Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Johns "Motoropstartsprojekt"

Tags:

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Så vil jeg fortæle lidt om mit "projekt" - hvis man kan kalde det sådan.
Det går ud på at jeg vil gøre alle mine motorer komplete og køreklar. De er alle std. motorer men flere har stået stille i årevis - nogle delvist adskilt - og for at undgå nogle sætter sig skal de nu alle op i min "prøvebænk" som er lavet vha en gammel gearkasse.
Der er 7 motorer ialt.

Den første motor har flere sikkert læst om i denne tråd:

http://vwnettet.dk/forum/topic/21667

Den korte version:
Det er en std. 1300 AB motor.
Et motorhaveri førte til en fuld adskillese da hovedlejet havde sat sig. Da not-hullet i blokken til hovedlejet var defekt blev der eksperimenteret. Nyt not-hul i modsatte blokhalvdel blev boret, og motoren sidder nu i min hverdagsbil og køre stadig uden problemer.( indtil videre ser den endda ud til at være tæt - ikke en dråbe olie nogen steder)




Sort_motor_1.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Motor nummer to:

Denne motor har stået stille i næsten 7 år.
Det er en 1200 D blok med 1300 cylindre og dobbeltportet topstykker og 30 pict-3 karburator. ( en lidt mærkelig blandig af forskelige ting men den går godt)
Det er en af de første motorer jeg lavede. Det var før hjælp fra vwnettet eller andre eksperter. Kun Haynes workshop manual.(Sikkert derfor den sveder lidt hist og her) Det var egentlig bare for sjov da motoren ved en tilfældighed lå på min vej ved en jernhandler.
Den blev hentet hjem og skilt totalt ad - pinligt rengjort og malet.
Ellers bare pakket om bortset fra andre cylindre, stempler og topstykker.
Så kørte jeg med den i et lille år, hvorefter den blev skiftet til en anden, og har stået lige siden indtil nu - komplet var den ikke længere, da der lige var lånt lidt af den både her og der.
Den kom i bænken og fik monteret bla strømfordeler,karburator, indsugningsmanifold og kobling.
Den blev startet op og er nu justeret ind, skiftet olie og tændrør, og er nu komplet og køreklar.
Den kommer nok lige en tur i bilen inden så længe og bliver "brændt" igennem


-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den tredje motor:

Den har jeg kørt med indtil for nylig hvor den fik problemer.
Det kan man læse om her:

http://vwnettet.dk/forum/topic/279754

Problemet blev løst og jeg kørte med den igen i en 14 dages tid inden den blev skiftet med den første motor i dette indlæg.
Det er en helt std. 1300 AB motor.
Den er også justeret op, og fået skiftet,tændrør, benzin og vakumslange, og er nu helt komplet og køreklar.
Den bliver sat på "lager" som reservemotor indtil videre.

AB_motor.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej John. Jeg har selv tænkt på at bygge en motor opstartsbænk, men mon jge nogensinde kommer til det!?! Kan du også tage flere billeder evt lave nogle ledningsdiagrammer, det lader til du er blevet ret hård til det.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den fjerde motor:

Så er min gamle 1200 Jeans motor kommet i prøvebænken.
Det er den originale motor der sad i min Jeans da jeg købte den for 12 år siden.
Den har stået stille i ca. 4 år. Den mangler bla. karburator, kobling og udstødningen er færdig. Først får den dog en god gang motorvask.

Så blev den vasket og fik monteret en 30 pict-3 som er det en Jeans er født med.
Den rigtige strømfordeler blev også fundet.
Den startede fint og blev lige varmet igennem. Det var ikke så slemt med udstødningen alligevel, den kunne nøjes med en omgang lapning, så nu kan den godt holde en sesson mere hvis der skulle blive brug for det.
Den har fået nye tændrør, vakumrør, slange mellem luftfilter og oliepåfyld og fået monteret kobling. Karburator har fået et repkit.
Den er nu justeret ind og er komplet og køreklar.


John
1200_Jeans_motor.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Femte motor:

Så er vi kommet til en gammel 1200 fra 1964.
Det en "ukendt" motor jeg aldrig har haft startet op, så jeg kender faktisk ikke standen på den. Den mangler bla varmekasser, udstødning, strømfordeler og tændkabler.
Som det kan ses er der en der på et tidspunkt har monteret generator på den.
Den kommer i prøvestanden i dag, så må vi se om der er noget tilbage i den som er noget værd.
Første problem - begge bolte til udstødning er knækket på det ene topstykke - så vælger at skifte topstykket da jeg har et andet.
Den store remskive er også helt skæv, så den skal også skiftes.

Så har den fået en grundig gang motorvask og toppen er hevet af så den kan få et andet topstykke. Ny remskive er også monteret.

Indsugningsmanifolden viste sig at være totalt lukket af koks så fandt en anden.
Ny udstødning monteret og fandt et par varmekasser til den.

Så blev den startet første gang.

Det var ikke sjovt - olien pissede neden ud!!!!
Den her en revne i blokken i højre side mellem svinghjul og cylinder "1"
Der er kun en løsning - skille lortet ad og bygge det hele over på en anden blok.

Så blev den klar - bygget over på en anden blok. Pakket om med nye pakninger og stødstangsrør. Nu kører den.


John
Gammel_1200_3.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) per w Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej ku læse du havde problmer med at få et leje a i det andet forum, men det lykkes har selv prøvet det en gang på en 427 big block men der tog jeg og lagde krumtaben i fryseren og tog den op efter en dags tid.så rullede jeg sølvparpir omkring akslen og varmede lejet op så ryger det lige a.vh per
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for rådet Per.
Jeg håber bare ikke jeg nogensinde får brug for det igen - det er en klam følelse når en motor sætter sig :-(


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply

You must log in to post.