Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hjælp til motorvalg og dele

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
nu spørger jeg bare og så håber jeg at jeg kan få lidt "feedback", for ved godt det er svært at svare på..

jeg er ved at finde dele til en "lavbudget" motor og her er hvad jeg havde tænkt mig..

Efi programmerbar motorstyring (har jeg)

bygge indspøjtning, kan sagtens blive bygget, men kan man evt. tage det fra en type4 motor?)

1600ccm cylinder kit

opboerede 1300 toppe(og portede)

Engle knast W110 / 284

sc14 roots kompressor

spjældstørrelse og dysse størelse har jeg ikke udregnet endnu.

Men lyder det helt hen i vejret?

er meget i tvivl om knast, og om det er dumt at satse på 1600ccm kittet. men vil ikke udskifte krumbasse for at få større opboring mv.. og er usikker på om det er det værd.. det skal sidde en en bil på få kilo(600-700kg)

forslag?

og er der nogen som har en billig 1300 motor(as)

eller er det bedre at få fat i en 2.0 type4 motor?(hvad ligger de i prismæssigt?

Håber i vil tage mig seriøst da jeg virkelig har brug for svar..



(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Jon
Det lyder som et meget spændende projekt du har gang i, kompressor er ret cool og det er synd at der ikke er flere der prøver kræfter med det på de luftkølede.

Jeg går udfra at du allerede har tjekket din donormotor og at den er i tiptop stand til projektet. Hvis ikke det er tilfældet så vent med at satse på low-budget for du er sikker på at donoren er i orden.
Jeg har selv lavet noget programerbar instrøjtning som startede med at skulle være et billigt projekt, men jeg skal da lige hilse at sige at DET BLEV DET IKKE!!

Hvis du mangler manifold med plads til dyser, plenumkammer osv. som skal passe på type1 motor så giv lige et ring, da jeg har en del til at ligge.

Kommentar til dit set-up:
Jeg synes helt sikkert IKKE du skal bruge en W110 knast da den ikke er speciels egnet til trykladning. De fleste bruger en std. knast og std. kompression med rigtigt gode resultater. Grunden er at den har mindre overlap og derfor "fiser" trykket ikke ud (meget enkelt forklaret) Brug hellere pengene på en modvægtet krumbasker eller nogle gode toppe.

Jeg synes helt sikkert du skal bruge et 1600 cylendersæt og evt. med smedede stempler.

Hvormeget boost har du tænkt dig at køre med? ...og hvad er det for noget programmerbar sprøjt du har?

Du kan ikke bruge sprøjt fra en type4 da toppene ser helt anderledes ud end type1. Styreboksen kunne muligvis modificesres og bruges, men den programerbare boks du har er helt sikkert bedre egnet.

Håber du kan bruge mit input til noget.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://classicvwparts.dk/motor/cylindre_og_stempler/cylindersaet_85_5_mm_m_smedet_stempler_1600cc_609_da.html

Mange tak for svaret warp :)

er det ovennævnte link til cylindre og stempler et godt valg?

Jeg har endnu ikke investeret i motor men er på kig efter en as blok.

hvad kan std krumtap i en 1300 holde til?

jeg håber på alt mellem 150 og 200hk

skal lige siges at jeg laver 2 maps et til daglig brug og et til ræs.

Min motor styring er en efi euro 4 som jeg skal se om jeg kan bruge.

i første omgan skal jeg konvetere motoren til indsprøjtning og have det til at køre, og så skal jeg lege med kompressoren bagefter.

motoren bliver renoveret først så standen bliver tip top.

spørgsmålet er om jeg skulle finde et par nye pejlstænger? eller også er det jo muligeheden at prøve at forstærke std pejlstænger, det kender jeg en der har lavet på moderne motore med succes.

Og du skal nok få et kald hehe :)

Mvh Jon
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lær nu at krybe før du kan gå. Du roder rundt i ting du har hørt eller læst i blade hvor pigerne har store patter.

