Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

Stærk Gearkasse?

Tags:
No tags yet.

(permalink) manta cc Member
Skrev for 18 years siden | | | |
problemet i at den hjemme bygget turbo ikke holder er at styring og køling ikke er god nok...
Man kan nem få fusket sig frem noget, med ikke noget godt...
Hvis motoren har en komp 8.5:1 endda op på 9:1 kan man nemlig godt smide 0.8-1bar lade tryk i den og den kan også holde til det...
Det det handler om er at ordenelig køling og styring..
Køling er jo en ordenelig intercoler og oliekøler.
Styring skal være noget programbart. altså noget der styre blandningen og tændningen.
Det der skal til er jo bare en turbo, fire dysser, dvs. føler, gasspjælde, rørføring,
Hjemme bygget mannifold med maks gennemgang.
Alle kanter i forbrændnings kammeret skal slibes glatte og for at undgå varme steder.

hvis man hovede renuvere motoren og bygger den 100% til tryk kan den også holde..
Altså få at afblanceret og afvejet...

Men det er dyrt at lave en god motor.. bare alene styringet kommer op omkring til 1200kr. Men et sted imellem 20-25.000kr så har man også noget der rykker...
(permalink) Oliver Member
du skriver at styringen kommer op i 1200kr, hva er det for en styring?
Hvis jeg lave en sådan motor smider jeg megasquirt på den, så er den 100% programmerbar og den styrer alt ved motoren,- tænding, blanding, ladetryk, automatisk eliminering af tændingsbanken osv.

20-25.000kr ville jeg også gerne smide i en motor, for hvis den er lavet ordentligt og kører godt er det jo ikke fordi man taber så mange penge på den hvis den engang skal sælges...

(permalink) SPS Member
Hej du
Velkommen tilbage.
Bilen har det fint, og den kører udmærket. Jeg er næsten færdig med læderkabinen, og der skal monteres US forlygter med speciale H4 parabole i næste uge.
Du er velkommen til at kigge forbi
Ang din motor tuning: Hvorfor investere du ikke i en type 4 motor. Jeg har hørt at de holder længere...
(permalink) Farmer Member
Tror han mener 12000 ;-)

Mht det med målene på kineserkrumtappene. Jeg har prøvet at måle lidt på et par originale VW Brasil krumtappe. De har osse meget store tolerancer, set i forhold til gamle tyske. - jeg har spurgt omkring, hvorfor man laver dem således, men har ikke fået et ordentligt svar.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
Det lyder godt Shayan, glæder mig til at se....

12.000kr jes.. fu.. det var da latterligt dyrt for en motorstyring, hva er det for en? Den jeg bruger i min bil er som sagt fuld programmerbar og kan styre alt, der kan sågar også styre canbus system. -Og den koster 3700kr og der bliver konstant lavet ny udvikling af software, så det bliver kun bedre og bedre...
Sådanen en megasquirt er billig og der er sindsyg stor support på det..
Hmm, det er sgu underligt at tingene ikke bare bliver lavet ordentligt...

Jeg mente 12.000kr...

det var og megasquirt til 3700kr jeg mente, men du skal jo huske det skal en masse ander komponenter til...
Man skal også ha stik, ledningsnet, 2xbredbåndlamdasonde, fire dysser, luft/vand temp føler, bankesenser, relæger, gasspjældføler, fordelerløs tændning, takthjul, takthjulsføler.

Så man nærmer sig hurtig 12.000kr hvis det hele er nyt...
Selvfølgelig man købe de dele brugt.. men så er de jo nok ikke så man kan stole 100% på dem...

(permalink) Frank_Andersen Member
Tingene bliver ikke lavet ordentligt fordi vi ikke smider de stumper tilbage til sælgeren.
Og for mit eget vedkommende var jeg kun 17 år da jeg købte min første uoriginale krumtap. Man drømte da ikke om at man kunne købe noget der knækkede. Den var i støbejern, hvor de originale er stål.
I løbet af 30 år bliver man så klogere. Men så er man bare et surt gammelt røvhul fordi man siger sin mening.
En anden ting er at rigtigt, rigtigt mange af delene aldrig kommer ud at køre. De bliver handlet venner imellem. Ikke noget ondt i det. Praleværdien er god og det er hyggeligt at snakke om at man ejer visse dele og hvad man har lyst til at bygge osv.
Og så går de jo heller ikke i stykker og det er ligemeget at kvaliteten er dårlig når det ikke bliver brugt.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Men et sted imellem 20-25.000kr så har man også noget der rykker...

