Fejl i T3 Krumtap?
Hejsa... det er kongeligt længe siden jeg har været herinde, men jeg har fået lidt blod på tanden med at stykke en motor sammen.
Jeg købte en billig type 3, og har nu splittet den ad for jeg kunne mærke slør i krumtap'en...
jeg har skildt et par døde T1'ere ad, og i sammenligning med disse, har jeg fundet ud af at det leje der sider nærmest svinghjulet kan bevæge sig langs kruptap-aksen... og det kan jeg ikke på de øvrige T1 motorer. Så jeg overvejer hva fan der er gået galt her. Jeg har ikke en pind forstand på T3 så lidt assistance ku være nice.
Jeg har et lille videoklip af mig der står og rykker lidt i lejerne, det skal lige komprimeres så ryger det på (Senere i nat).
Håber nogen kan hjælpe :)
/Party
Hvis det leje nærmest svinghjulet kan bevæge sig axialt-Så vil jeg mene at din blok skal til flugtborring! Du kan købe lejer hvor der så er taget højde for de ændrede størelser!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
og der er nogen der mener at flugtboring er noget nødløsning bæ - ny blok er bedre og koster ikke ret meget mere...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Flugtboring er fint nok, - hvis det blir lavet ORDENTLIGT !!! - Det er det der er problemet. Der er ikke ret mange der kan det. Det næste er, at 6-7 ud af ti blokke er over the hill, selv for en flugtboring. Så er det, at det som lægmand blir interessant med en ny blok.
T
En type 3 motor er magen til en Type 1. Bortset fra lidt oliesystem, men ellers.
En ny blok fra CSP, koster ikke alverden:
Die von uns gelieferten Typ 1 Motorgehäuse werden aus dem neuen AS41 Material hergestellt. Dieses neue Magnesium-Gehäuse hat 4% Aluminium- und 1% Silizium-Anteil und ist somit stärker als das AS21 Gehäuse. Wir verwenden dieses Gehäuse in unserem Pro-Turbo Rennwagen (Betriebsdrehzahl 6000-9800U/min) und haben keine der so oft gehörten Probleme, wie zum Beispiel gerissene oder eingefallene Hauptlagerböcke, Risse hinter dem 3. Zylinder bei 94er Bohrung usw.
Die meisten Motorgehäuseprobleme entstehen durch schlechte oder ungewuchtete Kurbelwellen.
Eine gute, mit Gegengewichten ausgestattete Kurbelwelle und ein feingewuchteter Kurbeltrieb sorgen für problemlosen Lauf auch bei hohen Drehzahlen. Deshalb empfehlen wir Scat, Pauter oder Bugpack Motorgehäuse erst über 84mm Hub und 94mm Bohrung.
Stck Artikel/Bestellnummer Preis
Gehäuse Typ-1
101 025 043D 459.00 EUR/Stck
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hmm - se det er nu ikke for at drage tvivl ved jeres vurdering, men jeg kan bare ikke helt forstå løsningen.
Min gamle (der også er gearhead) mener at det er en form for afstand skive der mangler.
Jeg ser at lejet fra T3 motoren er på millimeterbasis samme tykkelse på mine krumtap'er fra T1.
Men jeg må sq være dum, for jeg forstår ikke helt hvad en flugtboring ville hjælpe. for mig at se skal det leje være en form for fixering for krumtap'en, for det gir mening på T1-delene... og fejlen i T3-krumtap'en ville efter min newbie-vurdering være at den ikke fixere noget som helst. Måske tar jeg fejl - jeg er nørd med olie under neglene så tilgiv hvis jeg vrøvler :o)
(jeg booter min Vista maskine op og komprimere video'en med det samme!)
- og tak for jeres reply alle... super fedt at se et forum der er liv i :D
/Party
Sårn folkes... video lavet.
Kan findes under
http://download.partyman.dk (som krumtap.avi)
...eller direkte
http://partyman.dk/officialdownloads/krumtap.avi
På video'en rykker jeg i det øverste leje der for så vidt jeg ved skal kunen rykkes på, og dernæst det nederste. Belysningen er noget lort, så den fik et skud brightness oven i hatten.
