Er min thermostat i udu??
Min nye motor bliver varm! Omkring 85-95-og en enkelt gang 100 grader, og det efter kun 30 min kørsel.
Nu har jeg så idag da jeg kom hjem, og temp. var ca 90 grader,ladet motoren køre, og gå ud foran hvor oliekøleren sidder, og mærket på den-Den var kold.
Den burde da også være varm når olien er det. Medmindre at min thermostat ikke lukker så olien kan komme derud!
Nogle gode forslag til hvad der kan være galt- og hvordan jeg løser det??
Thermostaten er fra CSP, og er opgivet til at begynde lukning ved ca 70 grader, og være fuldt lukket ved 80 grader.
Her kan opstillengen ses:http://vwnettet.dk/forum/topic/244101/page/2
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
afmonter den - og put den i vand i en gryde på kogeøen sammen med et stegetermometer - så kan du se og måle om den åbner når den skal - det er ikke sikkert mutter bliver så glad for det - men så gør det når hun ikke ser det - og husk at gør rent efter dig ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det kan være et eller andet med samspillet mellem oliepumpe/redutionsventiler osv.
Hvor sidder din termostat i systemet ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Olien går ud af pumpen, og om foran motoren, ind i oliefilteret og derefter ind i thermostaten-Og så tilbage til motoren igen. Fra modsatte side af thermostaten, er de 2 slanger ud til oliekøleren, som sidder ude foran, ved siden af nummerpladen.
Jeg har talt med en mekaniker her til aften( min nabo) og vi talte om at fejlen måske i virkeligheden er min temperatur føler som overdriver! Idet han mente at hvis olien er 90-95 grader, så bør det syde hvis jeg spytter på slangerne der hvor de forlader pumpen. Nu har jeg ikke lige spyttet, men mener ikke at de er så varme at de ville gøre det, hvis jeg gjorde.
Kan jeg holde et thermometer på bunden af blokken, og få noget brugbart ud af det??
Foresten så er olietrykket ved 2000 omd ca 3,5 bar ved kold motor, og 2,5 bar når den er varm.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Så må du jo koge føleren i en elkedel, så skal der vises 100 grader
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der er et par ting som du kan gører.
1. Skift føleren og se om du får samme resultat.
2. Gør som Frank_Andersen skriver, test termostaten.
3. Se om der overhovedet kommer olie ud til køleren.
4. Prøv at puste i slangen til køleren for at se om der er gennemgang, ikke med trykluft.
5. Når du har kørt lidt så olien er ca 90 grader varmt, mærk om slangen til køleren bliver varm.
6. Dask termostathuset med en gummihammer, når olien er varm.
MVH Jakob
Det var nu føleren jeg skrev og mente.
Har du fået en ordentlig køler på ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej-Og indtil videre har den virket perfekt-Den kan jo ikke køle noget olie,hvis der ikke kommer noget varm olie ud til den!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Var egentlig også af den opfattelse at termostaten skulle sidde så tæt på motoren som muligt .....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Nej-nej bevares. Men ved at gøre som vi gamle røvhuller siger kunne I sommetider springe 20 års eksperimenteren over og så bare gøre som vi siger på en motor til over 50.000 kr. Hvor man vil spare 1000 til en ordentlig køler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.