Stærk Gearkasse?
Hvis man skal op og lave mange heste (omkring de 200) hvilken gearkasse kan man så bruge?
Og hva med trækaksler?
Mvh Olle
Og er der nogen der ved hvor meget tryk en 1914cc longblok fra eks. bugservice kan klare?
Hvilken en motor er bedst at lave trykladning på... Her tænker jeg turbo.
der står lidt om gearkasser her:
http://www.morepower.dk/transmissions.htm
min meget begrænsede viden om motorer siger mig at du kan lade stort set ligeså meget som du lyster på en given motor. det handler nok mere om hvor længe det kan holde.
for at motoren kan holde til den eksta mængde luft, sænker man kompressionen. har hørt fra en der ved meget om motorer at ved 8,5:1 kan man højest lade med 0,5bar. (jeg kan ikke udelukke at jeg har misfortolket noget, eller at andre mener noget andet)
det afhænger selvfølgelig også af kvaliteten på de dele der sidder i motoren og om hvordan man bruger motoren.
Højt ladetryk kræver lav grundkompression !
Kørte selv med 7.8:1 -ladetryk 0.6-7 bar og tændingsbanken ind i mellem !
Det var selvfølgelig styring af blanding og tænding under ladetryk der gjorde det.
Hvilken motor der er bedst til turbo, er nok mere et spørgsmål om hvilke dele der er i den ! En god blok, en god krumtap ,et sæt stærkere plejlstænger osv.
Det er klart at en 1914cc kræver mere end en 2.0cc+ for at lave 200hk.
Når det er på plads så kommer du ind på styring af ladetryk,benzintilførsel -karburator ell.indsprøjtning , tænding uden/med ladetryk.
Mange parametre spiller ind og hvis du ikke har bygget luftkølet før , så er det nok at tage munden fuld !
Gearbox : Til gadekørsel holder en gennemgået std. box et godt stykke tid .
Til street/strip skal du nok over i noget med lidt stærkere dele i :
9tands 1.gear ,minimeret slør overalt ,super diff osv. en såkaldt super streetbox ?
Trækaksler : Berg eller SAW.
Håber det giver et indblik i hvad det kræves med sådan et projekt.
Mvh. Claus M_FLOW
Problemet med turbo er at folk tror træerne pludselig vokser ind i himlen. Fordi de har set en der laver en Corolla 1600cc med 500 HK.
Hvis man tager en 2 liters type4, så er den jo velegnet til trykladning fordi den er født med lav kompression. Og den kører godt med den lave kompression.
Hvis man vælger at lade på den med 0,3-0,7 bar. Så vil man opleve en std. motor der pludselig bliver stærk op ad bakke. Men det bliver ikke en dragracing motor for den yder stadig sit max. under 4500 omdr. Men de 50 HK kom "nemt".
Så vil vi på 250 HK. Så skal vi "bare" sænke kompressionen og lade noget mere. Hov! nu er den ikke stærk mere, før den får noget mere gas ? Nå det må være turbotøven !
Min påstand er at man har ødelagt grundmotoren ved at sænke kompressionen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har haft en boble for et halvt års tid siden, men solgte den for at kunne få heste under hjelmen igen...(har sjovt nok selv haft en stærkt tunet corolla 1600ccm med turbo)...
Nå, det var lige et sidespring, -da jeg havde boblen nåede jeg desværre aldrig at lege med motoren.
Min nuværende bil er meget hurtig, men der er sgu ikke noget charme over den, og jeg vil ti gange hellere have en bil med rigtig meget charme end en bil der kører rigtig stærkt, -men det ene udelukker jo ikke det andet.
Så nu går jeg og regner på hva det ville koste mig at: for det første købe en bil(boble), for det andet bygge mig en motor og for det tredje at få en nogenlunde loyal bil.
Det skal siges at bilen ikke skal bruges til hverdagsbil, men kun til sommer/hygge/race bil.
Jeg har ikke planer om at skulle køre race hver weekend eller lignende, men jeg kender mig selv godt nok til at hvis den har hestene kan min højrefod ikke lade være...(selvfølgelig har jeg sans for forsvarlighed).
Hva er det man skal være speciel opmærksom på ved tuning af luftkølede motorer?
Jeg kunne forestille mig at der skulle ekstra opmærksomhed på køling, er det så her man skal tage seriøs oliekøling ind i billedet, eller hvordan?
Jeg er med på at kompressionen skal sænkes hvis der skal tryk på.
Frank_Andersen: hva mener du med at man har ødelagt grundmotoren ved at sænke kompressionen?
Hvis jeg skal lave en "luftboxer" skal det klart være med indsprøjtning og ved hjælp af megasquirt(programmerbar motorstyring) kan alle parametre inden for tænding, blanding, både under tryk og uden tryk. Ved at montere megasquirt er man hurtigt over tændingsbanken blot ved at programmere tændingen om ved det område der er problemer...
Turbotøven er jo typisk noget store turboer giver, men ved en lille kuglelejeturbo kan man opnå fuldt ladetryk(1,2bar) ved allerede 1800 omdr. det gør turboen på min nuværende bil (også boxermotor, bare ikke luftkølet), så kan den vel også på en luftkølet boxer?
