Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Duckhams Lukket...! Hvad så...?

Tags:

(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej drenge...

Da Olie producenten Duckhams er lukket...! skal jeg til at
kører et andet mærke...

Hvad for en mærke skal jeg så kører, og hvorfor...?
hvad kører i andre på/med...?

og er der nogle mærker man skal undgå, og nogen der er at foretrække...

mvh 12cm
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Uha, det er lidt af et hvepsebo du bevæger dig ind i... Der er mange meninger og holdninger om den sag.. næsten som religion..
Personligt mener jeg at hvis du skifter olien tit, betyder det ikke så meget hvilken olie du bruger, de overholder jo alle de krav de skal..
-------------------------------------------
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvilken motor er det til, og hvilken olie plejer du at køre med?
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
castrol laver også 20/50 - og det kan fåes ved THansen ;-( .... men det er nok ikke helt lige så godt - men i mangel på bedre - penzoil lavede det også engang , ved vwmorten har kørt på det - men jeg har ikke selv testet det

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ved ikke hvad der er på den nu, her lige over taget bilen i efteråret...
(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det kan sq da ikke passe at der ikke er en olie der er lige så god som duckhams...!
ps. det er en 1500 uden det helt vilde...
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jo vi er mange der har kørt med det i mange år fordi det liiiige var lidt bedre - end de andre - også var det ovenikøbet billigt - men du kan køre på alle mærker - men helst 20/50 - og bare det er mineralolie - ikke noget fy fy fuldsyntetisk der ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så er det godt jeg lige har bestil de sidste 9 liter duckhams jeg kunne søve op i vest-jylland... men vi skal jo have fundet en afløser...

mvh 12cm
(permalink) Motorik_Mogens Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og du har selvfølgelig været i Bilka og kigge ikke ??
Købte Duckhams på tilbud der for 1 mdr. siden - men det var jo nok restlageret der røg der....
(permalink) André Member
Skrev for 17 years siden | | | |
se her http://www.vantage.dk/racing_olie.htm
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg har kørt 10/40 fuldsyntetisk i en nødsituation engang.... faktisk virkede det til den kørte koldere ved langvarig høj motorvejshastighed.

ellers er jeg gået over til alm. billig mineralsk 15/40.... esso eksempelvis
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) ploug Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://castrolshop.dk/shop/frontpage.html
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg tager lige kontakt til det der vantage i morgen... og så for I lige melding,
om hvad de siger... tak for hjælpen, igen drenge...
mvh 12 cm
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bilkas 15/40
Og ja Rasser du kan godt have oplevet en lavere olietemperatur. Gene berg påstod det var fordi at syntetisk olie ikke er så god til at transportere varme. Altså optage varmen fra f.eks. topperne.

Dette har jeg fået bekræftet af en "oliemand" Man kan bare ikke sige det generelt om syntetisk.
Nogle olier er opbygget som små kugler, der rører kuglerne ikke med ret stor overflade, så den er ikke så god til at overføre varme.
Andre er opbygget som lange tråde eller fingre der kan nå hinanden langs sidderne, altså med en større overflade.

Jeg vil bruge en såkaldt "allfleet" olie på en luftkølet. Typisk de billige 15/40 der kan købes. Læs på dunken. De overholder faktisk ret strenge krav.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Som hovedregel bør I anvende Castrol Classic XL 20w/50 til folkevognene - til de ældste måske Castrol Classic XL 30, som de oprindeligt kørte på.

Olierne finder I nemmest på http://www.castrolshop.dk - her kan I handle i webbutikken og I finder også henvisning til lokale forhandlere.

Hilsen
Roar

http://www.castrolshop.dk / Vantage
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://thansen.dk/product.asp?c=825945118&n=1706609938&pn=1721149914
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Som hovedregel skal i holde jer LANGT fra Castrol til de luftkølede. Der er ikke nok Bor og Zink i deres blend. Det er påvist mange gange. Til alt muligt andet er det garanteret ganske fint, bare ikke til T1/4 luftkølet.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis vi skal holde os fra Castrols. og Duckhams er lukket... Hvad skal vi så køre på??
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Farmer - det er da vist en værre ammestuehistorie, du bringer til torvs. Der er slet ingen hold i at bor og zink skulle være særligt betydningsfulde på en luftkølet motor.

Zink er et anti-slid additiv, og lige betydningsfuldt på alle motorer - og i øvrigt er der masser af Zink i Castrol Classic XL 20w/50.

At bor skulle have nogen særlig betydning på en luftkølet motor, er en stor gåde for Castrols teknikkere ... det må du uddybe, så de kan blive klogere.

I øvrigt skulle det undre mig alvorligt, hvis Duckhams 20w/50 skulle have en bedre specifikation en Castrol 20w/50 på dette område - begge olier produceres samme sted (samme ejer) - blot er (var) Duckhams koncernens lavprismærke med skrabede formuleringer.