Til sådan en projekt med 150-200 HK på en 1600cc skal du virkelig træde i karakter.
Ny blok, nye topstykker, std.krumtap med påsvejsede kontravægte fra seriøst firma. Originale plejlstænger kan sagtens holde. Pas på Taiwandele til sådan et projekt.

Indsprøjtningen og antallet af maps, bliver det mindste problem.
Skaf benzin nok frem, eller tilbage, og hav styr på tændingen

Glæder mig til at se og høre den til Dynoday.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Okay hvis vi snakker om 150-200 hk så glem ALT om økonomi!! Jeg troede bare vi snakkede om en smule tryk så det kunne holdes på en blok med std. komponenter.
Hvis du går efter så meget effekt skal ALT i blokken skiftes til high performance dele og det er også et must at bruge en helt ny blok. Regn med 20.000 kr. før du har en longblok der kan holde til det med maskin arbejde og nye dele og det hele. Derefter kan du så begynde at smide penge efter kompresser, indsprøjtning, udstødning, køling, gearkasse osv.
Dertil kommer så også alt den snilde og gode motorbygger evner der skal til at få det hele til at spille sammen som bestemt ikke er noget man bare gør!

Det er ikke for at tage modet fra dig, men det er realistisk!
Start i det små og så arbejd dig stille og roligt frem. Lad være med at sætte hele børneopsparingen i high performance dele fra starten for til sidst at opdage at du måske har gabt over mere end du kan sluge.

Hvis det var mig ville jeg satse på at lave 90 hk på en std. 1600 motor med kompressor og sprøjt (hvilket jeg tror er svært nok i sig selv) og når jeg havde bevist at det kunne lade sig gøre ville jeg begynde at sammensætte en motor med skud i baseret på erfaringerne fra den første motor. (Og billigt bliver det nok aldrig)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der kom du mig lige i forkøbet Frank! :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg er fuldstændig godt klar over at der skal laves meget, men helt ærligt så umuligt kan det ikke være.. jeg forventer ikke at noget er plug and play.

Anyways så må vi jo se hvordan det kommer til at køre.

Det kommer jo fuldstændig an på ens egne evner og forbindelser, og ja jeg ved godt at det ikke er et nemt projekt og ej heller et som bare er hurtigt færdigt. og det det med at man skal kunne kravle for at kunne gå, du ved ikke hvad jeg har af erfaringer for det første og ja det er ikke med de her motore, men så anderledes er det altså heller ikke. Det er stadig en 4 takts motor og den består altså stadig af mange af de samme dele som de nyere motore gør og selvom det er et gammelt design så kan man godt skifte div. lejer og alt muligt andet gejl ud og forbedre designet lidt. Det er fint at i er skeptiske, men jeg er ved godt mod :)


Og jeg har det fint med at blive klogere senere hen, og bliver ikke skuffet hvis jeg får 90hk. men jeg ved bare hvad kompressor osv. kan levere på flere "moderne" motore. Jeg kan ikke sige hvad den får, og det kan i altså heller ikke.

vil i ikke fortælle mig hvad jeg skal bruge for at den kan holde?

Hvad er det der ikke kan holde i motoren?

Og hvis nu man kendte en som kunne afbalancere krumtapper, er han så ikke god nok?
tænker lidt på hvorfor man skal købe en modvægtet,hvorfor ikke få lavet den org?

Jeg har 8 1300ccm topstykker liggende og det er derfor at jeg gerne vil have en 1600 cylinder, så jeg kan eksprimentere lidt med dem. og hvis ventillerne er for små så tager jeg den derfra.

Hvor er blokken svag siden den skal være ny? så forstærker jeg den der. har set gamle volvo topstykker med revner som er blevet svejst og holdt til 3-400hk 3 år nu og kører fint..

Jeg ved godt at i har mange flere erfaringer i de her motore og det er derfor at jeg spørger herinde :)

Når jeg kan få 14hk ud af en Puch maxi motor så håber jeg også at jeg på et tidspunkt kan nå mit mål med en luftkølet....

