 31 pict-3 ?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg har glemt det. Jeg skal nok lige komme med nummeret søndag morgn
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
takker en million gange Frank
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Bedre sent end aldrig
0231 146 101 eller 0231 170 034
0231 115 094 eller 0231 170 036 med automatgear
Men de giver alle 0 grader ved 1000-1250 omdr. og 6-12 grader ved 1500 omdr og 22-25 grader total ved 3800.
Medens jeg var i lære arbejdede vi efter et teknisk mærkeblad, som det hedder, hvor VW anviste at man skulle justere den tynde fjeder (den der har indflydelse på hvor tidligt den begynder) Sådan at avanceringen begyndte tidligere. Det er også derfor jeg siger at der hvor den er opgivet til 0 grader ved 1000-1250 omdr. Den skal justeres så den begynder at avancere lige over tomgang ved 950-975 omdr.
Når den kører tomgang (850-900 omdr.) Og du giver forsigtigt gas. Så skal du kunne se med en stroboskoplampe at mærket begynder at flytte sig ved 950-975 omdr. Igen uden slangen på for ellers er det bare dåsens virkning du ser.
Det samme skal man gøre hvis man har en tunet motor der måske kører 1100 omdr. (typisk for en 300 graders knast) I tomgang. Så kan man være nødt til at stramme fjederen lidt så den ikke begynder at avancere allerede i tomgang. Det er ikke til at synkronisere/indstille tomgangsblanding hvis fordeleren står og "roder med tændingen"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote=kristian-k]Jeg mente faktisk at den accelrere dårligt,specielt i lave omdr.Tager meget dårlig gas. Tak for ovenstående gode forklaring. Så lige et tillægs-spørgsmål:Hvordan kan jeg tjekke om avanceringen fungere som den skal, det kunne måske være mit problem eller hva`
det er sjældent at avanceringen ikke fungerer. meget oftere skyldes dit problem en tilstoppet accelerationsdyse i (standard) karburatoren.
Kig ned i karburatoren oppefra. Der er et "bruserrør" der skal give en fin stråle benzin nedad når du giver gas. Hvis ikke, så pil toppen af karburatoren, vip bruserrøret op med en skruetrækker, blæs det igennem med trykluft og monter det igen.
-det giver en verden til forskel
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Frank_Andersen skrev:
Bedre sent end aldrig
0231 146 101 eller 0231 170 034
0231 115 094 eller 0231 170 036 med automatgear
Men de giver alle 0 grader ved 1000-1250 omdr. og 6-12 grader ved 1500 omdr og 22-25 grader total ved 3800.
Medens jeg var i lære arbejdede vi efter et teknisk mærkeblad, som det hedder, hvor VW anviste at man skulle justere den tynde fjeder (den der har indflydelse på hvor tidligt den begynder) Sådan at avanceringen begyndte tidligere. Det er også derfor jeg siger at der hvor den er opgivet til 0 grader ved 1000-1250 omdr. Den skal justeres så den begynder at avancere lige over tomgang ved 950-975 omdr.
Når den kører tomgang (850-900 omdr.) Og du giver forsigtigt gas. Så skal du kunne se med en stroboskoplampe at mærket begynder at flytte sig ved 950-975 omdr. Igen uden slangen på for ellers er det bare dåsens virkning du ser.
Det samme skal man gøre hvis man har en tunet motor der måske kører 1100 omdr. (typisk for en 300 graders knast) I tomgang. Så kan man være nødt til at stramme fjederen lidt så den ikke begynder at avancere allerede i tomgang. Det er ikke til at synkronisere/indstille tomgangsblanding hvis fordeleren står og "roder med tændingen"
YES !
Skide godt Frank - tak.
Jeg er endda så heldig at have en 0231 146 101 - VW nummer 113 905 205AL
Den er jo så lidt speciel da den som du også siger skal stilles 0 grader i tændingen.
Det blir spændende at prøve.
Jeg har også fundet specifikationerne på den. Så må jeg se om den giver de rigtige udslag med strobo-lampen.
( De andre der er nævnt her må jo så også kunne bruges )
Distributor: VW 113-905-205AD or AE, Bosch 0231 167 029 > 113 905 205AL, 0231 146 101
Can Use: VW 113-905-205AA, Bosch 0231 115 078
Points: 01 011
Points Replacement Plate Assy: VW 311-905-227A, Bosch 1237 110 064
Condensor: 02 039
Rotor: 04 033
Cap: 03 010
Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007
Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)
Vacuum Can: 07 138
Ignition Wires: 09 001
Spark Plug: W8AC
Timing Set At:: 0deg TDC @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged
Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv; Centrifugal: 13-16deg @ 2200rpm, 25-28deg @ 3900rpm
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
0 grader ?
Hvis din motor skal køre med 7,5, skal du ikke stille den 0 grader
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okay ja så har jeg ikke fattet det... satans osse
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village