Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer med ekstern oliekøler tilslutning.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jvang Member
Skrev for 18 years siden | | | |

jeg vil gerne lige tilføje at den motor som farmer har lavet og jeg kører med nu, den dur... det kører skide godt, godt træk og stadig en sjov motor lidt oppe i omdrejningerne!



(permalink) crenne Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hørt vang , og ja den er sjov hihi
-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hmm, er det noget der gør sig gældende generelt eller er det kun en udfordring på en luftkølet t4 motor. Jeg tænker hvad med f.eks nyere vandkølede benziner og dieseler der sidder i Golf, Passat og Transporter, der kører mange med ekstern oliekøler (på GTIen endda fabriksmonteret)sluttet til på oliefilterstudsen.. Det lader ikke til at være et problem på disse motorer?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det var et filter, ikke køleren.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det mange vandkølede kører med er en varmeveksler der jo så varmer olien hurtigere op med kølevandet. De fleste vandkølede motorer kører rundt med en meget lav olietemp.
Så får man olien op på de 90 grader og holder den så hvis motoren skulle blive belastet.

På en luftkølet har vi ikke andre alternativer end at køle olien når vi tuner. Vi kan ikke gøre andet end at sørge for at luftkølesystemet er den nyeste version som fabrikken har udviklet og så køle olien mere hvis den bliver for varm.

Problemet er at vi så skal have 10-11 meter slange eller rør frem til en oliekøler i fronten. Længden er et problem fordi olien er kold og stiv. Hvis termostaten så ikke lukker tæt, og det gør mange af dem ikke, så bliver olien ikke presset ud foran så. Så står den stive kolde olie som en prop i systemet.
På en vandkølet med ekstra oliekøler, er der jo ikke så lang vej, så det skal nok komme i gang.
På en luftkølet er det også et problem at man ikke kan købe gummislange der kan tåle mere end 100 grader. Det hjælper ikke at købe stålarmeret slange, det er gummiet der ikke kan tåle varmen.
Den første halve meter slange kommer tit til at sidde tæt på udstødningen og i den varme køleluft der kommer nedenud. Det kan gå en sommers tid med slangen bliver stiv og kan ikke holde tæt ved spændebåndene.
Som nævnt tidligere er det et problem at de fittings der findes hos firmaer der laver hydraulikslanger, er for tykke i godset så huller bliver for lille.
På den sidste motor jeg lavede fik jeg sådan et firma til at lave to 1,5m lange rustfritstålomspundne teflonslanger i det jeg kalder 5/8" (15-16mm) Så fik jeg to samlestykker med som jeg kørte ud til et maskinværksted med og fik dem til at dreje en 1/2" slangestuds, til montering med spændebånd, i den ene ende. Så klemte hydraulikfirmaet dem på så jeg fik to slanger på 1,5m med slangestuds i den ene ende og de kraftigere fittings i den anden. Men fordi jeg købte dem til 16mm var der større hul i og teflonslangen kan tåle varmen.
Så kunne jeg sætte almindeligt olieslange på henne ved siden af gearkassen, hvor man så er væk fra varmen.
Det kunne holde.
Den motor er i øvrigt den Rasser kører med i dag. Jeg ved ikke hvor mange km den har kørt. Jeg lavede topstykker på den og borede den til 1800cc for 20 år siden. Bilen havde så 3 ejere efter mig og motoren havde så kørt 100.000 km siden jeg lavede den, da jeg købte bilen tilbage i 1998. Blokken har altså ikke været været adskilt. Lejer osv. er de originale fra 1971-73 ? (W-motor)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Vil bare sige tak.

Min olieslanger bliver max 1m pr styk, så jeg håber ikke at det bliver et problem.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Det mange vandkølede kører med er en varmeveksler der jo så varmer olien hurtigere op med kølevandet. De fleste vandkølede motorer kører rundt med en meget lav olietemp.
Så får man olien op på de 90 grader og holder den så hvis motoren skulle blive belastet.