Gang du bare det med en tre fire stykker så er du ved at være i mål med en suge motor derefter kommer så alt det turbo imponator fis og gejl

John
Ok, så snakker vi jo om det samme...
2xbredbåndlamdasonde - vil du smide en ved hvert manifold?

Man kan sagtens finde udemærkede komponenter til ms hos den lokale hugger... -og det ville ikke rande op i noget nærheden af 12000kr. men selvføgelig, hvis man køber stumperne fra nye ville det nok lande deroppe af...

Det er jo fantastisk at man kan få lov til at spare med gutter og gutinder der har mange års erfaring inde for området, ellers ville alle jo rende rundt og begå de samme fejl hele tiden...
Jeg synes bestemt ikke at du er et surt gammelt røvhul:)

Du har ret i at mange af delene ikke kommer ud og køre, og det er da heller ikke sikkert at jeg får lavet den motor vi sidder her og snakker om, men man bliver jo nødt til at høre hvad andres erfaringer er, ellers kan man hurtigt komme ud i noget rigtig dumt...

John: hva mener du med: Gang du bare det med en tre fire stykker så er du ved at være i mål med en suge motor derefter kommer så alt det turbo imponator fis og gejl?

Er dette fordi at der uden tvivl vil blive lavet nogle fejl hvisman hopper over nogle lave steder, eller er det fordi delene bare ikke kan holde, selvom man smider de bedste i?

Fatter ikke det kan være så svært at lave dele inden for tolerancerne nu om dage. De fleste dele. f.eks Krumptapper slibes jo til færdig mål.

Jeg kan da slibe en krumtap til rette tolerence, med den rette maskine, og jeg er stadig en skide lærling.
(permalink) REN Member
Oliver skrev:

John: hva mener du med: Gang du bare det med en tre fire stykker så er du ved at være i mål med en suge motor derefter kommer så alt det turbo imponator fis og gejl?

Er dette fordi at der uden tvivl vil blive lavet nogle fejl hvisman hopper over nogle lave steder, eller er det fordi delene bare ikke kan holde, selvom man smider de bedste i?

Nu stikker jeg lige halsen ud, men:

Jeg tror den ligger i at der er nogle der køber alt dyrt, får andre til at lave det hele for dem og bruger en måned på et rulle felt for at finde de sidste 5hk.. Læg dertil den ukritiske "indkorporering" af måneder/års indsamlede visdom fra amerikanske sites hvor dragracere udbreder sig om forskellige "nødvendige" mods der også lægger alen til bygge prisen.
Hvis folk ikke kan skrue 200hk sammen for 25-30K så er det sku ikke stumperne det er galt med.

R
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Rasser Member
REN skrev:
Oliver skrev:

Nu stikker jeg lige halsen ud, men:

Jeg tror den ligger i at der er nogle der køber alt dyrt, får andre til at lave det hele for dem og bruger en måned på et rulle felt for at finde de sidste 5hk.. Læg dertil den ukritiske "indkorporering" af måneder/års indsamlede visdom fra amerikanske sites hvor dragracere udbreder sig om forskellige "nødvendige" mods der også lægger alen til bygge prisen.
Hvis folk ikke kan skrue 200hk sammen for 25-30K så er det sku ikke stumperne det er galt med.

