Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer med ekstern oliekøler tilslutning.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg er løbet ind i det problem, at på min t4 motor skal der monteret en oliekøler, men der er ikke plads til de fittings der følger med, jeg/vi har prøvet med lidt forskelligt bla banjofittings, men når man skal op i noget halv tomme, så er der ikke plads til dem.

Alt hvad vi har på mit arbejde bliver for højt eller fylder for meget i breden.
Banjo ville være perfekte, men i halv tomme bliver de forbrede.

Slangen vil ramme lige op i olitryk måleren eller strømfordeleren.

Der må være andre som har været i samme problem som kan hjælpe mig med hvad jeg skal bruge.

MVH Jakob
P4060029.jpg
P4060030.jpg
P4060031.jpg

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du nu flytter den trykdåse lidt, og sætter elektronisk tændig på så du ikke behøver kondensatoren, har du da masser af plads. Ellers brug 3/8 90 gr vinkler eller køb en BAS adapter istedet. der monteres slangerne "bagud"
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Jakob. Godt at se du er kommet videre.
Jeg havde samme problem, så jeg tog til Dunlop Hiflex i Glostrup og fik lavet to slanger med 90 graders buk og to "han"fittings der passede i. Der er nu ca 0,5 cm mellem slange og fordeler.
Hvilke cylindre endte du med at bruge?
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Løsningen her må være banjobolte
http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?catalogId=873100001&storeId=11000&productId=30598&langId=-11&categoryPath=873200177

http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?storeId=11000&catalogId=873100001&productId=30595&sequence=184.0&categoryPath=873200177
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Løsningen her må være banjobolte
http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?catalogId=873100001&storeId=11000&productId=30598&langId=-11&categoryPath=873200177

http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?storeId=11000&catalogId=873100001&productId=30595&sequence=184.0&categoryPath=873200177
Hilsen Niels Erik

Begrænser de ikke olieflowet?
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Mark S]
Hvilke cylindre endte du med at bruge?

Jeg købte et cylinder sæt af Farmer.

Tak for de hurtige og mange svar, det må være ny rekord.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Mark S][quote=niels-erik]Løsningen her må være banjobolte
http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?catalogId=873100001&storeId=11000&productId=30598&langId=-11&categoryPath=873200177

http://hydra.greneonline.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplayGuestView?storeId=11000&catalogId=873100001&productId=30595&sequence=184.0&categoryPath=873200177
Hilsen Niels Erik

Begrænser de ikke olieflowet?



16 0g 18 mm banjobolte er til 10 eller 12mm slangetilslutninger-og 12mm skulle række til de fleste!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
12mm må være til 3/8 slange, der fulgte bare 1/2 slange med så derfor gik jeg ud fra at det var 1/2 slange(15mm) der skulle bruges.
Men hvis 3/8 er nok så er der ingen problemer.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er det sådannen, at de mm mål er efter de hydraulikrør man bruger hvis man skal have monteret en 1/2 slange og går til et rør, så er røret et 15mm rør, det du måler er sikkert det indvendige mål, har jeg ret.
Jeg er bare skadet fra alt det hydraulik arbejde på mit arbejde :D

Så du har sikkert ret.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har fittings med 3/8" gevind, 45 grader og 1/2" slange. Nogen Gene Berg solgte i sin tid.
Nu er du på rette vej med en type4 motor. Lad nu være med at bruge banjofittings til dit smøresystem.
Og husk at blokkere bypassventilen på oliefilteret så din modstand i slanger og køler ikke får olien til at gå uden om filtret.

Om ikke andet må du bruge eller få lavet en brystnippel, der kan niple ned til 3/8. Hvis hullet i den er for lille må du bore den op.
Problemet med de fleste hydraulikfitting er at de kan tåle en masse tryk, som vi ikke har brug for på bilerne. Til gengæld er der ingen hul i dem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg havde ellers lige fundet nogle 3/8 banjo som passede fint, men du har ret i at der er ikke meget gennemgang i dem. :D

Og hvordan blokker man lige bypasventilen?

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Jakob M]Jeg havde ellers lige fundet nogle 3/8 banjo som passede fint, men du har ret i at der er ikke meget gennemgang i dem. :D

Og hvordan blokker man lige bypasventilen?

MVH Jakob

Frank A skrev:
Det er et gammelt type4 trick.
Man skal blokkere den for at være sikker på at modstanden i køler og slanger ikke forhindrer olien i at blive filtreret.

Den ventil der styrer olietrykket sidder ind i siden af blokken under cyl.1
Den ventil der styrer om olien kommer op til den originale køler sidder bagest i venstre side, som på type1.

