Der går stadig et lille stykke tid inden mit engelsk hjul er klar, men indtil nu har lavet en "engelsk" hammer.
Den fungere meget simpelt og virker som en hammer og en håndklods. Den nederste del kan skiftes et modhold med mere krumning.
Rammen kunne sikkert godt have været lavet kraftigere, men indtil nu har der ikke være problemer med at den var for "blød". Det er med fuldt overlæg at rammen ikke er større da jeg er gået efter en model som er til at pakke væk når man ikke bruger den. Føler jeg der bliver behov for noget større må jeg bygge om.
Jeg har bygget den således at værktøjerne kan skiftes ud med hjul således at rammen også kan anvendes som engelskhjul. Som I kan se er det kun de øverste hjul som er fabrikeret nu, men resten skulle jeg gerne have sidst på måneden.
Værktøjerne er lavet i arnestål som er hærdet og det lader til at de holder uden problemer. Hjulet på det engelske hjul er lavet i stål 60 og er ikke hærdet endnu. Jeg tro måske jeg vil have det i drejebænken en gang til da jeg ikke er helt tilfreds med overfladen endnu. Herefter vil det nok være godt få det hærdet.
Før konstruktionen blev helt færdig har jeg afprøvet den, med godt resultat, da vi fabrikerede siden af en meget rusten tank på en Harley Davidson VL fra 1930 (jeg kan desværre ikke lige finde billederne af den lige nu).