/Party
Det nederste leje har to kraver der fiksere det aksialt i blokken. Din gamle blok er sikkert blevet udvidet i den boring der skal klemme om lejet(det gør gamle vw blokke) Det betyder så igen at at lejet begynder at vandre frem og tilbage i blokken og derved deformere blokken så endesløret bliver for stort. Normalt kan/skal man schimse endesløret op med to/tre tynde skiver, men hvis blokken er blevet så deform at lejet ikke længere fastholdes aksialt, så hjælper schims jo ikke.
En flugtboring bore så det hul i blokken op til en overstørrelse, og et større leje kan monteres så blokken igen klemmer lejet fast, det afhjælper jo så desværre ikke den aksiale vandring, men man kan sikker få rettet anlægsfladen af også og så montere et smallere leje, men om det virker ved jeg ikke.
At lejerne kan bevæge sig som du demonstrere, det skal de kunne.
Min mening er at hvis du kan se/mærke en tydelig lysegrå ring i blokken der hvor kraven på lejet, i svinghjulsenden, normalt sidder, så skrot blokken.
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Lejet ved krumtappen skal ikke kunne give sig så meget. (Jeg forstod du mente at den kunne flyttes når den sad i blokken) Der mangles nogen shims mellem leje og svinghjul (normalt er der 3 på ialt ca. 0,85 - 1,05 mm tykkelse. Men hvis/når den er så medtaget, ville jeg få blokken målt ud inden jeg turde bruge den igen.
T
Man kunne i sin tid få aksiallejet i understørrelse, til en flugtboret og afdrejet blok.
Altså det du viser på videoen er ikke noget problem.
Det øverste leje har så meget slør, men når motoren er samlet er det det nederste der styrer krumtappen.
Der skal så være 3 shims, som Torben er inde på, som indstiller aksialspillerummet til 7-12 hundrededele (0.07-0.12mm.)
Dette udmåler man og indstiller i forbindelse med at man monterer svinghjulet.
Det er i blokken det nederste (det forreste) leje ikke må have slør. Det skal klemme et par hundrededele. Blokken er 22 mm tyk i godset og lejet måler så indvendigt mellem de to flanger 21,98 mm.
Hvis din blok måler mindre end 22 mm. så køb en ny. Blokken er den vigtigste og mest oversete del af opbygningen af en VW-motor. Hestekræfterne forsvinder ud i den blå luft i varme og manglende olietryk og høres inde i bilen som rumlende støj, når det er slemt.
Men til hvilken anden bil end en VW kan man købe en ny blok for omkring 4000 kr. ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Man kan stadig få de lejer i understr. v. flangen. de hedder bare -1.
T
Sorry det sene svar, er påvej til at flytte over til lys øl og bjerglandskaber - ja - jeg er måske snart "svansker" bosat i malmø :D så jeg har ikke været så meget ude under metallerne.
Hmmm - jeg kan nok høre jeg har rodet mig ud på dybt vand.
Jeg kan se der er shims på, men langt fra nok til at holde det nederste (foreste) leje spændt eller fixeret på krumtap'en på nogen måde. Jeg kan vippe MEGET lidt i lejet, så jeg ville for så vidt mene at den del af sagen ikke ville udgøre et problem - men hvad ved jeg :)
Det er rigtigt det du siger Frank, jeg kunne (da motoren var samlet og man tørnede den langtsomt manuelt) se at der ville komme et mellemrum mellem remskive og blok, som så vil forsvinde ved forsat at tørne rundt, og derefter komme igen hvis man bliver ved. Så jeg ville mene at der mangler noget til at holde igen - men vi snakker ret meget mere afstand end 3 på ca 1mm ialt. Eller måske har jeg i forvirringen smidt noget bras på. Det skulle ikke undrer mig at svinghjulet er T1 og så fremdeles... Men indmaden som sådan har jeg ikke pillet ved.
Måske skal jeg bare inviterer anders og mads op til en kop øl ved lejlighed IRL :)
(og igen, med ydmyg tak for de fine svar)
mvh kenneth.
Tjek lige at dit svinghjul går ordentligt i bund før du flipper Visaet rundt i cyberscpace.. Der er noget med en runding i bunden af nogle bestemte svinghjul der forhindre dem i at gå helt i bund på nogle typer krumtapper.
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com