Bypassventilen sidder i oliefilterkonsollet og er der for at sikre at motoren får smøring selv om filtret er tilstoppet. Det bør jo ikke være noget problem på en hobbybil. Så for mange år siden fandt Jørn Dalsgård på dette, fordi han kunne se urenheder i lejerne på den første type4 motor han byggede og tunede og senere havde skilt ad.

Man borer et 3mm hul i konsollet, fra "bagsiden" af kuglen. Så kan man slå kuglen og dens sæde ud.
Så borer man op til 5mm og skærer et 6mm gevind.
Så lægger man kuglen i igen og driver sædet på plads og sikrer det med tre nye kørnerprikker.
Fra "bagsiden" skruer man en en 20mm lang bolt i med en løs møtrik på og en dråbe locktite til at tætne. Man spænder bolten let mod kuglen og spænder kontra ned mod konsollet med møtrikken.

(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Mark S][quote=Jakob M]Jeg havde ellers lige fundet nogle 3/8 banjo som passede fint, men du har ret i at der er ikke meget gennemgang i dem. :D

Og hvordan blokker man lige bypasventilen?

MVH Jakob

Frank A skrev:
Det er et gammelt type4 trick.
Man skal blokkere den for at være sikker på at modstanden i køler og slanger ikke forhindrer olien i at blive filtreret.

Den ventil der styrer olietrykket sidder ind i siden af blokken under cyl.1
Den ventil der styrer om olien kommer op til den originale køler sidder bagest i venstre side, som på type1.

Bypassventilen sidder i oliefilterkonsollet og er der for at sikre at motoren får smøring selv om filtret er tilstoppet. Det bør jo ikke være noget problem på en hobbybil. Så for mange år siden fandt Jørn Dalsgård på dette, fordi han kunne se urenheder i lejerne på den første type4 motor han byggede og tunede og senere havde skilt ad.

Man borer et 3mm hul i konsollet, fra "bagsiden" af kuglen. Så kan man slå kuglen og dens sæde ud.
Så borer man op til 5mm og skærer et 6mm gevind.
Så lægger man kuglen i igen og driver sædet på plads og sikrer det med tre nye kørnerprikker.
Fra "bagsiden" skruer man en en 20mm lang bolt i med en løs møtrik på og en dråbe locktite til at tætne. Man spænder bolten let mod kuglen og spænder kontra ned mod konsollet med møtrikken.


Jeg har ikke selv gjort det endnu.

(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Mark S][quote=Jakob M]Jeg havde ellers lige fundet nogle 3/8 banjo som passede fint, men du har ret i at der er ikke meget gennemgang i dem. :D

Og hvordan blokker man lige bypasventilen?

MVH Jakob

Frank A skrev:
Det er et gammelt type4 trick.
Man skal blokkere den for at være sikker på at modstanden i køler og slanger ikke forhindrer olien i at blive filtreret.

Den ventil der styrer olietrykket sidder ind i siden af blokken under cyl.1
Den ventil der styrer om olien kommer op til den originale køler sidder bagest i venstre side, som på type1.

Bypassventilen sidder i oliefilterkonsollet og er der for at sikre at motoren får smøring selv om filtret er tilstoppet. Det bør jo ikke være noget problem på en hobbybil. Så for mange år siden fandt Jørn Dalsgård på dette, fordi han kunne se urenheder i lejerne på den første type4 motor han byggede og tunede og senere havde skilt ad.

Man borer et 3mm hul i konsollet, fra "bagsiden" af kuglen. Så kan man slå kuglen og dens sæde ud.
Så borer man op til 5mm og skærer et 6mm gevind.
Så lægger man kuglen i igen og driver sædet på plads og sikrer det med tre nye kørnerprikker.
Fra "bagsiden" skruer man en en 20mm lang bolt i med en løs møtrik på og en dråbe locktite til at tætne. Man spænder bolten let mod kuglen og spænder kontra ned mod konsollet med møtrikken.



dette ellers udemærkede trik er kun nødvendigt hvis at du bruger en sandwich ting mellem oliefilter konsollen og oliefilteret (eller gennerelt bare tager trykket der hvor at oliefilteret skrues på).

når man tager trykket ved oliekøler udtaget er denne modifikation ikke nødvendig.

med mindre man VIL sikre sig at motoren altid forsøger at presse olien igennem oliefilteret. hvad enten det kan lade sig gøre eller ej....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Og det vil man.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Og det vil man.


nå det vidste jeg så ikke.

