Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
15:26 Split261: Hvad blev der af Pladegården?
13:44 NYBOE: Kontakt til rasser?
23:09 Cisse & Celinas Far: Ja Anders møj hyggeligt??
23:00 Lagerchefen: Lørdag aften på VWnettet, er det ikke hyggeligt....?
13:47 j454: Koblingsplade
14:59 kleinbusRonnie: Yes, Brian og Lars og alle i andre..God weekend !
14:48 Lars Lohse: Lige over brian.. og go weekend.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to: El-galvanisering

(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der bliver jævnligt spurgt til emnet: "hvad er den bedste overfladebehandling". Der er mange forskellige løsninger til forskellige dele af bilen. Når der kommer til mindre og også lidt større dele, så er min absolutte favorit at sende delene til El-Galvanisering.

Emnerne skal være helt, eller næsten helt rene før du sender dem til El-Galvanisering.
Delen dyppes i syre som tager det meste maling (dog ikke pulverlakering) og det tager desuden let overfladerust, afhængigt af hvor længe emnernefår lov at ligge i syrebadet.
Hvis det er emner som er ret rust angrebne, er det nødvendigt at få dem sandblæst først. Tidligere sendte jeg ukritisk alt til sandblæsning, men er nu gået overt til rense så mange af mine dele selv, som det er muligt. Ikke for at spare pengene til sandblæseren, men af den årsag at overfladen bliver langt finere, på emner der ikke har den ru overflade en sandblæsning giver.

El-Galvaniseringen består i at emnerne behandles med zink. Den rene zinkoverflade angribes meget nemt af luftens ilt, med dannelse af såkaldt hvidrust til følge. Dette modvirkes med en efterfølgende behandling i nogle kemiske bade, hvor der ikke påføres strøm. Denne kemiske behandling virker lidt som en konservering af overfladen. Saltene reagerer med overfladen på en måde, så ilten efterfølgende får sværer ved at angribe zinkoverfladen. Denne behandling, som i øvrigt kaldes kromatering, virker derfor korrosionsbeskyttende og bevarer zinkoverfladens udseende i en kortere eller længere periode, afhængig af hvilken kromateringstype man vælger.

Der findes fem typer, hvoraf de tre vigtigste hedder blå, Gul og sort kromatisering. Der kan jo være forskellige årsager til at vælge en af de 3 muligheder. Her er forskellene:

GUL: Mest holdbar og det som VW har brugt siden slut 60´erne
BL
CIMG4416_resize.jpg
CIMG4417_resize.jpg
CIMG4418_resize.jpg

-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, (1963 Stingray :-)
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Måske dumme spørgsmål, men hvordan er overfladen efterfølgende at male på. Jeg tænker på om malingen kan hænge fast på den nye glatte overflade på eks. ankerpladerne?

Har du haft spindlerne skildt af eller er de galvaniseret som de ses på billedet?

Hvor meget koster galvaniseringen, og det må være Gladsaxe Metalsliberi?

Tak, Allan for et lærerigt indlæg.

- Casper
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Når jeg maler den her slags emner, bruger jeg altid 2-komponent epoxy grunder først. Jeg ved dog ikke om det er absolut nødvendigt.

Spindlerne er nyrenoverede, men sendt til El-galvanisering som de ligger på billedet. Alle gummi dele klarer processen uden at lide overlast.

Prisen må I hellere snakke med den lokale galvaniserings anstalt om. Jeg benytter Tempo Krom (Hænger sammen med Gladsaxe Metalsliberi). Prisen er alt taget i betragtning meget rimelig. Jeg blev dog lidt overrasket en gang jeg sendte alle mine opsamlede VW bolte afsted på en gang (der var mange!!!). De hænger hver enkelt del op i ståltråd, og så kan det da godt komme til at koste.

-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, (1963 Stingray :-)
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Hvordan med de dele hvor der er tolerancer på ?

f.eks. der hvor lejerne skal presses ned over spindlerne ?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Tjaaa, man arbejder med en typisk lagtykkelse fra 5 my til 20 my. Så er det jo et spørgsmål om dine tolerancer kan klare det?
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, (1963 Stingray :-)
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Allan_Wind skrev:


Spindlerne er nyrenoverede, men sendt til El-galvanisering som de ligger på billedet. Alle gummi dele klarer processen uden at lide overlast.



Det er en vigtig grund til, at jeg i fremtiden kraftigt vil overveje din metode!

Det ser jo knaldhamrende godt ud, det du har fået lavet. Nu tænkte jeg lige på, om hvordan emnerne vil tage sig ud, når de har kørt i det danske vejr i mange år? Så skal man , ud fra din beskrivelse, først sandblæse, derefter få det el-galvaniseret og hvis det skal se ordentligt ud, spartles inden man maler det?