På en luftkølet har vi ikke andre alternativer end at køle olien når vi tuner. Vi kan ikke gøre andet end at sørge for at luftkølesystemet er den nyeste version som fabrikken har udviklet og så køle olien mere hvis den bliver for varm.

Problemet er at vi så skal have 10-11 meter slange eller rør frem til en oliekøler i fronten. Længden er et problem fordi olien er kold og stiv. Hvis termostaten så ikke lukker tæt, og det gør mange af dem ikke, så bliver olien ikke presset ud foran så. Så står den stive kolde olie som en prop i systemet.
På en vandkølet med ekstra oliekøler, er der jo ikke så lang vej, så det skal nok komme i gang.
På en luftkølet er det også et problem at man ikke kan købe gummislange der kan tåle mere end 100 grader. Det hjælper ikke at købe stålarmeret slange, det er gummiet der ikke kan tåle varmen.
Den første halve meter slange kommer tit til at sidde tæt på udstødningen og i den varme køleluft der kommer nedenud. Det kan gå en sommers tid med slangen bliver stiv og kan ikke holde tæt ved spændebåndene.
Som nævnt tidligere er det et problem at de fittings der findes hos firmaer der laver hydraulikslanger, er for tykke i godset så huller bliver for lille.
På den sidste motor jeg lavede fik jeg sådan et firma til at lave to 1,5m lange rustfritstålomspundne teflonslanger i det jeg kalder 5/8" (15-16mm) Så fik jeg to samlestykker med som jeg kørte ud til et maskinværksted med og fik dem til at dreje en 1/2" slangestuds, til montering med spændebånd, i den ene ende. Så klemte hydraulikfirmaet dem på så jeg fik to slanger på 1,5m med slangestuds i den ene ende og de kraftigere fittings i den anden. Men fordi jeg købte dem til 16mm var der større hul i og teflonslangen kan tåle varmen.
Så kunne jeg sætte almindeligt olieslange på henne ved siden af gearkassen, hvor man så er væk fra varmen.
Det kunne holde.
Den motor er i øvrigt den Rasser kører med i dag. Jeg ved ikke hvor mange km den har kørt. Jeg lavede topstykker på den og borede den til 1800cc for 20 år siden. Bilen havde så 3 ejere efter mig og motoren havde så kørt 100.000 km siden jeg lavede den, da jeg købte bilen tilbage i 1998. Blokken har altså ikke været været adskilt. Lejer osv. er de originale fra 1971-73 ? (W-motor)


og jeg gør alt hvad jeg kan for at dræbe den .... den vil bare ikke dø.

efter stumpemarkedet i lørdags gjorde jeg endnu et ½ times nonstop 4800omdr forsøg - men nix den tuller bare videre! nå ja og så hverken sveder eller drypper den.

Olietemp aldrig over 90 grader! - jeg har så monteret en mercedes køler magen til dem man normalt monterer i fronten af en T1, min er så bare monteret under gaflerne der bærer motor gearkasse. Ingen problemer med frigang da jeg kører med cal-look røv.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak for det uddybende svar Frank!

Jeg står overfor at skulle montere en 19 rækkers SETRAB foran på min Diesel Transporter T3 fra 1984 med 2x5 meter stålflexslange fra hækmotoren. Det bliver spændende at følge relsultatet på et olietemp ur.

I forbindelse med oliekølere og olietemperatur-ur i kabinen, hvor sætter folk så deres olietemperatur-føler, og med hvilke overvejelser som baggrund?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Temp.føleren skal sidde i læ for fartvinden. Bundproppen dur f.eks. ikke. Og væk fra varme udstødningsdele så temp. ikke vises forkert ved bykørsel eller stilstand.
På en Golf-motor som din ville jeg bruge en af de originale varmevekslere som nævnt tidligere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.