Forresten så har vi styr på kølingen af olien :)

(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kan kun opfordre dig til at gå igang da jeg synes det er et spændende projekt som helt sikkert kan lade sig gøre, men er ikke nemt så det er godt at du er ved godt mod! ;-)

Til de fleste af dine spørgsmål tror jeg du kan finde svar ved at bruge søgefunktionen da der er skrevet RIGTIGT meget her på siden om hvordan en motor skal bygges for at kunne holde.

En std. krumtap er ikke modvægtet og derfor "slynger" den når den kører rundt hvilket resultere i at blokken bliver oval når motoren får nogle omdrejninger så derfor er en modvægtet krumtap (fx. en original med kontravægte som Frank skriver) en god idé og så skal den selvfølgelig afbalanceres med kobling og svinghjul osv. som du også selv er inde på.
Grunden til at en ny blok er nødvendig er at næsten alle de gamle blokke har fået tæsk, i en grad jeg slet ikke kan stave til, i de sidste 30 år og ikke overholder tolerancer og er slidt ovale osv.

Hvad mener du når du skriver "styr på køling af olien"? ...er det køling af motorolien eller kompressoren?
Det er sikkert det mindst kompliceret at lave, men det kræver nok noget ekstern olie køler til både motor og et andet seperat kølesystem til kompressoren.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
De gamle blokke er ikke svage. De VAR gode !!
Men de er metaltrætte og kan ikke reddes. Og det kan ikke betale sig at prøve når en ny kan købes for 4000 kr.

Krumtappen er det stærkeste stykke stål du kan fremskaffe til formålet. Den er bare ikke regnet til at køre mere end 4500 omdr. På en bokser rykker stempler/plejlstænger i krumtappen og rykker den faktisk ud af dens bane. Det er det der ødelægger blokken.
Derfor fandt man for mange år siden ud af at svejse kontravægte på. Om du får det gjort på din egen eller køber en ombytter må man jo selv om.
Der findes også krumtappe på markedet i støbejern, men det ved du jo så også at det dur ik´.
Ventilerne er for små og med de priser der er på nye topstykker kan det ikke betale at sætte større i gamle topstykker.

Det eneste jeg ikke forstår er at du taler om at forstærke plejlstængerne ? Hvad vil du gøre ved dem ?
Nogen firmaer sælger dem med stærkere bolte i. Men dem skal man nok også købe fra en seriøs motorbygger så man ikke får en bolt der er svagere end den originale.
Jeg brugte std. 13-1600 plejlstænger i min 2,6L type4 som blev leverede fra firmaet Pauter Machine med stærkere bolte i.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ang. plejlstængerne så har de det med at bukke når man kører med tryk og senere hen knække. det lyder som et ventil der tikker(men dybere) og ligepludselig knækker det.
Der er mange muligheder og jeg skal ærligt indrømme at jeg snakker teori da jeg ikke har kigget på hvordan plejlstængerne ser ud på en vw motor,men man kan flere ting, i nogle tilfælde kan man fjerne materiale, med meget fint slibepapir og man fortsæter finere og finere og slutter af med vandspibepapir og til sidst polering i nogle tilfælde kan man få op til 20% stærkere og lidt lettere (10-20gram)

Men det afhænger fuldstændig af materialet. ved sænksmedede plejlstænger skal man fx give dem en såkaldt shoot-peening som er en slags sandblæsning med stål hagl. Simpelthen fordi at sænksmedede plejlstænger får styrken fra den måde materialet er presset sammen på overfladen.

Andre tilfælde kan man tilføje noget material(fx. ved slaglodning) og igen bearbejde dem.

Uanset hvad så afslutter man altid med at afbalancere man dem på to måder, statisk (ens vægt) og dynamisk (roterende/kræftvektor)..






(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://img155.imageshack.us/my.php?image=img00138ow.jpg

billede lånt fra et andet forum.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
De bukker ikke på en VW med mindre man hamrer dem ud gennem blokken. Jeg har godt hørt om at man bukker plejlstænger på andre motorer. Personligt tror jeg det er tændingsbanken der bukker dem og ikke forbrændingstrykket.

