Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Duckhams Lukket...! Hvad så...?

Tags:

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg bruger Høyers IQ-X PLUS 15W40 (fancy navn) koster 119,- for 5 ltr, og det virker fint. Det skal lige siges at den eneste gang jeg har oplevet at min 13oo'er IKKE har spildt olie var da jeg havde skiftet olie (ved en fejl godt nok..) til Shell Helix Plus 10W40 som er en semi-syntetisk olie. Hvorfor ved jeg ikke..
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ingen fidus at bruge motorcykelolier - tvært imod.

Grunden til at der findes specielle MC-olier skal findes i, at de fleste MC'er har vådkobling - og mange de gode additiver i bil-olie, vil få koblingen på MC'erne til at fedte. Det har intet med luftkølingen at gøre - problemet er præcist det samme med vandkølede MC'er.

Sammenlignet med bilolier, er motorcykelolier typisk baseret på bedre basisolier - men med ringere additivpakker - bl.a. til slidbeskyttelse.

Roar
http://www.castrolshop.dk
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu alle jer kloge olie-folk er ved at komme med råd, kan i så ikk lige fortælle hvad der egentlig vil ske hvis man køre på en billig olie fra feks Bilka?
Og med en syntetisk olie? Eller semi-syntetisk?
I snakker om slid - bliver motoren slidt væsentligt hurtigere hvis man bruger andre olier end mineralsk?
Har aldrig tænkt på det med olie som den store videnskab, da jeg har haft opfattelsen af at kviliteten på olie i dag er betydeligt bedre end den var i 50-60-70eren - også på de billige olier.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
John,

Billig olie er som regel billig, fordi der er sparet på råvarerne - fx sparet på additivpakken, så du får ringere slidbeskyttelse - eller sparet på viskositetsregulatorerne, så din 20w/50 olie hurtigt mister sin elasticitet og kommer til at virke som en flad 30-olie - fx fordi den ikke tåler den uundgåelige benzinforurening.

Til en gammel VW til hobbybrug og med begrænset kørsel kun om sommeren er mineralsk olie helt fin - i store træk får du bare større udgifter af semisyntetisk eller fuldsyntetisk olie. Det er noget helt andet med en moderne Golf .... Nogle fuldsyntetiske olier har det endda med at ødelægge materialet i visse ældre pakningstyper - så pas på med det.

Det er langt vigtigere, at du med dyrere og mere moderne olier også får langt mere effektive rensemidler i olien - det er dem, der gør det muligt at køre 45.000 km mellem olieskift på en moderne bil. Hælder du den slags olie på en slidt gammel VW motor, risikerer du at den pludseligt begynder at smøre motoren udvendigt også - det skyldes at den renser de gamle aflejringer ud, og ofte er det dem der holder pakningerne tætte. Har du en renoveret motor, kan du i princippet godt køre med moderne olier - blot du får ordentlig vedledning i valg af en velegnet olie.

Kvalitet er ikke absolut størrelse - det afhænger af hvilken motor olien skal på.

Roar
http://www.CastrolShop.dk
(permalink) TLS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej disse har også billig 20w50 olie
Nymann Autoparts.
http://www.cdcardic.dk/
MVH TLS
Sonic_20w50.jpg

-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har ikke brugt andet end Bilkas 15/40 på luftkølede, og vandkølede biler i mange år. Det er jo typisk en såkaldt "allfleet" olie, altså en olie der også kan bruges til turboladede dieselmotorer i traktorer, lastbiler og person og varebiler der ikke kræver letløbsolie. Pga. at det er en dieselolie opfylder den ret strenge krav til renseegenskaber.

Det jeg har bidt mærke i er at med denne olie så bliver ventilmekanisme og dæksler pænt rene efter et stykke tid. Dette kan jo også være fordi at mine kunders biler pludselig får skiftet olie for hver 7500-8000 km.
De luftkølede synes ikke at have så meget ventilstøj.

Når jeg har det sådan med et produkt som jeg har brugt i 20 år, gider jeg ikke skifte.

På min(e) Polo(er), med hydrauliske løftere, bruger jeg Mobil 10/40 Super S.
jeg har prøvet Sunoco, men der syntes jeg at det skrammelen den har fra sine små korte stempler på kold motor, blev mere udtalt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Roar nu skal du jo lige huske at nok kan olieen køre 45000 km men en anden ting er om motoren kan holde til det, man bliver jo advaret om at køre for langt på long life intervaller, bla på grund af lukning af smøre huller i motoren.
Vi har selv en Peogeut HDI og der er 30000 km interval men jeg kunne aldrig find epå at køre 30000 km på olien, og ja det er selv om de sidste 40000 km er køre på 14 måneder og næsten kun lang ture, vil heller ofre den slat olie og filter ved hver 15000 km.
Nu er folk helt paniske med olie til folkevognen, husk lige på hvornår motoren udviklet!!!!! det er lige før du vil kunne hælde madolie i og motoren køre stadigvæk.
Folk glemmer tit på deres moderne bil at kigge på hvad olien skal opfylde inden de køber olie, gjorde folk de vil de se at selv en billig olie idag opfylder de flestes krav, lige bortset fra longlife.
mvh jesper
-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Thomas 12cm Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej igen drenge...

