Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Oliereduktionsventiler

Tags:
No tags yet.

(permalink) TLS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej
Jeg har et spørgsmål til disse Oliereduktionsventiler, hvad formål har
de er det til at reguler olie tryk med eller noget men at reguler smøring
i motor, har di noget med den mængde olie der kommer ud og smøre
vippetøj og ventiler , skal man rense disse en gang i mellem.
MVH TLS.
-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Generelt regulerer de olietrykket som jo vil variere meget f.eks. mellem kold og varm. Og måske på kold motor sprænge f.eks. oliekøleren.
Omvendt lukker de i og holder olietrykket oppe på varm motor og tomgang f.eks.

VW har op til 70 kørt med en ventil der både regulerede trykket og virkede som termostat. Når trykket falder pga. at olien bliver tyndere når det bliver varmt, finder stemplet i ventilen en stilling så den lukker olien op gennem oliekøleren før det ledes til lejerne.
Efter 70 indbygger man to ventiler. Den nye ventil sidder forrest ved svinghjulsenden og hjælper med til at alle smøresteder får olie før man reducerer trykket. Hvor den gamle type faktisk sænkede trykket lige efter pumpen og derfor kunne det være et problem at få tryk nok til de forreste lejer og ventilløftere.

Pga. at man bruger reduktionsventilen som "termostat" kan man overophede og ødelægge en VW motor ved at indbygge de alt for store oliepumper der findes på markedet.
Når pumpen er for stor kan den jo lave mere tryk med en varm olie end en std. pumpe.
Derved "snydes" reduktionsventilen til at holde sig lukket i stedet for at stemplet finder den position hvor den lukker olien op gennem køleren.

En stor pumpe og et højt olietryk er ikke nødvendigvis godt. VW-fabrikken har rodet med hvad der skal til for at holde balancen. Det er ikke olietrykket der holder metaldelene adskilte fra hinanden det er den kile af olie der dannes foran de roterende dele. Der er jo et lille spillerum mellem alle delene så olien har plads til at "kile" sig ind og holde delene fra hinanden.

Det er også derfor at den ellers udødelige type4 motor pludselig ødelægger knast og vippearmsaksler da man på transporteren indbygger hydrauliske løftere. Der er pludseligt ingen spillerum.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.