Med held med dit projekt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Til den slags ydelser, skal du lige tænke over at når en moderne motor tunes, så er det vildt hvis du fordobler ydelsen-Du vil 4 doble ydelsen på en motor som blev designet for 70 år siden.
Herved ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre-det kan det-Men det bliver aldrig billigt.
Omkring plejlstænger.De belastes hårdt, når der skal laves mange heste. På billedet ses en motor hvor boltene i plejlstangen ikke kunne holde.
Dette er ikke skrevet for at afskrække dig-Mere for at advare om at 150-200hk er utroligt meget tuning på en motor som fra starten er lavet til 44 hk-Så mange af de originale dele kan ikke holde til det.
Hilsen Niels Erik
av.jpg

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Puha det ser ikke godt ud :)

Kompressoren kører ikke med "mere" end 0,5bar max. jeg kan jo godt sættedet højere men det er ikke det er noget jeg har tænkt mig i første omgang, det er en lavtryks kompressor som levere til de lavere omdrejninger så det må vel i teorien passe fint til mit projekt.

(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Der er mange muligheder og jeg skal ærligt indrømme at jeg snakker teori da jeg ikke har kigget på hvordan plejlstængerne ser ud på en vw motor,men man kan flere ting, i nogle tilfælde kan man fjerne materiale, med meget fint slibepapir og man fortsæter finere og finere og slutter af med vandspibepapir og til sidst polering i nogle tilfælde kan man få op til 20% stærkere og lidt lettere (10-20gram)



det der fatter jeg nada af. jeg ved godt at poleringen gør dem lettere. men hvordan kan man slibe/polere marteriale af og dermed gøre dem stærkere? jeg fatter det virkeligt ikke.

(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
cardude skrev:
Anonym skrev:
Der er mange muligheder og jeg skal ærligt indrømme at jeg snakker teori da jeg ikke har kigget på hvordan plejlstængerne ser ud på en vw motor,men man kan flere ting, i nogle tilfælde kan man fjerne materiale, med meget fint slibepapir og man fortsæter finere og finere og slutter af med vandspibepapir og til sidst polering i nogle tilfælde kan man få op til 20% stærkere og lidt lettere (10-20gram)



det der fatter jeg nada af. jeg ved godt at poleringen gør dem lettere. men hvordan kan man slibe/polere marteriale af og dermed gøre dem stærkere? jeg fatter det virkeligt ikke.



Fordi det fjerner tendensen til kærv-virkning i overfladen. Kort fortalt, når der er en ujævnhed i et materiale vil det give anledning til koncentrering af spændinger(små områder der bliver belastet mere end andre). Eftersom et komponent ikke er stærkere end det svageste punkt, vil styrken kunne øges ved at fjerne ujævnheder og derved fordele spændingerne jævnt i materialet.
Normalt betyder kærvvirkning mest for materialer som er "sprøde", dvs. de ikke kan deformere ret meget før et brud starter.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er gamle racertricks Jon remser op.
Når man polerer bliver overfladen mere modstandsdygtig for at starte en revne. Shotpeening er en behandling hvor man skyder på overfladen, ligesom sandblæsning, med stålkugler så man fjerner evt. spændinger i overfladen.
Begge dele gør som sagt at der ikke så let kan startes revnedannelse.
Men du har ret det gør jo ikke selve stålet stærkere.

Problematikken med en plejlstang er jo at den skal stoppe stemplet på vej op og rykke det med tilbage igen. Desto hurtigere det skal foregå, eller jo tungere stemplet eller den øverste "halvdel" af plejlstangen er, desto større bliver belastningen på overfaldet og boltene. Og i sidste ende på krumtappen.
Hvis man skal køre mange omdr. På en VW over 7000 omdr, så skal man til at tænke i lette enheder. Hvis man så kan lette den øverste halvdel af plejlstangen med 100 gram, så tæller det ved 8000 omdr. Eller stemplet eller krydspinden.