Det lader til at der er lige så mange meninger om olieér, som der er folk...
Men det ser da ud til at vi kan blive nogen lunde enige om talende 20/50...

Jeg har købt Castrol 20/50 Classic... og så må vi jo se hvad der sker...
Brander lortet sammen, så får I lige en melding, og Castrol en hilsen...

Tak for hjælpen igen Drenge

mvh 12cm
(permalink) Elnef Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Roar
http://www.CastrolShop.dk

Jeg har sådan en "pjalt" af en Type4 motor rimeligt tunet 222hk hvor jeg har kørt med 20/50 Duckhams og det har virket fint i mange år
hvilken olie vil du foreslå til sådan en motor ?

John
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Roar

Jeg har en knap så tunet type1 1914cc med omkring 100hk. Hvad for en olie vil du anbegale til den?? en 20/50 ? Er det noget du sælger/Sender over nettet?
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
HUUHA ! Der er da sket noget mens jeg har været på arbejde :-) Jeg skal prøve at høre Sascha fra GJR ad om jeg må få en hardcopy af den der olietest. Men den er på nettet et eller andet sted, så vidt jeg ved

Mht. mc olier er jeg til dels enig med Roar. Der er foretaget nogle tests med bla Motul. Det mente tyskerne jo var sagen, indtil man fandt ud af at VW T1 & 4 motorer typisk fik 15-20 grader højere topstykke temperaturer med den olie fremfor måleolien, (som godt nok var Purple. Men alligevel.) Men det er jo - desværre - ikke ensbetydende med, at alle mc olier så er dårlige til VW T1 & 4. Var det bare så nemt.
76, Pennzoil og næsten alle blends som er lavet af Penngrade basen er ekstrem god til at holde tingene adskildt, og til at optage og aflede varmen fra motoren.

Syntetisk olie i en T1 er generelt ikke godt, hvorimod en T4 motor kan drage nytte af det, hvis olien har den rigtige molekylære opbygning. Men der er efter mit, trods alt begrænsede viden om den type olier, ikke nogen af flåde olierne der sådan er specielt gode til det idag. Torco, Purple og Redline holder, men er dyre olier.

Mht skifteintervaller, har det jo vist sig, at hvis ellers man laver andet end bare at starte og stoppe sin bilmotor, så er der idag generelt MINDRE slid på motoren ved at køre intervallerne ud, som fabrikken foreskriver, fordi olier idag generelt er så gode som de nu er. (Her tales ikke om luftkølede VW. På std motorer skiftes olien ofte pga kontamination og ikke fordi olien blir slidt)

Jeg er enig med Frank om Sunoco olien. Den får motoren til at larme. Jeg er osse enig i, at nogle af de billigere olier synes at virke fint i de gamle konstruktioner. Hvorfor har jeg dog aldrig været istand til at finde ud af. Jeg har lige sendt en prøve af jem & fix´s Esso 15/40 samt Harald Nyborg´s Mobil 15/40 til USA for at finde ud af hvad der egentlig er i dem, især for at finde ud af om Mobil har lavet en all fleet blend der dur til det vi går og laver. Valvoline´s 15/40 var ret ok til std og mildt tunede motorer. Men jeg har aldrig turdet bruge den slags på hi power maskiner.

På min egen, noget bedagede 78 hk WBX motor med 390K på uret, har jeg de seneste 30,000 km oplevet et stigende olieforbrug. - Under en undersøgelse af olier med "specifikke" antislid additiver som skulle hjælpe til bedre beskyttelse under opstart af nysamlede motorer, faldt jeg over Shells Rimula 15/40 til diesel motorer. Den så dælme interessant ud. Så meget, at jeg tænkte, at den måtte jeg simpelthen prøve på min gamle WBX motor. P
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
John,

Jeg synes du skal fortsætte med Castrol Classic XL 20w/50. Havde vi fået fat i motoren da den blev bygget om, ville jeg nok have foreslået fuldsyntetisk Castrol RS 10w/60 der tåler mere varme, hårdere belastning og mere benzinfortynding - og specielt vigtigt med netop RS: den ødelægger ikke gamle pakningsmaterialer. Men nu hvor du har brugt Duckhams Q i "mange år" er der sikkert opbygget nogle aflejringer - dem vil RS rense ud og sætte i omløb i flager - det er noget skidt. Ser ud til at du kører striberace ? ... i så fald bør du køre med korte skiftintervaller på olien - under så ekstreme belastninger kan du ikke undgå benzinfortynding af olien, og det nedbryder viskositetsregulatorerne.