Køb i trygt Castrol Classic - også til luftkølede VW'er.

Roar
http://www.CastrolShop.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
"At bor skulle have nogen særlig betydning på en luftkølet motor, er en stor gåde for Castrols teknikkere ... det må du uddybe, så de kan blive klogere."

Ja måske. Men de troede osse de havde genopfundet hjulet da "RS" olien kom. Gad vide hvorfor den blev taget af markedet igen, omformuleret og genindsat et år senere ???
- Og ja, indholdet af bor har stor betydning på køleegenskaberne i en luftkølet benzinmotor.

Her. Så kan selv jeres teknikere blive klogere på det ;-):

http://www.lnengineering.com/oil.html

Og nej Duckhams og Castrol VAR hvertfald ikke ens for omkr. 1½ år siden. Der blev der nemlig foretaget en sammenligningstest af 6 forskellige olier i Tyskaland af firmaet Klaus Tuning og GJR. der påviste de forskelle mellem de to.
PS. Det er iøvrigt det samme med Mobil. Efter at de blev opkøbt for hvad 5 - 6 år siden, er deres olier heller ikke så gode til luft kølede motorer mere.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Retrobug Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kører idag ALTID på 76 20w-50 - har lært mig på den hårde måde at olie ikke bare er olie... ingen problemer mere og min motor kører op til 15 grader køligere !
76.jpg

-------------------------------------------
I'm not impressed easily. Wow! A blue car!
IPhone: 25576904
(permalink) André Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok så håber da at jeg ikke smadrer min 30hk da jeg har skiftet til castrol classic xl 30 inden jeg satte bilen hen for vinteren, det vil jo vise sig i den kommende sommer
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Interessant artikel - der står nu ikke det, du refererer til.

Artiklen siger, at bor er et slid-additiv - der står ikke, at det har noget med kølingen at gøre. Der står også at bor tilsættes for at kunne reducere indholdet af zink uden at forringe slidbeskyttelsen. Det er uden tvivl korrekt - men ikke den eneste måde at opnå den effekt på.

Forfatteren synes lidt på gyngende grund når han kobler zink/bor indholdet til luftkølede motorers særlige krav. Det aner han ingenting om - han ANTAGER at fordi Porche og Harley anbefaler disse olier, er det nok fordi de olier er særligt velegnede til luftkølede motorer - han ANTAGER også, at der er zink indholdet, der er afgørende for Porsches anbefaling. Det er helt udelukket, at en sådan anbefaling skulle basere sig på kun disse indholdsstoffer - der er mange andre, og sikkert vigtigere faktorer i spil.

Jeg kan kun se at artiklen giver en række fornuftige og sikkert korrekte argumenter for zink og bors betydning - men det har med slid at gøre - og er ikke noget specielt for luftkølede i forhold til vandkølede motorer. Man kan dog ikke konkludere, at KUN olier med højt indhold af disse stoffer giver god slidbeskyttelse.

Farmer - kan du finde Klaus Tunings Duckhams/Castrol test ? Den er ikke på hans hjemmeside ? - eller har du anden adgang til indholdet af bor og zink i Duckhams ? - jeg har kun for Castrol.

Roar
http://www.CastrolShop.dk


PS! Nej jeg ved ikke hvorfor RS blev taget ud - jeg har ikke hørt om det før - hvornår var det, og hvorfor skete det? Jeg kender kun til en reformulering, der skete for et par år siden, men det tror ikke mange opdagede. I øvrigt er Castrol TWS den der ligner den gamle RS mest i dag - og nej, TWS hører ikke hjemme på en gammel VW.



(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Andre,

Kør du trygt dine 30 hk igennem med Castrol Classic - det er der masser af andre gamle VW'er der gør.

Roar
http://www.CastrolShop.dk
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kørte i mange år med Valvoline. Men så kunne jeg ikke få 20W-50 hos dem mere... Undersøgte dog ikke markedet yderligere for at finde det.
Jeg gik nemlig over til Quakerstate Motor cycle oil som er "beregnet" til luftkølet HD'ere. Synes sku min motor gik mere lydløs med Quakerstate end med Valvoline'en... Men sikkert bare indbildning :-)...

4-Cycle Motorcycle Engine Oil:
Quaker State® Small Engine 4-Cycle Motorcycle Oil is formulated with high-quality lubricating stocks and additives to provide high-temperature protection. High film-strength agents protect against wear and scuffing of pistons, rings, cylinder walls and gearboxes. Non-friction modified for excellent performance in wet-clutch gearbox transmissions. Available in SAE 10W-40 and 20W-50 grades for all-temperature protection (API SG, SH, SJ).
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com

Reply »

You must log in to post.