jeg har læst mig lidt frem til at avis adjusters er den "nemmeste" måde at lave ne justerbar forbro selv. Jeg har også læst at centret i forbroen er svejset fast, og skal bankes løs således at bladene kan rotere i/med centret. Efter den procedure er der jo så intet andet end bolten der holder centret og jeg synes det lyder lidt vovet at sætte sin lid til at en bolt kan/skal holde det hel samlet. Er det mig der bekymre mig unødvendigt eller er der noget om snakken?
alle de færdigkøbte forbroer man kan købe er med "avis adjusters", så styrkemæssigt må de siges at være godt gennemtestede.
jeg har lige sænket min busforbro med avis-style adjusters, og jeg synes bestemt ikke det var særlligt enkelt at banke centerdimsen løs, så jeg vil mene at den type hvor man skærer hele centeret ud på forbroen og erstatter den med en justerbar er meget nemmere at have med at gøre.
Til gengæld er det nok noget nemmere at få synet en forbro med avis style adjusters, da der ikke skal svejses så meget på broen
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
ja det er så også der jeg er lidt i syv sind. Jeg kan nok forstille mig det kræver den store hammer at få centret løst, så rent tidsmæssigt er der nok ikke noget at spare i forhold til de andre justerbare anordninger. Men ja som du siger så kræver det en del mere svejsninger end avis modellen, og det har så nok noget at sige til syn hvis man er uheldig.
Jeg ar læst mig til at centret er svejset i forbroen med 3 svejsninger og man kunne bore dem ud uden store problemer. En anden var at varme emnet godt op inden man banker, men slår metallet sig ikke hvis man er uheldig???
Jeg tror at den bedste måde at løsne centerklumpen på er at stikke et kraftigt rør ind i siden på forbroen, og så tæve centerklumpen ud til siden. Derefter kan du lave slidsen som bolten skal bevæge sig i, og igennem den slids, med en dorn, bearbejde indersiden af røret, indtil der er plads nok til den kan bevæge sig frit.
-jeg har aldrig monteret avisér på en type 1 forbro, men på en type 2 sidder klumpen fast med tre store "monster kørnerprikker". jeg ville ikke bore dem ud, for så ville jeg ikke vide hvordan jeg skulle lukke hullerne igen.
Jeg skar simpelthen en en lap ud af røret svarende til halvdelen af rørets omkreds, så faldt klumpen ud af sig selv, men det vil jeg ikke anbefale for jeg havde store problemer med at svejse det fast igen uden at røret trak sig sammen på den ene side og dermed bøjede.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707