Interessant artikel - der står nu ikke det, du refererer til.
Artiklen siger, at bor er et slid-additiv - der står ikke, at det har noget med kølingen at gøre. Der står også at bor tilsættes for at kunne reducere indholdet af zink uden at forringe slidbeskyttelsen. Det er uden tvivl korrekt - men ikke den eneste måde at opnå den effekt på.
Forfatteren synes lidt på gyngende grund når han kobler zink/bor indholdet til luftkølede motorers særlige krav. Det aner han ingenting om - han ANTAGER at fordi Porche og Harley anbefaler disse olier, er det nok fordi de olier er særligt velegnede til luftkølede motorer - han ANTAGER også, at der er zink indholdet, der er afgørende for Porsches anbefaling. Det er helt udelukket, at en sådan anbefaling skulle basere sig på kun disse indholdsstoffer - der er mange andre, og sikkert vigtigere faktorer i spil.
Jeg kan kun se at artiklen giver en række fornuftige og sikkert korrekte argumenter for zink og bors betydning - men det har med slid at gøre - og er ikke noget specielt for luftkølede i forhold til vandkølede motorer. Man kan dog ikke konkludere, at KUN olier med højt indhold af disse stoffer giver god slidbeskyttelse.
Farmer - kan du finde Klaus Tunings Duckhams/Castrol test ? Den er ikke på hans hjemmeside ? - eller har du anden adgang til indholdet af bor og zink i Duckhams ? - jeg har kun for Castrol.
Roar
http://www.CastrolShop.dk
PS! Nej jeg ved ikke hvorfor RS blev taget ud - jeg har ikke hørt om det før - hvornår var det, og hvorfor skete det? Jeg kender kun til en reformulering, der skete for et par år siden, men det tror ikke mange opdagede. I øvrigt er Castrol TWS den der ligner den gamle RS mest i dag - og nej, TWS hører ikke hjemme på en gammel VW.