R

Det er ganske tydeligt at du IKKE har bygget en tunet vw bokser motor op fra bunden før.... husk på den også gerne må holde længere end ned til bageren

1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nej det koster det jo næsten at bygge en std. motor fra bunden
(permalink) bang Member
ja det er det jeg har giet for toppe alene.. :o)
tlf 22971295
(permalink) Elnef Member

Nej det er bare det det koster for at købe delene første gang og så skal den samles og inden det skal der med stats garanti noget maskinjob til

Hvis jeg skal bygge en ny "lille" ven har jeg da hurtigt brugt de første 100.000 bare på dele
et hurtigt slag på tasken så vil jeg tro at det koster 75.000 at bygge sådan en motor som jeg har nu og den har tjent mig godt i mange år og nu er jeg ved edition 8 så der har også været nogle lære penge undervejs

John
Hmmm... Så dyrt troede jegdog alligevel ikke at det var...

Jeg har før fået at vide, at med 25000 var man godt kørende. -men det holder så ikke.

Hvad har du smidt i din motor elnef?

(permalink) niels-erik Member
Ja det med priserne må du vist lige gå efter igen.
Jeg har lige bygget en 2332 cc motor-og longblokken alene løb op i ca 30kilo.
Og med de rigtige udstødninger og karburatore skulle den være god for lige omkring 180 hk. Det havde jeg dog ikke økonomi til pt. så jeg genbrugte nogle stumper og håber så på 150 -160 hk.
Hvis man så bygger en t4 motor-Som elnef-Ja så løber det hurtigt op, min er "kun" en t1 motor, som ligger langt billigere i tunings dele!
Og til prisen skal du så lægge en væsentligt stærkere gearkasse-som så lige koster 12-25 kilo oveni, igen afhænig af hvor vildt det skal være!

Og tænk så lige på at vi ikke bare "tuner lidt"-En vw motor er født med 40-50 hk. Så faktisk tuner vi 300-400%.
Det er jo noget andet med en Japser motor, som er født med fks 150 hk, og så bare skal have 50-100 hk mere. Det svarer jo til at få ca 75-100 hk på en vw motor, og det kan gøres langt billigere
Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Jeg kan godt se det måske var lidt naivt, taget i betragtning hvad motorene har standart osv.

øv, jeg ville sgu allerhelst lade en boble være en boble, men med de summer vi snakker om har jeg kun en udvej hvis jeg vil have en kvik boble, -en subarumotor.

Ved i om nogen herhjemme har lavet dette engine swap?

Oliver
(permalink) cardude Member
til info angående priser:

tja, 110 hk helt nybygget 2056ccm t4 motor, med standart køling, 96mm mahle stempler (måske kineser lort) og ny std krumtap og plejstænger samt scat knast og nyrenoverede 40mm drla karburatore, samt gratis erhvervede 412s topstykker i god stand, og så en rustfri udstødning.

plus det løse lejer pakninger mv.

kostede knap 45k så vidt jeg husker, har lidt glemt det da det er ved at være 2 år siden at jeg regnede det sammen

bare for at give en indikation af pris niveauet, og jeg tvivler stærkt på at nogen kan eftergøre det til den pris jeg har gjort det, da meget af det er købt hos usa forhandlere på den billigste måde det kunne lade sig gøre, også en del fra ebay.

og tollerencerne på det hele var som det burde være, ny original dele mål på det hele. med undtagelse af stemplerne som var lidt mindre gode i tollerencerne. men stadig inden for spec.

dog var plejstængerne langt fra hinanden sådan vægtmæssigt. noget med 20 grams forskel på den tungeste og den letteste.

man siger også at det stadig er til at få gode dele til t4 motore da der ikke er kommet end masse uoriginale dele på markedet endnu, men jeg ved ikke om det stadig passer.
Oliver skrev:

Nej bare to efter turbo´en.... den til styringen og en til en ekstre måler....
[quote=manta cc]
Oliver skrev:

Nej bare to efter turbo´en.... den til styringen og en til en ekstre måler....

Det er da dumt... du kan jo sagtens bruge den samme til både ms og måler...
Hvordan ?
Det vil jeg også gerne vide... hvis det bliver koblet op på bare en lamdasonde bliver målingerene på måleren udstabile......
Jeg kører med en LM-1 (innovate) hvor jeg har koblet lambdasonden både til ms og til LM-1 boksen. denne boks er jo det samme som et ur(kan bare lidt mere, men får samme signal)
Det fungerer da helt fint for mig...

Hvilke sensore kører i med?

Oliver

Reply »

You must log in to post.