Jeg ved som sagt ikke så meget om luftkølede boxermotorer, men ved en (lille)smule om hvordan "normale" motore kan tunes.
Så er der noget specifikt ved en "luftboxer" man skal tage med i overvejelserne?
Undskyld den lange smøre og de mange spørgsmål, men hvis jeg skal påbegynde sådanne et projekt skal det sgu gøres ordentligt:)
Mvh olle
Nej du skal blot overføre dine erfaringer fra din vandkølede turbobil til den luftkølede. Reglerne er de samme. VW-motoren fra 1940 giver bare hurtigere op. Så kan man købe sig fattig i specialdele. Der så for 90%s vedkommende er lavet i Kina. Så de passer ikke/overholder ikke tolerancerne.
Jeg mener man ødelægger grundmotoren hvis man sænker kompressionsforholdet. Så kører den jo ikke som den plejer mere.
Jeg glæder mig til at se din turbobil en dag.
Hvad er det for en motor du har bygget på ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok, det var da dejligt "nemt":)
Min nuværende bil er en Subaru Legacy 2.0 turbo fra 92 med en motor fra en Impreza 2,0 sti (også med turbo) fra 98.
Jeg kører med ca 1 bars ladetryk. Den blev målt til 318hk ved 1,1 bars ladetryk.
Det er en utrolig stærk og hurtig motor, men bilen mangler bare charme og former(og det er ikke fordi den er grim, synes bare at f.eks en boble er så meget flottere og estetisk at se på...
Folk smiler uansetom ens boble brøler som ind i h.....e, men hvis det er en nyere bil der brøler bare halvt så meget kaster de jo nærmest ting efter en( og det er ikke fordi jeg kører råddent!). Jeg er træt af at blive opfattet som brian og fartbølle blot fordi jeg synes det er spændende at rode med motore...
Jeg savner simpelthen min gamle boble så meget, men jeg kan ikke undvære motorkræfter, har prøvet.
Før jeg købte min boble havde jeg den corolla 1600 med turbo og rigtig mange heste og blev enig med mig selv om at nu skulle det være slut med de hurtige biler,men der gik ikke lang tid før jeg måtte indrømme at jeg simpelthen ikkekunne undvære kræfterne...
Du kunne også sætte en subaru motor i boblen. Det er der flere og flere der gør, da den yder betragteligt mere og holder længere da den er i standard trim.
Tænkte det måske var en mulighed, nu du roder med subaru.
Der skal "bare" monteres en adapter til gearkassen og laves plads til en vandkøler + ekstra motorophæng og en pro-street gearkasse el.lign. :-)
Nåh, ja det er jo straks sværere at overføre Subarus erfaringer til en bobbelmotor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hold da kæft hvor er det vildt...
Skal man ikke ind og skære i karossen for at der kan være plads til sådan en...
Det var da måske en rigtig god idé, har jo alligevel en ekstra stående(yder 200hk standart)
Er det til at få fat i sådan en adapter til gearkassen?
Frank_Andersen: forstår ikke helt hva du mener?
Nogen der ligger inde med links til nogle der har lavet sådan en?
Ja, der skal skæres ret kraftigt i karossen. + at der jo osse skal lægges vand ind.
adapterpladen kan jeg skaffe (der er normalt 4 - 5 ugers leveringstid) Den koster ca. 3000 kr.
T
Jeg mener, at du mener, at det er let at bygge en turbomotor. Og du skriver at du jo allerede har en turbomotor, som du har "lavet" Og nu har du lyst til at lave en luftkølet, altså en VW-motor med turbo, når nu Subaruen går så godt.
Men det er jo ikke dig der har lavet Subaru-motoren, det er Subaru.
Jeg har tilgode endnu at se den hjemmebyggede turbomotor der kører ordentligt.
Det ser så let ud når Porsche, deres første turbo kørte jo heller ikke ordentligt, Saab, Volvo som er alt for tørstig, og ikke mindst Subaru, som laver nogen kanonfine turbobiler. Men vi andre har ikke resourcer til at lave det udviklingsarbejde.
Men en 500HK Subaru kører nok heller ikke ordentligt. Men den er god til at køre rally med når man er verdensmester.
Jeg har rodet med tunede biler i mange år. Det kan godt være jeg ikke er særlig dygtig, men turbo det får man mig aldrig til at forsøge med.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Farmer: tak:)
Frank_Andersen: Jeg mener ikke det er helt vildt let at bygge en turbomotor, men hvis man tænker sig godt om og laver sin research ordentligt inden man går igang er det heller ikke sværere... -Ihvertfald ikke med de motorer jeg har rodet med.
Jeg har ikke på noget tidspunkt sidestillet en subaru motor og en boble motor, kun ved at de begge er boxere...
Jeg ved udemærket godt at det er meget sværere og bygge en kraftig luftkølet vw motor og det er bl.a derfor at jeg spørger erfarende gutter som jer til råds:)
Nej, det er ikke mig der har udviklet subaru motoren, men jeg har tunet videre på den og ved nogenlunde hvad min gamle standart turbomotor fra 92 med 230xxx i god stand kan holde til. Det hele handler jo om at have en nogenlunde fornemmelse af hvad der er realistisk at smide af tryk på de givne dele. Hvis man har brugt 45k på at købe alle de bedste HKS stumper til sin motor kan den nok holde til lidt mere end hvis det er lavet af kinabørn...