Men den motor på billedet er vist heller ikke med originale plejlstænger.

Og det jo en jungle. Der er ingen grænser for hvad man kan købe af "fantastiske" dele.
Det sidste jeg lige husker var en Ford DOHC motor til race i en Caterham. Der havde man før sidste sæson udskiftet plejlstangsboltene med noget "Racetech" eller hvad det hed. Så nu havde de ihverfald bevæget sig. Der kom originale i igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
kort forklaret er det fordi at man fjerner de spændinger som er i overfladen af materialet,man fjerner gratere og laver bløde overgange og forhindrer derved kærvdannelse.
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
i kom først hehe :)
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
et billede af en vw plejlstang der er bearbejdet men ved ikke fra hvilken motor

http://powerforum.dk/download.php?id=1226
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja og det er jo et godt eksempel på at man har fjernet nogen store klumper der ikke gavnede, men kun gjorde den tungere.
Golf ? Tror jeg
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Det er gamle racertricks Jon remser op.
Når man polerer bliver overfladen mere modstandsdygtig for at starte en revne. Shotpeening er en behandling hvor man skyder på overfladen, ligesom sandblæsning, med stålkugler så man fjerner evt. spændinger i overfladen.
Begge dele gør som sagt at der ikke så let kan startes revnedannelse.
Men du har ret det gør jo ikke selve stålet stærkere.

Problematikken med en plejlstang er jo at den skal stoppe stemplet på vej op og rykke det med tilbage igen. Desto hurtigere det skal foregå, eller jo tungere stemplet eller den øverste "halvdel" af plejlstangen er, desto større bliver belastningen på overfaldet og boltene. Og i sidste ende på krumtappen.
Hvis man skal køre mange omdr. På en VW over 7000 omdr, så skal man til at tænke i lette enheder. Hvis man så kan lette den øverste halvdel af plejlstangen med 100 gram, så tæller det ved 8000 omdr. Eller stemplet eller krydspinden.

Men den motor på billedet er vist heller ikke med originale plejlstænger.

Og det jo en jungle. Der er ingen grænser for hvad man kan købe af "fantastiske" dele.
Det sidste jeg lige husker var en Ford DOHC motor til race i en Caterham. Der havde man før sidste sæson udskiftet plejlstangsboltene med noget "Racetech" eller hvad det hed. Så nu havde de ihverfald bevæget sig. Der kom originale i igen.


Shotpeening fjener ikke spændinger, det giver kompressive spændinger i overfladen som nedsætter risici for bruddannelse.
Men for nu at komme tilbage til virkeligheden, så før man begynder at bruge tid på et sæt std. plejlstænger så husk at et sæt Unitech ikke koster mere end 900kr og hvis den virkelig skal have snoninger kan et sæt H-beam får for 2500kr...
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tjek i øvrigt shoptalkforums.com de har et forum for "forced induction" der er en del der roder med 1600 turbo motorer, mange af dem er ikke langt fra standart...
f.eks: http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?p=740054&highlight=#740054
(og så er det endda en single port!)

Duus
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er det ikke sådan en "H-beam" der er knækket på billedet ? Altså det billede Niels har lagt ind !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jow det er det... nu er jeg på ingen måde ekspert, men generelt er holdningen at de H-beams som eksempelvis CB sælger er helt ok. Der har været en del diskusion omkring boltene som nogen havde nogle uheldige oplevelser med, men efter de er gået over til at levere arp2000 som std. er det problem tilsyneladende løst.
Jeg ved godt at de orginale plejlstænger er fine til mange formål, men jeg har svært ved at se argumentet for at de skulle være stærkere end en H/I-beam i 4340 stål. Du har bestemt ret i at der bliver lavet mange nye produkter til vw T1 motorer som er af dårlig kvalitet, men det er jo ikke ensbetydende med at alt hvad der er nyt er noget lort.

Reply »

You must log in to post.