Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor Køling?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis jeg vil Køle min motor yderligere hvad kan jeg så gøre?? har set en oliekøler hos CSP som sidder samme sted som std. Men Køler den bedre?? Køleren hedder 8-pass??

Motoren er en 1914 som efter hvad jeg har fået fortalt skulle blive for varm efter 20 min tæsk.. er det normalt?? der er 1,5 L. ekstra sump på og oliefilter adapter. Og glemmeskjole.

Er der nogen former for ekstra køling der måske kunne hjælpe?? Vil ikke begive mig ud i FullFlow.
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis ikke du vil køre med frontoliekøler så --

Er det 20 km på motorvej ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det ville jeg helst undgå.... Men hvis det er nødvendigt... Men kan der købes et sæt så det kan monteres uden at lave fullFlow?? Altså uden at skulle bore og skære gevind i blokken?
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja du kan jo erstatte den originale med en adaptor og så en frontkøler.

At skifte den med en større hjælper ikke nævneværdigt.

Kunne dit problem være at olien slet ikke kommer op i oliekøleren pga. for stor pumpe ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) holmnibe Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej hummel ring lige til mig
jeg har måske noget du kunne bruge til det
Mvh Kim
Ps Det her er med indbygge thermostat
Billede_005.jpg
Billede_006.jpg
Billede_007.jpg

(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Pumpen skulle gerne være den der følger med til kittet hvor du for oliefilter holderen... Og den er der da flere der køre med, så hvorfor skulle der være problem med den??

Hvis jeg køber en adapter og fjerner den originale oliekøler.. Også sætter olikøleren i front.. bliver bilen så ikke varm ved lavere hastigheder? F.eks Tomgang??
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Tommy.
Jeg har bygget en t4 oilekøler ind i doghouset og har sådan en maxi pumpe på som du kan se Niels Erik også har på sin buggy. Det synes jeg virker fint. Fra pumpen er der de to udtag. Du kan så vælge at have en termostat med ekstra køler eller kun oilefilter afhængig af hvor meget køling du skal have.

http://vwnettet.dk/pictures/4/5/16954/DSC_0004.jpg?1170711168
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Skulle gerne have køling så jeg kunne køre på motorvejen i længere tid af gangen.. selvfølgelig ikke med klampen i bund hele tiden men måske med 120-130? Ved ikke om sån en adapter ville være nok? Har jo også 1,5 l ekstra sump og filterholder...
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis dine pumpetandhjul er større en 26mm så virker det ikke sammen med std. reduktionsventiler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
og for at aflive myten om at en tunet motor kræver kæmpemæssige oliepumper, så kan jeg sige at jeg har kørt 2 sæsoner med 21mm oliepumpe... og efter hver sæson blev motoren skilt ad og der var ikke skyggen af slid på lejer eller krumtap.
Sidste sæson kom der så en 26mm pumpe i.... fordi jeg troede det var bedre.

Jeg har altid kørt min motor pænt varm inden jeg har fyret den af - men så er den til gengæld også blevet fyret af næsten hele tiden ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Når jeg skrev til dig at motoren blev varm ved fuld gas i 20 min- så mente jeg med fuld gas i 20 min. Det vil sige 190-200 kmt hvis du køre med standard gearkasse,og store bagdæk.
Da jeg havde motoren nåede olien op på ca 110 grader ved normal motorvejs kørsel,dvs 110-130 kmt.
Det er i orden at du spørger mig på pm, men hvis du bagefter skal kontroler om det jeg skriver passer, i det åbne net-Så skal du citer mig korekt!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis du skal kunne "cruise" med 130, og det mener jeg at man skal. Det er min faste overbevisning at man skal kunne køre afslappet uden bekymringer op til 150 på lange stræk. Men på en luftkølet motor vil det kræve ekstra oliekøling og frontmonteret. Alt andet hjælper ikke.
Jeg har aldrig selv lavet en type1 motor med 94 mm. cyl. Men de skulle efter sigende køre varmere end 85,5-90,5. Det eneste man kan gøre er at bruge det bedste blæserhus, som VW har udviklet, og så ekstra oliekøling.

Det kan da godt være at alle de store tyske tunere har taget fejl og gjort forkert i mange mange år.
Men de solgte motorer, som de har været nødt til at give noget garanti på. Og de motorer er da helt klart blevet brugt til at køre om kap på de tyske motorveje.
Alle disse firmaer solgte sæt til montering af frontoliekøler.
Jeg mener ikke man kan sammenligne USA, hvor de fleste dele kommer fra, med det tyske marked. Man kører ikke så hurtigt i USA. Ikke på gaden ihvertfald. Hvis man bygger en 200 HK motor og triller rundt i tomgang, så bliver den ikke varm.
Men hvis den skal udvikle 100 HK for at drive bilen med 150 km/t. Så udvikler den mere varme og den har kun den køleflade (topstykker og oliekøler) som VW har lavet til 50 HK.
Der er kun en vej: Køl olien !

Jeg har lavet nogen få tunede 1600 motorer og en 1968cc (74x92) og vi kørte altid med frontoliekøler. I den kolde tid dækkede vi køleren helt eller delvist, for de var for længe om at varme op.

Men jeg opgav type1 til fordel for type4 for 25 år siden. Men de kræver også frontoliekøler. Især da når man fjerner den originale af pladshensyn.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
95% af vejen er jeg enig med Frank. Det eneste jeg vil tilføje er, at i de seneste 5-6 år er der blevet udviklet bedre knastaksler, bedre topstykker (flow og forbrændingskamre) og udstødninger, som alt ialt gør,at motoren udvikler mindre varme og derfor behøver mindre køling. Men en front monteret køler er altid godt.
jeg har nogle gange gjort det, at jeg brugte den originale T1 1303 køler, og så monterede en lille Setrab el. lign. (eller en std T1) køler mellem gearkasse og fjederplade, som så fik en ledeplade monteret, således at luften blev tvunget op gennem køleren, selvom den sad "højere" end bunden. Det virker fint til de fleste, men det slår aldrig en frontmonteret.

Og de der bypass 8 rækkes nogen der skal du SLET ikke bruge som erstatning for den originale. Det er et meget dårligt bytte. De kølere var noget man brugte for 15 år siden. Idag er de forældede. (Man kan dog bruge dem som tilskuds kølere, hvis man liige mangler at tage broden af en lidt for høj temperatur under belastning.)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lækkert med noget God respons :)

Niels-erik, Jeg undskylder at jeg har citeret dig forkert.. Misforstod dig simpelthen bare i PM'en.. troede at når du skrev 20 min, så var det alm. motorvejskørsel, hvilket jeg hurtigt kunne blive træt af :) Sorry...

Jeg mener også at 130 ville være en passende cruiser fart og hvis den kan det er det fint til mig...

Jeg vil prøve at få den samlet færdig og kører en lang tur i den også se hvad der sker..

endnu engang Tak for god Respons..

Hummel
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com

Reply

You must log in to post.