Nej, der kommer et punkt hvor bilen ikke er behagelig(men sjov) at køre i mere pga hk, men det kommer jo fuldstændig an på opsætningen og jeg vil heller ikke have 450hk i en boble, det ville jo ganske enkelt være alt for meget!!!
Med alt dette taget i betragtning er det jo en "nem" udvej rent motormæssigt at smide en subaru-motor i boblen. -det ville spare mig for en masse penge og bekymringer (dem kan jeg jo så bruge på at få karrossen passet til:))
Og når jeg ved at min subaru kan holde´til 200hk, da det er standart, er det nok en del billigere end at komme til at sprænge en vw motor i luften:)
Olle
Turbo er ikke gud, men det er fandme en taknemmelig måde at få sin bil til at være hurtigere.
Der er så mange parametre man kan sætte ind så den kan blive behagelig at køre og ved et tryk på en knap har den pludselig et højere ladetryk, kører på et anden fuel map og et andet ignition map, hvilket jo er de vigtigste ting for at få en motor til at yde...
Olle
og jeg vil heller ikke have 450hk i en boble, det ville jo ganske enkelt være alt for meget!!!
Jeg gad nu godt :-)
Ja, ok... det ville jeg da også gerne:)
Men min pointe var bare at det er ikke dragtuning jeg er ude efter...
Ps. nu har jeg taget mig sammen og logget ind... undskyld jeg ikke gjorde det før...
Olle
Hvis du overvejer at smide den subaru motor i, synes jeg du skal kigge lidt på
http://www.shoptalkforums.com under Conversion perversion forummet.
Der er flere der har erfaringer med sådan en ombygning.
Ok, tak mathiasen... Det vil jeg kigge lidt på.
Det lyder jo ganske fristende, men det er sgu også lidt synd, og falder en smule ud af boble-ånden...
Men tak for linket...
Boble-ånden handler jo netop om at alle er velkomne og at man kan gøre hvad man vil med sin bil. :)
Hehe:) ja, jeg er rimelig rundt pågulvet, for på den ene side kunne det være et totalt fedt projekt med en subaru motor i boble, men jeg har det bare sådan at gamle biler skal man ikke skamfere, og det synes jeg lidt at det ville være...
Hvor er man sikret rigtig gode tunings-stumper til vw-motorer?
Gider simpelthen ikke skæve japserdele, hvis i forstår:)
Berg og CB performance I Californien..
Men det kan sagtens være du ender op med dele der er lavet af japsere alligvel, så tjek dine dele når du får dem.. Omvendt er det ikk sikkert at delene er noget lort fordi de bliver lavet i lande med billig arbejdskraft.. Man har efterhånden fundet ud af at give dem nogle ordentlige arbejdstegninger at arbejde ud fra. Så kvaliteten kan være ganske udemærket selvom de kommer fra Kina..
Spring
Hvis bare man kunne få Japserdele, men de bliver for størstedelen lavet i Kina og på Taiwan.
Der er nogen amerikanske firmaer og ligeledes i Tyskland, der leverer gode dele.
Som regel firmaer der bruger disse dele selv.
Pauter Machine, Fat Performance og ja jeg ved ikke med Berg mere.
jeg har målt nogen krumtappe fra Kina, sammen med Morten Iversen og de ligger lige under grænsen for en krumtap fra ny.
Hvis ikke motoren havde været kørt tør for olie, men bare havde været brugt til dagligt brug i mange år, har jeg aldrig set en std. krumtap der selv efter mange års drift ikke lå i overkanten 54,99-55,00mm på sølerne. Hvor de kinesiske lå på 54,95-97.
Mit gæt er at de laver dem og så får de ikke lov at køle før den sidste bearbejdning. Så kommer man til at slibe dem for små, fordi de passede når de var varme fra slibningen.
Porsche lagde også ryg til en motor som de udviklede for nogen år siden, til Lada Samara. Men det nytter jo ikke noget når man så giver tegningerne til russerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Oliver.
Du kunne ikke holde dig væk fra VW´er :-)
Jeg skulle lige hilse og sige at din gamle bobbel kører stadig...
halløj shayan...
Nej, det er sgu svært, jeg savner den godt nok meget, så nu må vi se hva det bliver til. -skal først lige have solgt min subaru før jeg kan begynde på et nyt projekt.
Hvordan går det med bilen?
Har du fået lavet noget ved den?
Ja, det var egentlig kina jeg mente, sorry... -japsere har sgu alle dage lavet kvalietsprodukter, bare se på subaru:)
Tak navnene på nogle troværdige producenter.
Det er sgu lidt usmart med de mål!!!!
Det er sgu mærkeligt at det ikke bare laves ordentligt, det lyder som en meget god forklaring... øv øv.
Men tak igen for de gode råd, så må jeg jo til at lave en gevaldig research hv