Hummel,

100 hk får sikkert en T1 til at gå rimeligt frisk til den - men det vil ikke belaste en Castrol Classic XL 20w/50 over evne. Så brug du trygt den. I øvrigt svarer denne olie ganske nøje til den oprindelige Castrol GTX fra 1968 - dengang var det nok den mest anvendte racerolie i Europa.

http://www.CastrolShop.dk har ALT i olier til køretøjer fra 1900 til 2007. Kig ind på webshoppen - du kan bestille online og få varerne tilsendt - eller du kan kigge i forhandlerlisten - kig fx ind til Torben Olesen, ligger lige ved ringvejen om Odense ude ved Scandic - han har i øvrigt selv en meget flot T1 cabriolet stående. Bemærk også at Classic XL 20w/50 fås i 25 ltr dunk for 1195 incl moms - så kan der spares lidt.

Roar
http://www.CastrolShop.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er ingen aflejringer i Elnefs motor, selv om den har kørt på Duckhams i- er det over 10 år ?
John jeg ville vælge 76
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
John,

Ring til mig på 48 28 18 87, hvis du vil vide mere om at anvende racingolie og om at skifte fra mineralsk til syntetisk olie. Det er meget nemmere end at skrive sig igennem det.

Roar
http://www.CastrolShop.dk
(permalink) 1303Cab Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Her er et indslag på MG Experience Forum som omtaler reduceringen af bl. a. zink og og andre tilsætninger i olien som Farmer omtaler.
Interessant læsning især for indkøring af nye motorer

http://www.mgexperience.net/phorum/read.php?41,487163
(permalink) micha racing Member
Skrev for 17 years siden | | | |
pennzoil er go 20/50 men er for tyk om vinteren . ville faktisk også sige at 15/40 er nok det bedste til allround..

mvh trl
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er der nogen der har prøvet jem og fix`s Esso Multigrade 15/40 ?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Altså stop nu for pokker.
Jeg kom lige til at tale med Elnef om det i tlf. i går.
Da jeg var hos VW brugte man singlegrade olie i vores pumpeanlæg. SAE20 om vinteren og SAE30 om sommeren.
Det olie kom på alle bilerne: luftkølede, Polo, Passat, Audi 50-60-75-80-90-100. LT35 det hele. Og de brændte ikke sammen.

I dag er det blevet en hel videnskab og jeg skal ikke gøre mig selv bedre. Jeg har bare aldrig set nogen rigtig forskel. Jo måske dengang Mobil kom med deres SHC 5/50. Den kørte bedre på kold motor.
Og jo på Delta Oil en Mercedes og en type4 motor der fik lejestøj og manglende olietryk.
Og et par havererede BMW-motorer på Castrol RS. Det kan jo så også være kommet pga. at man skiftede oliemærke, men motorerne havde været skilt ad lige før og efter kørsel et stykke tid, 40.000 km. var de fyldte med sort slam under stemplerne og knasterne var gnavet ned.
Det var motorer man kendte og havde fuldt over flere år der før.

Jeg har heller ikke resourcer til at sende olieprøver til USA eller andre steder.
Så længe vi ikke skal køre indycart, på alkohol, eller Le-Mans så tror jeg det går fint på en 15/40.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så rolig nu Frank :-)
Jeg spurgte netop fordi jeg var ude på at gøre det mere enkelt da jem og fix lige nu har Esso 15/40 til 69,- for 4 liter - og så ville jeg bare høre om det ville være en større katastrofe at bruge det på mine std motorer.
Men jeg prøver sgu...

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Metro har 5 l. Castrol Classic 20W/50 til 249,94 kr.
Fra i dag til og med 14/3.

Mvh
Mr-M
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) TLS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej
Verden går jo ikke under hvis man ikke længer kan
købe Duckamas olie. Tænk 50 år tilbage der brugte
man dette som man nu kunde købe denne gang.
Og der er sikkert mange motor som køre denne dag
i dag. Bare man holder den velige med olie.
MVH TLS
-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) pnofects Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Man kan stadig købe Duckhams olie 20w/50 hos FTZ autodele tlf 63172700

HAR SELV LIGE K
(permalink) vwanders Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg snakkede med en grossist i går, og Duckhams er ikke lukket og bliver det heller ikke.
De er bare løbet ind i et importørspørgsmål, da Castrols aftale åbenbart er udløbet. Om de så skal forlænge den aftale eller lade BP overtage den, eller om Duckhams selv overtager den er endnu uvist.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Winther Member
Skrev for 16 years siden | | | |
HALLO Drenge

Dem af jer der er gået i panik over i ikke kan få 20w/50 olien længere, så kør i Bilka, de har det på tilbud i den her uge.

Mvh

Winther
-------------------------------------------
E-mail: ttwinther@hotmail.com
(permalink) Winther Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Og Piger.....

Undskyld
-------------------------------------------
E-mail: ttwinther@hotmail.com

Reply »

You must log in to post.