jeg vil gerne lige tilføje at den motor som farmer har lavet og jeg kører med nu, den dur... det kører skide godt, godt træk og stadig en sjov motor lidt oppe i omdrejningerne!
Frank_Andersen skrev:
Det mange vandkølede kører med er en varmeveksler der jo så varmer olien hurtigere op med kølevandet. De fleste vandkølede motorer kører rundt med en meget lav olietemp.
Så får man olien op på de 90 grader og holder den så hvis motoren skulle blive belastet.
På en luftkølet har vi ikke andre alternativer end at køle olien når vi tuner. Vi kan ikke gøre andet end at sørge for at luftkølesystemet er den nyeste version som fabrikken har udviklet og så køle olien mere hvis den bliver for varm.
Problemet er at vi så skal have 10-11 meter slange eller rør frem til en oliekøler i fronten. Længden er et problem fordi olien er kold og stiv. Hvis termostaten så ikke lukker tæt, og det gør mange af dem ikke, så bliver olien ikke presset ud foran så. Så står den stive kolde olie som en prop i systemet.
På en vandkølet med ekstra oliekøler, er der jo ikke så lang vej, så det skal nok komme i gang.
På en luftkølet er det også et problem at man ikke kan købe gummislange der kan tåle mere end 100 grader. Det hjælper ikke at købe stålarmeret slange, det er gummiet der ikke kan tåle varmen.
Den første halve meter slange kommer tit til at sidde tæt på udstødningen og i den varme køleluft der kommer nedenud. Det kan gå en sommers tid med slangen bliver stiv og kan ikke holde tæt ved spændebåndene.
Som nævnt tidligere er det et problem at de fittings der findes hos firmaer der laver hydraulikslanger, er for tykke i godset så huller bliver for lille.
På den sidste motor jeg lavede fik jeg sådan et firma til at lave to 1,5m lange rustfritstålomspundne teflonslanger i det jeg kalder 5/8" (15-16mm) Så fik jeg to samlestykker med som jeg kørte ud til et maskinværksted med og fik dem til at dreje en 1/2" slangestuds, til montering med spændebånd, i den ene ende. Så klemte hydraulikfirmaet dem på så jeg fik to slanger på 1,5m med slangestuds i den ene ende og de kraftigere fittings i den anden. Men fordi jeg købte dem til 16mm var der større hul i og teflonslangen kan tåle varmen.
Så kunne jeg sætte almindeligt olieslange på henne ved siden af gearkassen, hvor man så er væk fra varmen.
Det kunne holde.
Den motor er i øvrigt den Rasser kører med i dag. Jeg ved ikke hvor mange km den har kørt. Jeg lavede topstykker på den og borede den til 1800cc for 20 år siden. Bilen havde så 3 ejere efter mig og motoren havde så kørt 100.000 km siden jeg lavede den, da jeg købte bilen tilbage i 1998. Blokken har altså ikke været været adskilt. Lejer osv. er de originale fra 1971-73 ? (W-motor)
You must log in to post.