Efter jeg har pakket min type1 ud efter vinteren har den fået en træls vane. Den hopper meget kraftigt når den sættes i 1. gear. Der er ingen problem i baggear eller 2. gear. Hvis jeg kobler meget forsigtigt ind i 1. gear kan jeg godt "snige" afsted uden den hopper.
Jeg har tjekket forreste gearkasseophæng og det fejler ikke noget, det ser ud som nyt og er også kun nogle få år gammelt. koblingskablet har også en fin bue og burde ikke være problemet da jeg ikke lige har haft det ude eller noget. Jeg tror ikke det er udrykkerlejet da alle andre gear ellers heller ikke ville virke.
Nogen der har et godt forslag til hvor fejlen ligger??
Rust eller olie på belægningen/svinghjulet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja det var en mulighed. Er det almindeligt? Hvis det er tilfældet burde det jo forsvinde når der lige bliver kørt nogle kilometer.
Prøv lige at tjekke gearkasse ophænget under svinghjulet igen, det er ikke altid det kan ses, da det er vulkaniseringen mellem metaldelen og gummiet der går fra hinanden, dette kan så ikke altid ses.
-eller en slurk kaburatorsprit...
/Klein
Ja altså det er mest sandsynligt at det er ophængene hvis der er bue på kablet.
Rust og/eller olie er ikke så almindeligt på en bobbel.
Jeg har før haft hobbybil der sad fast i koblingen pga. rust. Men det mærkede jeg ikke noget til når først lige den gik løs.
Min Polo kan ruske lidt fra koblingen i fugtigt vejr. Men hvis jeg lige husker at file på koblingen hver 14. dag er der aldrig noget.
I forbindelse med motorskift på Poloen, skruede jeg koblingen af den motor jeg tog ud og fik ret i min antagelse om at der var rust på svinghjulet.
Det er nok fordi man er blevet så rutineret at man jo faktisk aldrig "filer" på koblingen. Jeg har nu kørt 50.000 med min nye motor og har jo f.eks. aldrig justeret kobling. Den slides jo ikke når jeg kører.
Min kone har kun haft kørekort i et års tid. Og når hun bakker ud af carporten i hendes bil, så foregår det jo stadig med 6000 omdr. og halv kobling.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Karburatorsprit har ikke noget med det at gøre. Motoren kører fint og der er db.karbs. på så det er udelukket.
Jeg har tjekket gearkasseophænget meget grundigt og det fejler intet. Jeg må ud og file lidt på koblingen og se om det bliver bedre. :-)