Motor sætter ud
Hej gutter og gutinder!
Jeg har virkelig et problem med min lille Ovaler fra 1955. Jeg er stadig ret grøn hvad motorer angår, men man lære så længe man lever har en klog mand sagt engang.
Mit problem er:
Jeg sætter mig ud og starter min lille skat, den starter fint og lyder godt.
Jeg starter med at køre, den køre super, upåklageligt.
Jeg har kørt en god strækning så motoren er varm......
...og så sker det, motoren sætter ud. Jeg kan sidde lidt, starte den igen, men den dør så snart jeg giver gas. Så kan jeg lade den stå nogle timer til den er kold igen og gentage processen.
Jeg kiggede i motor rummet og så at benzinfilteret delvist var fyldt, dvs at der jo så ikke kommer noget benzin op til karben når der pumpes, hvilket gør at den starter og dør hurtigt, ville jeg mene. Synes heller ikke shokeren opføre sig som den skal.
Når den startes kold køre den jo med lidt højere omdrejninger indtil den er varm, men jeg synes den forbliver ved de høje omdrejninger, med mindre jeg selv går ud og regulere på spjældet.
Men hvis ikke den selv regulere spjældet i karben vil den jo drukne ikke?.
Er der en metode til hvordan man kontrollere om ens shoker funktion er i orden?
Og har i ellers nogle foreslag til hvad der kan gøres, mht mit første dillema med at den går i stå.
Håber i kan hjælpe!
Martin
Hej, hvilken motor har du i, for mig lyder det som om det er en 34 hk.
Hvis det er det kan det skyldes, at den fiberklods, der sidder under bensinpumpen kan udvidde sig når motoren bliver varm, så sætter pumpestangen sig fast, når den så er afkølet et øjeblik kan den klare en tur til.
Løsning, ta bensinpumpen af og ta fiberklodsen, med pumpestang op. find et bor der lige er en mm. tykkere end stangen, og bor hullet op.
held og lykke mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Hej Henning!
Det er en 1200 motor ved jeg. Er ikke helt klar over hvor mange hypper den har. Men dit foreslag lyder absolut som noget jeg lige skal have kigget på. Hvor stor er den fiberklods? Har sgu ikke lagt mærke til om der sidder sådan en. Har du evt et billede af en sådan klods?
Hvor mange mm må boret være?
Mvh
Martin
Hej igen Henning!
Boret skal være 1 mm tykkere end selve stangen læste jeg lige igen!
;^)
Hej Martin, hvis der er automat choker på, så er det temmeligt sikkert en 34.hk. Kan også være større, men der var en årgang, jeg tror, så vidt jeg husker det var i 61 modellen , der var bøvl med de pumpestangs styr.
Bakelit klodsen sidder under bensinpumpe mod krumtaphus,jeg har ikke lige et billede , men det kan jo være en anden har.
Boret skal bare være lidt tykkere end pumpestangen, jeg tror at stangen er ca,8 mm.
men har du ikke et skydelære. mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Jeg fandt lige et billede, men det er lidt utydeligt
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Jo et skydelærred har jeg, så det er bare i gang. Bakelit uha, det lyder som noget skrøbeligt stads. Jeg vil helt sikkert prøve at se om det er der det driller.
Kan det være fordi platinerne ikke åbner de foreskrevne 0,40? Kan det gøre at motoren går ud?
Det kan du jo så lige kontrollere, det kan jo også i sjældne tilfælde være besindækslet er for tæt, så der er vacum i tanken. mvh Henning
-------------------------------------------
Folkevogne bliver altid bygget om.
Men er også flotte originale.
vw 1300 69 vw 1300 go-kart
Karburatorsprit?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Ok! Et for tæt benzindæksel skaber vacum i tanken?! Det vidste jeg godt nok ikke. Men det lyder da som endnu en grund til at der ikke pumpes benz til karben efter et stykke tid. Jeg ved at pakningen i mit dæksel er knækket så den ligger løst i dækslet, men så burde den jo heller ikke slutte helt tæt. Ja billedet er lidt utydeligt, men det indikere da hvor jeg nogenlunde skal kigge. Synes ikke jeg kan finde noget om en fiberklods i min manual, men mon ikke det giver sig selv når jeg kommer ud og kigger!
Hej John!
Karburator sprit er anvendt! Flere foreslag? ;^) Overøs mig endelig med jeres viden, det ville være så lækkert at få den til at spille!
jeg havde samme problem med min jagtvogn og det løste jeg ved at rense hele benzinrøret i bunden af bilen -- tanken ud ind med en ang wire med en boremaskine i enden og så kører der udaf imens du fører den ind.
min var helt tilstoppet og kørte som en drøm siden....
jeg har stadig wiren liggende hvis du vil låne.
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac?
http://duckshouse.dk
Kør motoren varm. Derefter piller du benzinslangen af ved karburator og holder den ned i en flaske. Nu får du en anden person til at tørne/starte din motor. Hvis benzintilførelsen er ok så kommer der benzin ud af slangen nu og dermed har du udlukket et stort problemområde. Hvis ikke, ved du i hvilket område du skal kigge.
Prøv det.
-------------------------------------------
Har haft 1303, vw 181, T1 1965
men kører nu Camper T2
tlf. 22 77 24 21
Det er helt normalt at benzinfilteret kun er halvt fyldt. Det kommer benzin frem alligevel. Men det tjekker du nemt som Nils skriver.
Din chokker kan du tjekke ved at bevæge "trappen" - den skal på kold motor gå tilbage til udgangspunktet af sig selv. Den lille arm foran "trappen" skal følge med da det er den der har forbindelse til chokker-fjerderen.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Hej drenge!
Tak for alle de gode svar, der er helt sikkert noget at gå i gang med, håber det kan løse mit forhåbentlige lille problem, ellers ryger den sgu til Bugservice Dennis. I får lige en update når jeg når så langt!