-------------------------------------------
VW 113 de luxe 1963 og VW 1302 LS cabriolet 1972
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 10 years siden | | | |
cool det dejlige billeder :) Jeg prøvede at lave et lille forsøg med el-galvanisering da jeg havde gnisten vdr. min hjemmeside - http://www.rustfjerner.dk men min viden og evner rakte ikke særlig langt... havde man bare gået på HTX stadigvæk (try not to hate me), så kunne man jo have spurgt sin kemilærer (peter ulrick) og en svagsstrømsingeniør (jens tønning) og fået en kammerat (jens jørgensen) med på ideen og dyrket det til man fandt ud af det... - ja i sine dagdrømme kan alt lade sig gøre...

nej, jeg tror der er noget knowhow bag det man ikke bare lige sådan finder ud af (mht. ideel strøm og opløsninger og jeg aner det ikke), så jeg kan godt forstå det er en forretning.


farven på det ovenstående forbinder jeg med beslagene på krængningsstabilisatoren på min '63er bobbel, så nu kan jeg jo ligsom regne ud at de har fået turen.

tak for indlæget herfra i alt fald! :)
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Hej Allan

Jeg er nødt til at spørge mere ind til dine leje huller til bundboltene. Bruger Du dem som de er eller honer du eller på anden måde sikrer dig at dine rullelejer ikke senere tager skade.
Gælder iøvrigt også dine hjulaksler, kan Du få et leje ind over uden problemer eller skal den lige have en gang med smergelærred ?
Helt enig i at det ser kanon godt ud og at det giver en meget ren og perfekt overflade.
Jeg bruger Jyderup Sandblæseri når jeg skal heve elgalvaniseret, har i øvrigt en stak bolte og ophæng mm. dernede lige for øjeblikket.

Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Jeg giver lige bundboltenes lejehuller en hurtig omgang med noget meget fint slibepapir, bare for at sikre at der ikke er nogen ujævnheder der generer. Overfladen er meget fin allerede, bare en smule mat.

Jeg tror ikke der er noget problem i at få lejeskålene ind over akslen, men hvis der er, får den lige en hurtig slibning.

man kan jo også sende hjulcylindre afsted, men det kræver så også en let honing før de kan samles igen.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, (1963 Stingray :-)
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Eksempel på Blå (sølv) og et låsebeslag på min bus:
CIMG3460_resize.jpg

-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, (1963 Stingray :-)
(permalink) Elnef Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Jeg blev dog lidt overrasket en gang jeg sendte alle mine opsamlede VW bolte afsted på en gang (der var mange!!!). De hænger hver enkelt del op i ståltråd, og så kan det da godt komme til at koste

Hos den lokale galva mand her i Aalborg har de en form for gitter tønder til småting såsom bolte og skruer lidt nemmere end at hænge op og prisen er god
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Elnef skrev:
Jeg blev dog lidt overrasket en gang jeg sendte alle mine opsamlede VW bolte afsted på en gang (der var mange!!!). De hænger hver enkelt del op i ståltråd, og så kan det da godt komme til at koste

Hos den lokale galva mand her i Aalborg har de en form for gitter tønder til småting såsom bolte og skruer lidt nemmere end at hænge op og prisen er god



præcis.... gav ca 500,- for 30-40kilo blandede bolte/møtrikker (så er der frit valg mellem gul/sølv)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |
Rasser: Har du så selv renset alle delene inden eller gør de det for én?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |
warp skrev:
Rasser: Har du så selv renset alle delene inden eller gør de det for én?


Du kommer bare med alt dit beskidte lort, og så henter du alle dine "nye" sager.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kenny19821 Member
Skrev for 8 years siden | | | |
Rasser her du et navn på dem i aalborg
-------------------------------------------
Kenny
Vw T2 Early Bay Westy 1969
(permalink) langeberg Member
Skrev for 8 years siden | | | |
H-H elgalvanisering...tror jeg nok de hedder-...mvh jan
(permalink) jesper jmj Member
Skrev for 8 years siden | | | |
jeg har lige lagt en helveds masse bolte og beslag i en kasse med citron syre i det har taget alt rust så der kun er ren jern tilbage så skal de afsted til galvanisering
(permalink) AC Member
Skrev for 8 years siden | | | |
længe leve El-galvanisering :)

AC
IMAG0084.jpg
IMAG1546.jpg

-------------------------------------------
Mobil nr: 25154378
http://www.kit-car.dk
http://www.buggyforum.dk
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 8 years siden | | | |
AC skrev:
længe leve El-galvanisering :)

AC


ornlig sygt..
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) vwmanden1979 Member
Skrev for 8 years siden | | | |
El-galvanisering ? hva koster det
-------------------------------------------
vw-clubfyn
Mail : vwmanden@gmail.com
Tlf : 28742739
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 8 years siden | | | |
vwmanden1979 skrev:
El-galvanisering ? hva koster det


ca' 8,- pr. kg...

det er det vi gi'r ude på arbejdet

Karsten
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) vwmanden1979 Member
Skrev for 8 years siden | | | |
okay ved i hvor på fyns det kan laves
-------------------------------------------
vw-clubfyn
Mail : vwmanden@gmail.com
Tlf : 28742739
(permalink) SoLow Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Slå op på de gule sider.. findes det, findes det der ;-)
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar

ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
(permalink) cardude Member
Skrev for 8 years siden | | | |

er der ikke nogen der var hvordan man kan elgalvanisere selv?

jeg ved godt at det er st stykke zink og emnet der skal sættes strøm til i vand, men hvad med vandet, skal der soda i?

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

På fyn :

http://www.nof.dk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply »

You must log in to post.