Stoppet forvarmerør
Jeg har en indsugningsmanifold med et stoppet forvarmerør.
Jeg har prøvet at rense det vha et gammelt koblingskabel på skruemaskinen men jeg kan ikke få hul igennem.
Er det et eller andet kemisk man kan bruge til at opløse det koks der er deri?
Hvad gør i?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg ville finde en bedre brugt manifold og ikke bruge mere tid på det.. Hvis koblingskablet ikke duer, så sidder det godt fast.
Ja er også hvad jeg har overvejet. Tænkte bare om feks citronsyre eller lignende måske kunne opløse det. Men det kan jeg jo lege lidt med.
Det er en indsugningsmanifold til en 1200 34hk - kan man købe sprit nye ?
Evt hvor?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Sådan noget koks skal nok tages med petroleum eller dieselolie. Vand og syre vil nok ikke have den store effekt.
Men som den anden Anders siger...
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=anzeige&wkid=66103930770&rub1=Engine&rub2=Intake+Manifolds,Intake+Manifolds+Type-1
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
CSP har bare ikke til 1200 så vidt jeg kan se.
De er alle til dobbeltportet.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Kaustisk soda. Men pas på, det eksploderer hvis man blander det forkert.
Det er pulver, men det er vigtigt om man blander vand i pulveret eller omvendt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Kaustisk soda. Men pas på, det eksploderer hvis man blander det forkert.
Det er pulver, men det er vigtigt om man blander vand i pulveret eller omvendt.
Ov ja - det prøver jeg - tak
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
et knækket eller oversavet håndbremsekabel - hvor der er lus der hvor det er knækket - også en boremaskine i den anden ende - virker fortræffeligt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
et knækket eller oversavet håndbremsekabel - hvor der er lus der hvor det er knækket - også en boremaskine i den anden ende - virker fortræffeligt
Det prøvede jeg først men det virkede ikke - det er helt lukket ca midt på - nu er det spændt op i skruestikken med rørerne opad, helt i vatter, og har hældt en opløsning af Kaustisk Soda ned i begge ender og så får det lov til at stå til i morgen. Der sker noget derinde for rørerne blev hurtigt meget varme.
Afløbsrens virker sikkert også - men det indeholder vist også kaustisk soda.
John
PS: Det skal være lidt giftigt før det virker ordentligt.. hehe
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
skriv til leth i extra bladet. hvis han ikke ved, jamen så kan det bare ikke lade sig göre ;o)
Jeg kan ikke huske hvem, men han gjorde det samme med 4 stempler. Der lå krydspindene tilbage næste morgen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Natriumhydroxid er en meget stærk base.. Også kaldet Kautisk soda eller Afløbsrens
Jeg ville nok løbe ud hurtigst muligt og hælde det ud.. Det reagerer hurtigt og spiser også din manifold hvis den bare får tiden til det.
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
Zster skrev:
Natriumhydroxid er en meget stærk base.. Også kaldet Kautisk soda eller Afløbsrens
Jeg ville nok løbe ud hurtigst muligt og hælde det ud.. Det reagerer hurtigt og spiser også din manifold hvis den bare får tiden til det.
Nej - nu har det stået natten over - og der er stadig ikke hul igennem.
Men der kom meget blar ud - den har fået en blanding mere så må vi se.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ok.. Kan kun fortælle hvad jeg ved fra Kemitimerne på gymnasiet :)
Har set alu blive spist men hvor hurtigt det går før en manifold "dør" ved jeg ikke.
Hvis det virker er det helt kanon. :)
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
Forvarmerøret er ikke lavet af aluminium - det er et jernrør.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Hej , virker sodaen ,er der hul igennem??
mvh Henrik.
Jeg er ikke kommet ud til værkstedet endnu i dag pga sne.
Har lige været ude og skovle sne helt vildt, så vi må se senere på dagen om jeg kan få kæmpet mig frem og se på resultatet :-)
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
OK,har selv lige skovlet,meget sne her på bornholm osse!
Men værkstedet er tæt.
mvh. Henrik.
I den ellers udemærkede engelske bog, der vistnok hedder "how to restore a vw bug", BR
Hej du kommer aldrig igennem med al de giftige kemikalier
du kan købe dig fattig, og bruge en masse tid på dette.
Hvis du ikke kan få fat i et andet så bor et hul i enden
og så bruge et lang bor i boremaskinen og så bore dette
ud og vupti så er der luft i gennem og så svejser du
hullet til, så er den som ny.
Det er mit gode råd. Gør det let for en.
MVH TLS
TLS skrev:
Hej du kommer aldrig igennem med al de giftige kemikalier
du kan købe dig fattig, og bruge en masse tid på dette.
Hvis du ikke kan få fat i et andet så bor et hul i enden
og så bruge et lang bor i boremaskinen og så bore dette
ud og vupti så er der luft i gennem og så svejser du
hullet til, så er den som ny.
Det er mit gode råd. Gør det let for en.
MVH TLS
God idé - det vil jeg prøve hvis ikke der snart bliver hul igennem, for der kommer altså en masse skidt (sod) ud efter hver gang jeg prøver med Kaustisk soda.
Nu har den fået af to omgange men det er stadig ikke hul, så jeg har helt en omgang mere i så må vi se i morgen.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ok.. det tendensere en annekdote, men på den havn hvor jeg "voksede" op, brugte fiskerene nogen gange at "brænde grisen ud af skorstenen" når deres afgangsrør på kutteren var kokset til.
De lagde den i diesel natten over og stak ild til den med en skærebrænder..så lå den med en kraftig røgudvikling i et par timer indtil koksen var forbrændt..
og således gik der leth i diskusionen alligevel..
R
hej der
Da jeg helt sikkert har samme problem skal jeg lige høre et par detaljer :
hvordan kan man mærke om forvarme rørene er tilstoppede, altså hvordan reagerer motoren?
Skal der være samme diameter hele vejen igennem forvarme rørene, hvis man laver "koblingskabel på boremaskine" tricket, kan man så forvente at kablet kommer ud af den anden ende, eller vil der være en væg i midten?
Da jeg prøvede ovenstående stoppede kablet efter 20-25 cm, så har det måske ikke haft den store virkning?
hej fra Ronnie
med en motor, der konstant går ud ved hvert stop, men ellers kører fint.
der er hul hele vejen igenem hvis det ikke er tilstoppet.
Forvarmningsrørets funktion er jo at holde indsugingsmanifolden varm, hvis det er tilstoppet, kan man (selv om sommeren) se is omkring den lodrette del op til karuratoreren, -især efter man i længere tid har kørt med lidt gas og høj fart (oftest motorvej).
-Generelt vil jeg sige at hvis motoren går ud hvergang man kommer til en motorvejsafkørsel, og man er 100% sikker på at tomgang, tænding, og alt andet er som det skal være, så er det nok forvarmningsrøret der er tilstoppet.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Problemet ved at bruge koblingskabel eller lignende, er at der ikke er garanti for at der bliver fuld lysning gennem røret. Alternativt er at købe et nyt, så er der fuld gennemgang...
Jan_vw