Rysten i styretøjet
Hej med jer,
jagtvognen ryster helt vildt i styretøjet mellem 80 og 100 km/t. Intet at mærke under 80 km/t. Fælgene er nye og afbalancerede. Jeg kan ikke finde noget om det i de gamle indlæg. Hvad gør jeg?
Mvh
Boisen
sætter ny styrtøjs dæmper på - eller reklamerer over at de ikke er afbalanceret ordentligt - det er ikke andet end hjulet der roterer - så det er ikke gjort ordentligt , er det nye dæk også ??? og er bilen sporet korrekt ??
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Tror sku ikke de er afblanceret godt nok? Nogen steder kan man vist nok få dem afblanceret med hjulene på bilen? Har du tjekket din styrtøjsdæmper?
Hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Fuck du er hurtig Ib. Har du været cowboy i dit tidligere liv?
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
hej hva med dæmperne er de i orden?? er den sænket og med de orginale dæmper har de næsten ingen virkening.
jeg er hurtigere end min skygge - - - - til nogen ting ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Der er godt nok ikke lang ventetid her på vwnettet :-)
Dækkene er ret nye, men jeg ved ikke om den er sporet korrekt. Hvor sidder styrtøjsdæmperen og hvordan ser jeg om den er OK?
Mvh
Boisen
Den sidder ca midt på forbroen sammen med den ene styrstang. Tag den ene ende at og prøv om der er modstand i den. Hvis den er defekt er der ingen sønderlig modstand.
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
ret nye - er ikke li med at de ikke er skæve - dæmperen sidder ca midt på forbroen og ligner en lille støddæmper - du tester den på næsten samme måde - dvs der skal være betragtelig modstand når du trækker den ind og ud - og den må ikke sige boble lign lyde ...
sproringen efter ser du løseligt med en tomme stok - ved at måle fra det ene hjul over til det andet på det samme punkt - du måler både på forsiden af forbroen og på bagsiden - så skulle den gerne være ca en mm mindre på forsiden - er du i tvivl kører du på værksted og får den sporet .
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det prøver jeg. Tak for det.
Mvh
Boisen
jeg holder dog stadig på at det er dine dæk/HJUL der er noget galt med !!!
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Husk at hjul godt kan være afbalanceret uden at være lige. Prøv at løfte fronten op og roter hjulene for at se om de hopper eller slår fra side til side.
Evt. afmonter hjulene, rotér evt. i forhold til tromlen og monter dem igen.
Jeg har set, at et hjul kan være monteret "skævt" på bremsetromlen, særligt
hvis det er 5-huls og de ikke er blevet kryds-spændt ordentligt.
- Ellers må de om-afbalanceres.
Det er helt klart et hjul-problem når det viser sig ved de hastigheder.
Hvis styredæmperen er i stykker viser det sig oftest først ved, at huller i
vejen, som et forhjul kører ned i, giver en kraftig rysten i rattet
(og i hele vognen i slemme tilfælde) og rysteriet kun aftager forholdsvis langsomt
eller ved let nedbremsning.
Martin
OK. Vil det sige, at hvis det er styretøjsdæmperen der er defekt, så vil rysten være hele tiden og ikke kun mellem 80 og 100 km/t?
Mvh
Boisen
Har nu prøvet styrtøjsdæmperen: der er ingen modstand de første 4-5 cm når man hiver i den og kun lidt modstand resten af vejen. Samtidigt begynder hjulene at ryste når den runder 80 km/t og fortsætter med at ryste selvom farten sættes ned. Bremser man helt ned og starter igen er der ingenting.
Er det styrtøjsdæmperen eller hjulene, den er galt med?
Mvh
Boisen
Jeg ved ikke om det er fordi min dæmper er helt ny, men den har altså modstand hele tiden. Det lyder forkert at der ikke sker noget de første 5cm...
En ny dæmper koster 19 euro hos CSP. Så hvis det er den er det jo ikke nogen vild investering...
Hvis du prøver at montere et par andre hjul vil jeg væde med dit problem forsvinder - jeg tror ikke på det er dæmperen.
Hvis alle 4 hjul ellers er ens, så prøv af bytte for og baghjul.
Du skal klage over den afbalancering du har fået lavet - det er bare ikke godt nok.
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jeg prøver at bytte om på hjulene - også selv om dækkene på forakslen ikke er de samme som på bagakslen. Men sådan som hjulene på forakslen ryster, virker det meget voldsommere end "bare" en dårlig afbalancering. Vi får se.
Mvh
Boisen
Hey..
Her bliver jeg vidst lige nødt til at komme med et indlæg..
JEG HAR FULDST
Forsvandt al rysten da du skiftede dæk? Mine dæk er næsten nye, men det kan da gdt være at de er ovale. Nu prøver jeg i første omgang at bytte rundt.
Mvh
Boisen