men der er vel en grund til at vw har sat den på.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ved godt at det er overkill men man kunne jo bare monter et oliefilter på slangen til oliekøleren, som man gør på en t1 motor.
For hvis man tvinger olien gennem et stoppet filter, burde der ske et eller andet kedeligt. Det er derfor der sidder en bypassventil.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tja. På en t1 der vil enten gummiringen i toppen af filteret blive skudt ud-Ellers stopper olie forsyningen bare, og motoren sætter sig.
Jeg har læst på et udenlansk forum, at det sidste er sket for en kendt Dansk motorbygger-Og det er ikke så lang tid siden.
Da vedkommende ikke selv har skrevet om det herinde, gætter jeg, at han ikke ønsker at få historien frem-Derfor ingen navne!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Sådan en ventil er lavet for at motorer der ikke bliver vedligeholdte også får smøring, selv om filtret er mere eller mindre stoppet.
Det anser jeg ikke for at være et problem når jeg er bilejeren.

Når vi "kloge" laver om på smøresystemet med slanger og kølere osv. Så har vi måske ikke altid styr på hvilke ændringer vi forårsager i systemet. Så føler jeg det sikreste er at blokere ventilen. Springer filtret så må jeg finde fejlen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det lyder rigtigt Frank. Men hvad hvis der er en fejl i selve filtret-Den historie jeg nævnte skyldes et sprit nyt filter (vistnok et fram1) med en fabrikations fejl-Så der kunne ikke komme olie gennem det-Der havde en bypass ventil reddet motoren!
Nu køre jeg ikke med t4 motor-men hvis jeg gjorde ville jeg ikke blokker ventilen-men bare sætte en strammere fjeder ind,eller noget andet som gjorde at ventilen stadig kunne åbnes-men måske først ved 4 eller 5 bar, en sund motor køre vel ikke med over 3-4 bar olietryk
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Det lyder rigtigt Frank. Men hvad hvis der er en fejl i selve filtret-Den historie jeg nævnte skyldes et sprit nyt filter (vistnok et fram1) med en fabrikations fejl-Så der kunne ikke komme olie gennem det-Der havde en bypass ventil reddet motoren!
Nu køre jeg ikke med t4 motor-men hvis jeg gjorde ville jeg ikke blokker ventilen-men bare sætte en strammere fjeder ind,eller noget andet som gjorde at ventilen stadig kunne åbnes-men måske først ved 4 eller 5 bar, en sund motor køre vel ikke med over 3-4 bar olietryk
Hilsen Niels Erik

Jeg kender udemærket den historie du omtaler..... er jeg så den eneste der sidder tilbage og spørger mig selv om hvorfor man kørte videre med motoren hvis olietrykføleren eller olietryksuret ikke viste udslag - for det gør det jo ikke hvis der er fullflow og man leder olien ud gennem filter/køler/thermostat, for derefter at blive sendt ind i oliegalleriets trykside på blokken igen - hvis altså filteret lukker fuldstændig for olietilførslen.
Men om ikke andet blev filteret da trykprøvet grundigt :-)

Jeg siger ikke det ikke er sket pga. tilstoppet filter - men med ovenstående i tankerne synes jeg det lyder som en menneskelig fejl at motoren tog skade.... eller er jeg den eneste der holder meget kraftigt øje med om der kommer olietryk når man starter en ny motor op ?

Kan da være byggeren af den omtalte motor har en forklaring på hvorfor det endte som det endte - nu hvor du i forvejen har bragt ham på banen.


forøvrigt sælger csp 90 graders 3/8" adaptere der løser dit problem.

Frank - jeg vil godt købe de sidste af de 45 graders du har på lager....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jamenæhh. Den episode med filteret er jo mæ.
Man kan sige at jeg var dobbelt uheldig, idet jeg på den pågældende motor brugte en pumpeplade med bypass ventil i, ala´ Berg. Bare den her var fra CSP. Dernæst var den monterede olitryksmåler "langsom" om at reagere, og derved blev det hele for sent.

Havde jeg brugt et alm pumpedæksel uden bypass, havde jeg fanget den inden det gik galt. For så var filteret blevet "gravid". Det er noget der sker "once in a lifetime", at man får et filter der ikke dur. - Nu er det så bare sket for mig to gange, med ca. 15 års mellemrum.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja- Men du skrev kun om dit motoruheld på Shoptalkforum.com-Derfor gættede jeg at du ikke ønskede at få historien frem-Uden at jeg forstod hvorfor-Men nu kom den så alligevel!!
Er det så en "menneskelig fejl" som Rasser skriver?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply »

You must log in to post.